Scout har underveis utvidet til å tilby en variant med bensinmotor, en såkalt rekkeviddeforlenger. Det vil si at hjulene drives av en elmotor, med en forbrenningsmotor kan tilføre mer energi når batteriet er tomt.
– Helt fra starten ble Scout Motors etablert som et selskap som lytter til og hører på forbrukerne. Etter hvert som overgangen til elektriske kjøretøy akselererer, og massemarkedet vurderer elektriske kjøretøy mer seriøst, har noen amerikanske sjåfører uttrykt bekymring for muligheten til å lade underveis, sa Scott Keogh, administrerende direktør i Scout Motors, den gangen.
Scout TravelerFoto: SCOUT
Scout TerraFoto: SCOUT
Nå bekrefter Keogh at dette har vært en riktig strategi.
– Markedet har talt. Over 80 prosent av reservasjonene gjelder rekkeviddeforlengeren, sier han til Bloomberg, gjengitt i Insideevs.
Det skal være snakk om 130.000 reservasjoner totalt, som betyr at drøyt 100.000 reservasjonsholdere har valgt utgaven med rekkeviddeforlenger.
Annonse
To utgaver
Scout kommer med to modeller, basert på samme teknikk og plattform, pickup-en Terra og SUV-en Traveler.
Elbilutgaven skal ha et nikkel-mangan-kobolt (NMC)-batteri med en ventet kapasitet på 120 kilowattimer som skal gi en rekkevidde på 560 kilometer.
RETRO: Interiøret i Scout Traveler/Terra har et klart retro-image, med benk og betjening via knapper.Foto: SCOUT
Rekkeviddeforlengeren har et mindre litium-jernfosfat (LFP)-batteri med omtrent halvparten av kapasiteten til elbilen. LFP-pakken, er mindre energitett enn NMC-pakken, og billigere å produsere. Den skal levere omtrent 240 kilometer elektrisk rekkevidde, i kombinasjon med bensinmotoren øker den til rundt 800 kilometer.
Keogh utelukker at det er rom for en utgave av modellene med kun forbrenningsmotor.
Tror på el
– Verden er fortsatt på vei mot elektrisk energi. Teknologien er der, innovasjonen er der. Vi er et tidlig stadium. Teknologien blir bare bedre, og kostnadene våre kommer bare til å gå ned. Og vi vil sørge for at Scout er forberedt på de neste 100 årene, vi bygger ikke et toårig merke.
På Scouts hjemmesider står det at det legges det opp til produksjonsstart i 2027, med en startpris under 60.000 dollar, 607.000 kroner etter dagens valuta.
Bilene skal bygges på et anlegg i Blythewood, Sør-Carolina. Volkswagen-gruppen har investert to milliarder dollar i Scout, tilsvarende 20,2 milliarder kroner.
Så langt har ikke Scout sagt noe om det er aktuelt å lansere Traveler og Terra utenfor USA.