ELEKRISK OVERGANG: Michael Lohscheller i Polestar og Håkan Samulesson i Volvo mener det elektriske skiftet ikke bør skyves på.

Fossilbilforbudet:

Polestar og Volvo helt uenige med tyske planer

Særlig tyske bilprodusenter presser på for at EU skal utsette det bebudete forbudet mot diesel- og bensinbiler fra 2035, Polestar og Volvo mener utsettelse er en dårlig idé.

Publisert

Det brygger opp til kamp mellom de forskjellige bilprodusentene med hensyn til EUs mål om å forby nye diesel- og bensinbiler fra 2035.

Særlig de tyske produsentene, og med dem tyske politikere, presser på for å utsette forbudet. 

De ønsker at det skal være rom for produksjon av hybridbiler og biler med forbrenningsmotorer etter 2035. Begrunnelsen er at forbrukerne fortsatt nøler med å kjøpe elbiler.

BMWs sjef Oliver Zipse uttalte nylig:

– Hvis ikke EU revurderer sin tilnærming, risikerer vi konkurranseevnen og den fremtidige levedyktigheten til en av Europas viktigste industrier.

– Dårlig, dårlig idé

Det er Polestar-sjefen, tyske Michael Lohscheller, fullstendig uenig i.

– Å sette 2035 på pause er bare en dårlig, dårlig idé. Jeg har ikke andre ord for det. Hvis Europa ikke tar ledelsen i denne transformasjonen, kan du være trygg på at andre land vil gjøre det for oss, sier han til Guardian.

Polestar lager som kjent kun biler med elektrisk drivlinje.

Lohscheller får støtte av Håkan Samuelsson, Volvos sjef.

– Jeg ser ikke logikken i å senke farten. Hvis de ikke var obligatoriske, ville sannsynligvis 30 prosent av bilene våre vært uten sikkerhetsbelter. Og hvis man tar i betraktning merkostnadene, ville vi sannsynligvis ikke hatt noen biler med katalysatorer heller, med mindre de var obligatoriske.

Kina kommer uansett

Volvo har i dag flere drivlinjer tilgjengelig, men står ved at det er elbiler som er framtiden. Samuelsson mener det vil være et stor feilgrep å slakke av på elbilutviklingen, det vil bare gi mer plass til kinesiske produsenter.

– Kineserne vil sette opp fabrikker i Ungarn og Slovakia, Romania, i markeder med lav arbeidskraftkostnad. Jeg tror ikke det er mulig å holde dem ute av EU med tollsatser. Man må bare møte dem ansikt til ansikt og konkurrere med dem.

Lohscheller i Polestar mener det vil være en katastrofe for arbeidsplasser i Europa, hvis EU går med på en utsettelse.

– Kineserne vil ikke ta en pause. De vil ta over. Hvis Brussel setter dette på pause og sier: «Stopp, vi gir dere fem år til», setter de virkelig hundretusenvis av jobber i fare.

Powered by Labrador CMS