PRISFORSKJELLER: Det er store forskjeller på hvor mye en ny batteripakke koster. Dette batteriet – en ren, generell illustrasjon – tilhører en Tesla Model X.Arkivfoto: TESLA
Bildelpriser:
Pris for ny batteripakke: 1 million kroner
Prisveksten på bildeler fortsetter. Forsikringsselskapene varsler nå om at batteripakke til en populær norgesbil koster 1 million kroner.
– Trenden med at delepriser blir dyrere er åpenbar, og
det er stor forskjell mellom bilmerkene, sier Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef
i Gjensidige, til bransjenettstedet Motorbransjen.
Motor har i en serie reportasjer fortalt om mange
sjokkerende delepriser [se sak nederst i artikkelen]. Nå melder forsikringsselskapet If om enda en:
TAKST-ANSVARLIG: Vidar Brustad i If.Foto: IF
– Helt konkret har vi nå to elbiler som det selges mye av
i Norge, og som koster rundt 500.000 kroner. På den ene modellen får man en ny
batteripakke til 65.000 kroner, mens ny batteripakke på den andre bilen koster 1
million kroner, sier Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If
skadeforsikring.
Til Motorbransjen sier han at han tror bilmerker med høye
delepriser vil tape i konkurransen. Bilkjøperne vil velge dem bort.
– Vi vil nok kunne se et skifte i tankesettet til kundene
i fremtiden, der de kan komme til å velge bort merker som har høye delepriser,
store reparasjonskostnader og mulige utfordringer med å skaffe deler, sier
han.
– Ekstreme forskjeller
Han viser til at deleprisene hos enkelte bilmerker er
dobbelt så høye i Norge som i Sverige, selv om Norge og Sverige er
sammenlignbare.
– Det er ekstremt store forskjeller, sier Brustad til
Motorbransjen.
If har siden 2020 registrert en økning i deleprisene på
48 prosent. Bilmerket med størst økning har i samme periode økt deleprisene med
65 prosent.
Forsikringsselskapene vil ikke gå ut med hvilke bilmerker
som har kraftige økninger og dyre enkeltdeler.
Men både Rysstad i Gjensidige og
Brustad i If forsikrer om at de jevnlig prater med importørene med de høyeste
deleprisene, i forsøk på å få ned kostnadene.