LUKSUS-SUV: Lucid Gravity blir en konkurrent til de største og dyreste SUV-ene fra merker som BMW og Mercedes-Benz
Alle foto: LUCID
Kommer snart:
Gravity skal få fart på salget til Lucid
Lucid har gjort seg bemerket med mega-rekkevidde og luksusfølelse, uten at det har fått fart på kundene. Kanskje kan en SUV gjøre noe med det?
I mars 2023 åpnet Lucids butikk på Karl Johan i Oslo. Den amerikanske bilprodusenten hadde da én modell, sedanen Air.
Den gangen var det flere bilprodusenter som åpnet sentrumsbutikker i hovedstaden. Nå, noen få år etter, er de aller fleste lagt ned, men du finner fortsatt Lucid vegg i vegg med Louis Vuitton.
I de eksklusive lokalene har det stått én bilmodell, Air.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
På nyåret
En kostbar bil med høy luksusfaktor og solid rekkevidde. Rekkevidden fikk vi bekreftet tidligere i år da den gikk desidert lengst i Motor og NAFs rekkeviddetest.
Nå får Air selskap av en modell til, SUV-en Gravity. Selskapet sier at de første kundeleveringen vil bli «tidlig i 2026». I første omgang er det utgaven Gravity Grand Touring som lanseres.
Gravity er en stor bil, 504 centimeter lang og to meter bred. Som med Air, som den også deler mye teknikk og teknologi med, er det en raus rekkevidde.
Ikke minst grunnet en svær batteripakke, på 123 kWt. Oppgitt WLTP-rekkevidde er mellom 718 og 748 kilometer.
Ladefarten skal også hjelpe til når det gjelder reisetid, den er på 400 kilowatt. Lucid sier man skal få energi tilsvarende 400 kilometer på 14 minutter.
Motorene byr på til sammen 839 hestekrefter og et dreiemoment på røslige 1232 newtonmeter. Null til hundre er oppgitt til 3,6 sekunder.
Med et heller magert salg av Air, både i Norge og ellers i verden, er Gravity viktig for Lucids framtid. Og selskapet har god tro på at modellen har det som trengs:
Over millionen
– Med Lucid Gravity satte vi oss fore å skape en SUV som omdefinerer hva som er mulig, ikke bare i rekkevidde og ytelse, men også i hvor uanstrengt den passer inn i hverdagen, sier Lawrence Hamilton, president for Europa hos Lucid, i en pressemelding.
Selvsagt kaller de modellen en premium-SUV, hvor komfort, plass, dynamisk balanse og effektivitet, i tillegg til kjøreegenskaper, har vært det viktige. Lucid mener at Gravity passer like godt på autobahn som over et fjellpass.
Det praktiske er i varetatt med en hengervekt på 2,5 tonn og bakhjulsstyring som skal gi den store bilen en svingradius på 11,7 meter.
Innvendig er det sju seter, og det skal være hele 780 liters bagasjeplass med alle tre radene i bruk. Foran er det en frunk som rommer 230 liter.
Prisen på Gravity Grand Touring er 1.249.000 kroner, det er faktisk rundt 50.000 under tilsvarende utgave av Air.
Litt senere kommer Gravity Touring med en startpris på 1.049.000 kroner. Så gjenstår det å se hvor mye Gravity vil påvirke leveringstakten til Lucid.
Siden starten for rundt to og et halvt år siden er det levert 30 Lucid Air i Norge, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Les alle Motors biltester: