KANDIDAT: Toyota utelukker ikke at det kan bli en Lexus som er først med faststoffbatterier. Noen spekulerer på om Lexus Sport Concept er en passende kandidat.
Foto: LEXUS
2027 eller 2028:
Toyota i rute med faststoff–batteriene
Etter å ha skjøvet på tidsrammen for faststoffbatterier i en årrekke, ser det nå ut som Toyota er sikre på at det ikke er lenge til de kan sette i gang produksjon i stor skala.
Toyota har snakket om faststoffbatterier i mange år, første gang for ti år siden, og flere ganger endret på tidspunktet for når teknologien ville bli en realitet. I 2023 sa selskapet 2026, det ble senere utsatt.
For en måned siden inngikk Toyota et samarbeid med Sumitomo Metal Mining med et mål om masseproduksjon av katodematerialer for faststoffbatterier.
Katoder er en viktig bestanddel i et faststoffbatteri.
Har du lest disse sakene fra Motor?
«Svært viktig»
Toyotas planer med faststoff-teknologi har etter hvert hatt 2027 eller 2028 som tidsramme for kommersiell bruk, og dette fastholdes i forbindelse med den pågående bilutstillingen i Tokyo.
Keiji Kaita, president for utviklingen av karbonnøytrale løsninger i Toyota, ga en oppdatering om programmet på bilutstillingen i Tokyo og sa til Autocar at faststoffteknologi fortsatt anses som «svært viktig i fremtiden» på grunn av de betydelige forbedringene i brukervennlighet og holdbarheten teknologien tilbyr, sammenliknet med dagens konvensjonelle væskebaserte batteripakker.
Toyota mener at faststoffbatterier er i stand til å gi dobbelt så mye energi som dagens batterier. Det antas at faststoffbatterier kan tredoble rekkevidden og er fire ganger mer holdbare.
Lexus eller Toyota
På spørsmål om hvilken modell de planlegger som første med med faststoffbatterier, svarer Kaita:
Faststoffbatterier
- Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier.
- Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
Kilde: Wikipedia
– Om det blir en Lexus eller Toyota, det lar vi være opp til fantasien din.
Autocar tolker det til at Lexus' kommende superbil, en slags oppfølger til LFA, vil være en god kandidat.
– Vi vil prøve å redusere karbonavtrykket, og nøkkelen her er å redusere CO2-utslippene i produksjonsprosessen av materialet. Men det viktigste er å produsere et batteri med lengre levetid, sa Kaita.
Toyota har nylig uttalt at faststoffbatteriet de utvikler, har en potensiell rekkevidde på 1200 kilometer, med en ladetid på ti minutter.
Her er andre bil- og batteriprodusenter som er med i utviklingskappløpet av faststoffbatterier:
- Volkswagen-gruppen sa i 2025 at deres batteriproduksjonsavdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.
- Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
- Honda har bygget en prøveproduksjonslinje for faststoffbatterier, med tanke på masseproduksjon
- Mercedes-Benz meldte i februar at de, etter laboratorietester, nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS. En testbil har kjørt 120 mil uten å lade.
- Stellantis har startet testing med en flåte av Dodge Charger med faststoffbatterier, i samarbeid med Factorial.
Xiaomi har søkt om patent på et faststoffbatteri som ifølge dem selv vil bli særdeles effektivt.
Neste generasjon MG4, som kommer i Kina i disse dager, leveres med det som kalles et semi-faststoffbatteri.
BMW startet testing av teknologien i en i7 på forsommeren.
Byd har startet med testing av faststoffbatterier i biler på veien i Kina. Det er ventet en begrenset utrulling av biler med teknologien i 2026 eller 2027.
CATL, verdens største batteriprodusent, utvikler faststoffbatterier med tanke på masseproduksjon i 2027.
Kinesiske Chery planlegger å sette i gang pilottesting i 2026, med en større utrulling året etter.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: