ALTERNATIVER: Oliver Zipse, foran den nye og elektriske BMW iX3, mener det må satses på flere drivlinjealternativer i framtiden.

Fossilforbudet: 

BMW-sjef mener EU er på ville veier  

BMW-sjef Oliver Zipse sier EUs planlagte forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035 er et farlig feilsteg.

Publisert Sist oppdatert

BMW-sjef Oliver Zipse har tidligere i år kalt EUs planer om å forby nye bensin- og dieselbiler fra 2035 som naivt, og står fortsatt ved det utsagnet forteller han til tyske Auto Bild

– Absolutt. Antagelsene om at markedet vil være like stort etter 2035 som det var før, og at CO2-reduksjon bare kan oppnås gjennom helelektriske kjøretøy, er rett og slett feil.

Ingen andre regioner

Derfor mener Zipse at et totalt forbud mot kjøretøy med forbrenningsmotorer fra 2035 et farlig feilsteg. 

– Det er mange grunner til at ingen annen region i verden ennå har satt seg et sammenlignbart mål: Kunder bytter til elbiler mye saktere enn anslått, og utviklingen av ladeinfrastrukturen går tregt. 

Zipse peker også på at strømkostnadene er for høye i mange land. I tillegg er betydelige deler av verdikjeden for elektromobilitet utenfor Europa. 

– Hvis ikke EU revurderer sin tilnærming, risikerer vi konkurranseevnen og den fremtidige levedyktigheten til en av Europas viktigste industrier.

Ikke noe alternativ

BMW har helt siden de startet med elbiler for over ti år siden satset på flere typer drivlinjer, og har med det også klart å holde salgstallene oppe selv om veksten i elbilsektoren har vært svakere enn først antatt.

Han ønsker at EU skal ha en liknende tilnærming til sine krav i framtiden, altså at overgangen til elbiler må gjøres mykere, uten det bebudete forbudet.

– Fra vårt perspektiv finnes det ikke noe alternativ. Teknologisk nøytralitet er nøkkelen til å kombinere innovasjon, konkurranseevne og effektivt klimavern på en optimal måte.

Powered by Labrador CMS