HER SKAL DET SKJE: BlueOval Battery Park i Michigan bygges akkurat nå, men kan miste støtte fra myndighetene.

Ny plattform:

Ford vil lage biler med kinesisk prisnivå

Ford jobber med å lage rimeligere elbiler, og ambisjonene er store.

Publisert Sist oppdatert

Fords Lisa Drake lettet nylig på sløret om selskapets fremtidsplaner, i en samtale med noen få investorer. Drake kan smykke seg med tittelen VP Technology Platform Programs & EV Systems – hun er med andre ord den som leder Fords elbilprogram.

Dette fortalte hun, ifølge nyhetsstedet Axios:

● Fords nye elbilplattform skal kunne brukes med opp til åtte forskjellige bil-/karosserityper, deriblant crossovers (SUV-er, etc.), trucks (pickuper, etc.) og muligens sedaner. 

Elektrisk Ranger?

● Det er fra før kjent at det første kjøretøyet blir en pickup i mellom­størrelse. Verten under samtalen, Bernstein-analytikeren Daniel Roeska, tolket signalene i retning av noe som vil likne, i hvert fall, på en elektrisk Ford Ranger.

VED RATTET: Lisa Drake, Fords sjef for neste kapittel i elbilsatsingen.

● Bilene skal ha LFP-batterier. Disse er relativt rimelige, men gir noe kortere rekkevidde. Batteriene vil bli utviklet sammen med den kinesiske giganten CATL. De skal likevel produseres i USA, for å kvalifisere til lokale insentiver.

● Og kanskje viktigst: Ford akter å konkurrere med kinesiske merker på pris.

– Drake sa det rett ut, at Ford planlegger å matche de ledende kinesiske merkenes kostnadsstrukturer. Det dreier seg ikke bare om priser på batterier, men om alt, fra til chassis og varme­systemer til omformere og elektronikk, oppsummerte Roeska.

Trøbbel med støtte

Tross dette kan Fords elbilsatsing få seg et ødeleggende skudd for baugen temmelig snart. 

Fabrikken i Marshall i Michigan er planlagt ut fra et tilsagn om skattelette i størrelsesordenen 700 millioner dollar, men dette kan bli stoppet av amerikanske myndigheter, på grunn av CATL-samarbeidet. 

Frenetisk lobbyvirksomhet pågår, der Fords kronargument er rundt 1700 arbeidsplasser gjennom amerikansk bilindustri, på amerikansk jord.