Fords Lisa Drake lettet nylig på sløret om selskapets fremtidsplaner, i en samtale med noen få investorer. Drake kan smykke seg med tittelen VP Technology Platform Programs & EV Systems – hun er med andre ord den som leder Fords elbilprogram.
● Fords nye elbilplattform skal kunne brukes med opp til åtte forskjellige bil-/karosserityper, deriblant crossovers (SUV-er, etc.), trucks (pickuper, etc.) og muligens sedaner.
● Det er fra før kjent at det første kjøretøyet blir en pickup i mellomstørrelse. Verten under samtalen, Bernstein-analytikeren Daniel Roeska, tolket signalene i retning av noe som vil likne, i hvert fall, på en elektrisk Ford Ranger.
VED RATTET: Lisa Drake, Fords sjef for neste kapittel i elbilsatsingen.Foto: FORD
● Bilene skal ha LFP-batterier. Disse er relativt rimelige, men gir noe kortere rekkevidde. Batteriene vil bli utviklet sammen med den kinesiske giganten CATL. De skal likevel produseres i USA, for å kvalifisere til lokale insentiver.
● Og kanskje viktigst: Ford akter å konkurrere med kinesiske merker på pris.
– Drake sa det rett ut, at Ford planlegger å matche de ledende kinesiske merkenes kostnadsstrukturer. Det dreier seg ikke bare om priser på batterier, men om alt, fra til chassis og varmesystemer til omformere og elektronikk, oppsummerte Roeska.
Annonse
Trøbbel med støtte
Tross dette kan Fords elbilsatsing få seg et ødeleggende skudd for baugen temmelig snart.
Fabrikken i Marshall i Michigan er planlagt ut fra et tilsagn om skattelette i størrelsesordenen 700 millioner dollar, men dette kan bli stoppet av amerikanske myndigheter, på grunn av CATL-samarbeidet.
Frenetisk lobbyvirksomhet pågår, der Fords kronargument er rundt 1700 arbeidsplasser gjennom amerikansk bilindustri, på amerikansk jord.