VIKTIGE KOMPONENTER: Databrikker er en svært viktig bestanddel i en moderne bil.

Handelskrig:

Ny databrikke-krise kan bremse verdens bilproduksjon

Handelskonflikten mellom USA og Kina kan få store ringvirkninger for bilindustrien, både i USA og Europa.

Publisert Sist oppdatert

Europeiske og amerikanske bilprodusenter ser nok en gang ut til å gå på en smell når det gjelder en liten, men svært viktig, komponent i en moderne bil.

Pandemien og Russlands krig mot Ukraina utløste begge en knapphet på databrikker, nå er det handelskrigen mellom USA og Kina som skaper problemer, melder Automotive News.

Og det koker ned til et forholdsvis ukjent selskap, Nexperia.

Kinesisk oppkjøp

Nexperia produserer hvert år flere hundre millioner brikker, og de er ikke spesielt sofistikerte, men kontrollerer gjerne funksjonene som styres via knapper og brytere i førermiljøet.

Nexperia ble opprettet i 2017 da NXP, en nederlandsk produsent av databrikker, solgte en divisjon til to kinesiske investorer, JAC Capital og Wise Road Capital, for 2,75 milliarder dollar. 

Les også:  Dette gjør dele­mangelen med nybildrømmen

Sent i 2019 kjøpte Wingtech Technology, en kinesisk produsent av elektronikk og datautstyr, en kontrollerende eierandel i Nexperia for 3,6 milliarder dollar.

Nexperia er fortsatt basert i Nijmegen i Nederland.

Samtidig har de blitt en del av handelskrigen mellom Kina og USA. Begge sider har sagt at de kommer med restriksjoner i forkant møtet som er planlagt senere i oktober mellom USAs president Donald Trump og Kinas Xi Jinping. 

USA melder om nye tollsatser på kinesiske varer, mens Kina har innført restriksjoner for å begrense eksporten av sjeldne jordartsmetaller.

Svartelistet

I desember 2024 ble Wingtech, Nexperias moderselskap, plassert på en amerikansk «svarteliste» over selskaper som er underlagt eksportkontroll. 29. september ble disse kontrollene utvidet til datterselskaper av selskaper på listen, inkludert Nexperia. 

En dag senere, 30. september, tok den nederlandske regjeringen kontroll over Nexperia, med henvisning til en lov fra den kalde krigen som tillot slike oppkjøp av nasjonale sikkerhetshensyn, og med henvisning til «alvorlige mangler i styringen» hos Nexperia. 

Les også:  Ørsmå databrikker gir bilindustrien kjempetrøbbel

Flere rapporter sa at oppkjøpet var et svar på amerikansk press som hadde økt siden juni, selv om Nederland har benektet at det spilte en rolle. I en uttalelse sa de at de forsøkte å forhindre en situasjon der Nexperia-varer ville «bli utilgjengelige i en nødsituasjon».

Beijing svarte på tiltaket 4. oktober, ved å innføre eksportkontroller på Nexperias kinesiske fabrikker og underleverandører.

Få alternativer

Resultatet er at Nexperia ikke er i stand til å levere databrikkene, og melder at lagerbeholdningen kun er nok til å dekke noen uker til av etterspørselen.

– Dette er et problem som påvirker et stort antall leverandører og så godt som alle medlemmene våre. Vi befinner oss plutselig i denne alarmerende situasjonen. Vi trenger virkelig raske og pragmatiske løsninger fra alle involverte land, sier generaldirektør Sigrid de Vries i ACEA, som er organisasjonen for europeiske bilprodusenter.

Den ventete mangelen på brikker berører også de fleste produsentene i USA.

Automotive News sier det er spesielt vanskelig å finne alternative kilder for produketene Nexperia lager, en årsak er at dette er en moden teknologi med lavere marginer som kontrolleres av relativt få leverandører. I tillegg er Nexperias brikker bygd inn i komponenter som er sertifisert for kvalitets- og sikkerhetsstandarder i bilindustrien.

Powered by Labrador CMS