SMÅGODT FRA VOLKSWAGEN: ID. Polo GTI (til venstre), konseptmodellen ID. Cross og ID. Polo.

Viste frem nye modeller:

Disse småbilene skal gjøre det helt store

Det vil hagle småbiler fra Volkswagen de neste årene: Først ID. Polo, Skoda Epiq og Cupra Raval, deretter ID. Cross og den aller minste ID. Every1.

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN (Motor): Volkswagen viste frem buketten for første gang søndag ettermiddag, etter at detaljer om bilene har dryppet i flere år allerede.

Volkswagen selv varmet opp til lanseringen med å annonsere at selskapet endrer hele sin navnepolitikk med introduksjonen av det som skulle vært ID.2. Så her er ID. Polo, pluss en GTI-versjon av den samme småbilen.

I kjølvannet kommer den litt større ID. Cross og den aller minste ID. Every1, begge vises som konseptmodeller i München med tanke på lansering i henholdsvis 2026 og 2027.

NYE TIDER? Volkswagen-sjefen Thomas Schäfer med konseptmodellen ID. Cross i München søndag.

Med konsernsøsknene Skoda Epiq og Cupra Raval får omsider VAG-konsernets folkelige merker elektriske småbiler som starter med en pris på 25.000 euro.

Selv om elbilandelen i Europa har krøpet mot 20 prosent, er de elektriske modellene dyrere enn tilsvarende med forbrenningsmotor i de aller fleste europeiske markeder – unntatt Norge. Et elbilgjennombrudd på bred basis i Europa krever modeller som både er små og rimelige.

HJEMMEBANE: Cupra slipper Raval, oppkalt etter et distrikt i hjembyen Barcelona.
SMÅ-SUV: Epiq er marginalt lengre og noe mer høyreist enn de øvrige småtassene.

Utfordrende

Alle VAG-merkene slipper flere modeller på IAA-utstillingen som åpner i München mandag, men det er småbilene som er det store.

VW viser en ny T-Roc, mens Skoda kommer med konseptversjon av en elektrisk Octavia, ennå under prosjektnavnet Vision O. 

Også Cupra skal vise en konseptmodell, Tindaya.

Volkswagen-konsernet har utfordrende tider – med et internasjonalt handelsbilde som bare blir mer krevende med nye tollbarrierer, fallende salg i Kina og et flatt marked hjemme i Europa.

På den positive siden vokste konsernet elbilsalg i Europa med 73 prosent i andre kvartal, ikke minst med Skoda Elroq, som etter sju måneder er på vei mot å bli VAGs mest solgte elbil i Europa – med et volum de første sju månedene av 2025 på høyde med etablerte modeller som ID.4 og ID.3.

Raval først

De forhjulsdrevne småbilene kommer på MEB+-plattformen som konsernet har konstruert for storskala­produksjon på tvers av de fire merkene, og de skal bygges ved Cupras fabrikker i Spania (Polo og Raval i Martorell, Cross og Epiq i Pamplona).

Raval får ytre mål på 4046 mm lengde, 1784 mm bredde og 1518 mm høyde – med akselavstand på 2600 mm. Den leveres med to ulike batteristørrelser.

Raval blir lansert først, og vil – tro mot merket – komme med en noe annen kjøredynamikk enn de andre. Med et sportsunderstell som er senket 15 mm, spesialtilpasset fjæring og elektronisk stabilitetskontroll i sportsmodus lover Cupra en bil for de kjøreglade. Den kommer også i VZ-versjon med 166 kW effekt, sportsseter og 19-toms hjul.

Skoda tar sin plass i denne kvartetten med tydeligere vekt på SUV-formatet – og et navn som i beste Skoda-tradisjon starter med E for elektrisk og slutter med Q for SUV. Den får TechDeck-fronten og Modern Solid-interiøret som Skoda har brukt de siste årene.

Den er dessuten litt lengre enn Polo og Raval, med sine 410 cm. Rekkevidde på 425 km og bagasjerom på 475 liter vil gjøre den interessant for mange.

DAGENS DOBBEL: ID. Polo og GTI-utgaven nærmest kommer begge i 2026.

Fire fra VW

Fra Volkswagen kommer først ID. Polo – med lansering i mai 2026. Den kommer i tre modellvarianter, i nesten samme størrelse som Raval: 4053 mm lang, 1816 mm bred og 1530 mm høy. Akselavstanden er samme 2600 mm.

Innstegsversjonen skal koste under 25.000 euro, men detaljene om norske priser er ikke klare.

GTI-versjonen kommer med motoreffekt på 166 kW/226 hk, som Raval VZ.

Etter Polo følger ID. Cross, altså en elektrisk T-Cross-modell. Også den får forhjulsdrift. WLTP-anslaget er på inntil 420 km, men motoreffekten på basisversjonen er 155 kW/211 hk.

BYBIL: ID. Cross skal få drøye 40 mil rekkevidde, men har størrelse som en bybil.
SER DOBBELT: ID. Cross får to skjermer, 11-tommer bak rattet og 13-tommer over midtkonsollen.

Målene er 4161 mm lang, 1839 mm bred og 1588 mm høy. Akselavstanden er 2601 mm. Den får bagasjerom på 450 liter, pluss 25 liter frunk.

ID. Cross lanseres i 2026, mens den aller minste følger året etter: ID. Every1 kommer med 70 kW/95 hk motor, 305 liters bagasjerom og en prislapp på under 20.000, lover Volkswagen.

Konseptversjonen som skal vises i München er 3880 mm, 1816 mm bred, og 1490 mm høy. Akselsavstanden er på 2539 mm.

MINSTEMANN: VW har ikke sluppet nye bilder av lille ID. Every1, men bilen har nå fått bekreftet lansering i 2027.
Powered by Labrador CMS