NYE MODELLER: Importøren tror leveringstallene for MG i Norge vil ta seg som en følge av nye modeller, som MGS5 EV, i tillegg til flere som kommer utover høsten.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Nybilleveringer:
Slik forklarer MG nedgangen
Sammenliknet med i fjor er MGs leveringer av nye biler i Norge svake så langt i år. Importøren tror likevel at de vil ende opp over fjoråret når 2025 gjøres opp.
Ifølge statistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken, som viser antall leveringer av nye personbiler i år, har kinesiske MG en kraftig nedgang sammenliknet med i fjor.
Med 2866 leverte biler ligger merket 34 prosent under fjoråret, og det i et bilmarked som har steget med 25 prosent.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Registreringsmønster
– Årsaken til MGs relativt store tilbakegang i år ligger i registreringsmønstre, ikke i en faktisk nedgang i etterspørselen, sier Dag Asbjørnsen, kommunikasjonssjef for MG hos den norske importøren.
I juni i fjor forhåndsregistrerte MG rundt 1500 biler, det vil si at bilene ble registrert før de var solgt til en kunde. Grunnen var at MG4 på det tidspunktet ikke kom til å klare de nye EU-kravene som ble iverksatt fra 1. juli fjor.
– Dette er ikke en ny tilstand de har fått rett i fanget. Det MG gjør, er å utnytte en mulighet på en smart måte, sa Per Morten Merg, daglig leder i Bilbransje24, den gangen.
– I juli i år kom vi på 5. plass med 551 biler og en markedsandel på 5,8 prosent og siden mai har vi registrert 1951 biler, sier Asbjørnsen i MG.
Desidert mest levert i år er MG4 med 1564 biler, fulgt av nye MGS5 med 675 og ZS EV med 418 biler.
Flere nyheter
– I tillegg har vi en sterk salgstakt i vente, fordi vi vil lansere flere modeller i medium-SUV-klassen, som representerer 48 prosent av markedet, i løpet av høsten.
MG IM5 og IM6 kommer snart, det gjør også og MGS6. MGS5 EV ble lansert før sommeren.
Det gjør at Asbjørnsen tror 2025 skal bli bedre enn fjoråret.
– Med disse tiltakene forventer vi å selge flere biler i år enn i fjor, som endte på 4591 solgte MG-er. Dette peker på en tydelig vekst og en positiv retning for MG framover.
Leveringstall for MG i Norge siden re-introduksjonen i 2020
|
År
|
Leveringstall
|
Markedsandel
|
|
| 2025 | 2866 | 2,90 %* | |
| 2024 | 4591 | 3,57 % | |
| 2023 | 3317 | 2,61 % | |
| 2022 | 4241 | 2,43 % | |
| 2021 | 3110 | 1,76 % | |
| 2020 | 3720 | 2,63 % | |
| *Til og med 31. august. | | | |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Les alle Motors biltester: