SOLNEDGANG: Det er slutt for Mitsubishi i verdens største bilmarked.

Stenger sjappa:

Mitsubishi gir opp Kina etter 50 år

Nå er det kroken på døra for Mitsubishi i Kina. Fellesforetaket med Shenyang legges ned, og det japanske merket blir borte fra det kinesiske markedet.

Publisert

Kina er verdens største bilmarked, men også et av de tøffeste – med intens priskrig og en frenetisk produktutvikling.

For omstendelige Mitsubishi er det kappløpet ikke lengre mulig å henge med på, skriver CarNews China.

Det er bare fem år siden selskapet varslet at det stanset all import til Europa, men katta fikk nytt liv et år senere da en ny avtale med Renault var inngått.

I Kina har ikke den slags manøvere vært tilstrekkelig. 

Et forsøk på å produsere flaggskipet Outlander i et samarbeid med storkonsernert GAC fikk en løfterik start og et årlig salg på nesten 150.000 biler i så sent som i 2018, men de siste årene har salget stupt.

Kinesisk, takk!

Outlander-produksjonen ble parkert på senhøsten 2023, og etterraksten med Shenyang hadde en forutsigbar utgang:

For selskaper uten populære elbiler er Kina blitt et helt umulig marked.

– Det kinesiske bilmarkedet har en slagmark for elbil-innovasjon og utvikling, hvor de tradisjonelle fabrikantene sliter med å konkurrere, sier en analytiker.

– Mitsubishis beslutning bare understreker utviklingen om en overgang til at bilkjøperne velger hjemmelagde merker og produkter, sier han.

Powered by Labrador CMS