MOT SLUTTEN AV ÅRET: Varebilversjonen av PV5 kommer helt mot slutten av året, personbilen en måned etter.

Kia PV5:

Skal ta opp kampen mot ID. Buzz

Med PV5 triller Kia inn i vare- og flerbruksbilsegmentet. Der har de inntil nå ikke hatt noen elektriske biler.

Publisert Sist oppdatert

Før året er omme er Kia på plass med en elbil som åpner et nytt marked for dem.

Som representanten for Kia uttalte det: 

– En annen biltype enn vi har i dag.

PV5 er i utgangspunktet en varebil som skal ta opp kampen med Volkswagen ID. Buzz, men som den tyske konkurrenten kommer modellen også som personbil.

Januar

Personbilvarianten er i norske butikker mot slutten av januar. Først som femseter, men utover 2026 vil det dukke opp stadig nye konfigurasjoner med seks og sju seter.

Varebilutgaven, som gjør en norgesturne i disse dager, kan ta to europaller og rommer 4,4 kubikkmeter i lasterommet. Lengden på lasterommet er 2,25 meter og det er skyvedører på begge sider. 

VINDUER: På personbilen går vinduene på siden langt ned hele veien.
SKJERMER: Inni er det et vanlig oppsett med info på to skjermer.

Nyttelasten er på 690 kilo. PV5 har forhjulstrekk, og den kan trekke 750 kilo på henger. Mens bakdørene har 180 graders åpning. Lastehøyden er lav, 41,9 centimeter. Bakkeklaringen er nær 15 centimeter, og svingradiusen er på 5,5 meter.

PV5 er utstyrt med V2L (vehicle to load), en teknologi som gjør at du kan bruke elbilens batteri som en strømkilde for elektriske apparater. Kia sier denne blir klasseledende, da den kan levere 3600 watt. 

Dette er særlig viktig for dem som skal bruke bilen i jobb, da man kan koble til verktøy.

PV5 har en rekkevidde på noe over 400 kilometer, og ladefarten er 160 kilowatt, 10 til 80 prosent lading skal ta cirka 30 minutter.

Under en halv million

Rundt de to forsetene er det en rekke forskjellige oppbevaringsplasser, blant annet i gulvet. Vinduene langs sidene går langt ned, slik at det skal være enkelt å se hvor omgivelsene er. På personbilen gjelder det langs hele siden. 

Varebilen har to sidehengslete dører bakerst. Der er det én topphengslet dør på personbilen.

Hovedskjermen er på 12,9-tommer, i tillegg en mindre informasjonsskjerm foran føreren, med blant annet speedometer, kameravisning av blind­sonen og rekkevidde. Bilens kamera kan brukes til å se bakover under kjøring. Enten på hele skjermen eller på deler av skjermen, for eksempel kombinert med kartvisning.

FORAN: Ladeluken er i fronten.

Prisen for varebilen med lang akselavstand starter på 449.900 kroner, uten moms og leveringsomkostninger. Prisen på personbilvarianten er klar om en drøy uke, og det kunne virke som den kan komme under momsgrensen på 500.000 kroner.

Dermed kan det se ut til at PV5 legger seg godt under ID. Buzz.

PV5 er bygget på en egen plattform som er laget for denne type kjøretøy, og har lav luftmotstand, 0.286, som skal gjøre PV5 til den mest aerodynamiske bilen i sitt segment. Bilen bygges i Sør-Korea.

Det er ingen planer om firehjulsdrift til PV5, men det vil komme med de større PV7 og PV9 som er ventet de kommende årene.

Powered by Labrador CMS