MINDRE SLIKT? Volkswagen-utstilling i Shanghai i år.
Foto: VOLKSWAGEN
Mot 2030:
– Utenlandske merker vil slite mer i Kina
Europeiske, japanske og amerikanske merker bør ikke regne med noen oppgang i Kina fremover, ifølge en ny rapport.
En ny analyse tyder på at kinesiske merker vil stå for 76 prosent av bilsalget i landet i 2030. I dag har to av tre biler som selges i landet – 67 prosent – kinesisk opphav.
Det skriver Automotive News Europe.
Ifølge konsulentbyrået AlixPartners' rapport vil utviklingen mest sannsynlig se slik ut:
Spådom om andel av bilsalget til kinesiske kunder:
Opphav
|
2025-andel
|
2026-andel
|
Kina | 67 % | 76 % |
Europa | 17 % | 14 % |
Japan | 11 % | 8 % |
USA | 5 % | 2 % |
Kilde: AlixPartners
AlixPartners mener også at Kinas ekstreme og på mange måter ødeleggende priskrig (les mer nederst) kommer til å fortsette, bare i en annen, litt mer skjult form. Billig finansiering, inkluderte forsikringer og oppgraderte modeller til innstegspris er blant virkemidlene som nevnes.
Ikke-kinesiske produsenter må dermed være forberedt på at inntektene blir lavere, eller at pengene må hentes annetstedshen.
Enkelte produsenter har investert stort i landet, for disse vil en slik utvikling legge sten til byrden, selv om det neppe vil komme helt overraskende. Blant storinvestorene finner man blant annet General Motors og Volkswagen.
I rapporten heter det også at ...
● kinesiske produsenter ligger an til å kapre en ti prosents markedsandel i Europa i 2030, og at ...
● annenhver solgte bil i Kina vil være elektrisk samme år.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?