MINDRE SLIKT? Volkswagen-utstilling i Shanghai i år.

Mot 2030:

– Utenlandske merker vil slite mer i Kina 

Europeiske, japanske og amerikanske merker bør ikke regne med noen oppgang i Kina fremover, ifølge en ny rapport. 

Publisert Sist oppdatert

En ny analyse tyder på at kinesiske merker vil stå for 76 prosent av bilsalget i landet i 2030. I dag har to av tre biler som selges i landet – 67 prosent – kinesisk opphav.

Det skriver Automotive News Europe.

Ifølge konsulentbyrået AlixPartners' rapport vil utviklingen mest sannsynlig se slik ut:

Spådom om andel av bilsalget til kinesiske kunder:

Opphav 2025-andel 2026-andel
Kina67 %76 %
Europa17 %14 %
Japan11 %8 %
USA5 %2 %

Kilde: AlixPartners

AlixPartners mener også at Kinas ekstreme og på mange måter ødeleggende priskrig (les mer nederst) kommer til å fortsette, bare i en annen, litt mer skjult form. Billig finansiering, inkluderte forsikringer og oppgraderte modeller til innstegspris er blant virkemidlene som nevnes. 

Ikke-kinesiske produsenter må dermed være forberedt på at inntektene blir lavere, eller at pengene må hentes annetstedshen. 

Enkelte produsenter har investert stort i landet, for disse vil en slik utvikling legge sten til byrden, selv om det neppe vil komme helt overraskende. Blant storinvestorene finner man blant annet General Motors og Volkswagen. 

I rapporten heter det også at ...

● kinesiske produsenter ligger an til å kapre en ti prosents markedsandel i Europa i 2030, og at ... 

● annenhver solgte bil i Kina vil være elektrisk samme år.