SKYVES PÅ: Lanseringen av Polestar 6, nærmest, blir skjøvet på, for å gi plass til flere SUV-modeller.
Foto: MOTOR
Polestar nøler med P6:
Utsetter ny modell tross salgsvekst
Med nye modeller øker salget til Polestar, og nå stokker de om på lanseringsrekkefølgen av nye modeller, slik at nummeringen kommer litt i utakt.
Polestars globale salgsvolum endte på 18.049 biler i andre kvartal av 2025, en vekst på 38 prosent sammenlignet med året før.
I løpet av årets første seks måneder ble det levert rundt 30.319 biler, en økning på 51 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi har levert ytterligere et sterkt kvartal med vekst, til tross for stadig mer krevende markedsforhold og geopolitisk usikkerhet, sier Michael Lohscheller, administrerende direktør i Polestar i en pressemelding.
Vekst i Norge
Også i Norge er det positive tall. I andre kvartal i år ble det førstegangsregistrert 1268 nye Polestar-biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
En økning på 40 prosent sammenlignet med samme periode i 2024. I juni ble det registrert 774 nye biler, noe som tilsvarer en vekst på 99,4 prosent fra juni i fjor.
Årsaken til veksten kan i høy grad tilskrives de to nye modellene Polestar 3 og 4 som ble lansert på høsten i fjor. De to modellene som sto for mer enn 70 prosent av merkets leveranser i andre kvartal.
Og flere modeller skal det bli, men ikke helt som tidligere planlagt.
Senere i år kommer Polestar 5, en stor og sporty sedan, som kommer i konkurranse med for eksempel Porsche Taycan.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Omrokkering
Så var det ventet at Polestar 6 skulle komme, en roadster som de har vist fram som konsept en rekke ganger.
Lohscheller forteller til Automotive News [for abonnenter] at strategien er endret.
– Polestar 7 kommer før Polestar 6. Grunnen er veldig enkel, jeg vil raskere inn i segmentet for kompakte SUV-er, hvor det er mye volum og mye penger. Jeg elsker Polestar 6, men jeg måtte omprioritere den når det gjelder timing.
Polestar 7 er det de kaller en «premium kompakt-SUV», som skal produseres i Europa, i Slovakia. Modellen blir utviklet i tett samarbeid med Volvo.
Lohscheller bekrefter også at Polestar 2 skal få en oppfølger, men vil ikke si når den kommer.
Flere saker med Polestar: