KREFTER: Yangwang U9 Xtreme skal ha over 3000 hestekrefter og skal bygges i en liten serie på rundt 30 biler.
Foto: BYD
Yangwang U9 Xtreme:
Raskest rundt Nürburgring
Ingen elbiler har rundet Nordsløyfa på Nürburgring kjappere enn kinesiske Yangwang U9 Xtreme – ikke mange andre biler, heller.
For en måned siden oppnådde Yangwang U9 Xtreme den høyeste toppfarten som noen gatebil har prestert, 496,22 kilometer i timen.
Nå melder moderselskapet, Byd, at U9 Xtreme har rundet Nordsløyfa på Nürburgring kjappere enn noen annen elbil.
Den brukte 6.59,157 på den 20,8 kilometer lange banen.
Det betyr at den var fire sekunder raskere enn forrige rekordholder blant elbilene, Xiaomi SU7 Ultra, som igjen var noen tideler foran Rimac Nevera.
Det er fortsatt et stykke opp til den kvikkeste gatebilen uansett drivlinje, Mercedes-AMG One med 6.29,090. Men det er ikke så mange biler mellom AMG One og U9 Xtreme.
U9 Xtreme har fire motorer som har en total effekt på over 3000 hestekrefter, med et effekt-til-vekt-forhold på 1217 hestekrefter per tonn.
Byd sier U9 Xtreme nå blir tilgjengelig for kunder, med et begrenset opplag på maksimalt 30 biler.
Yangwang sorterer altså under Byd og skal lage luksusbiler.
Har du lest disse sakene fra Motor?