– Den nye VLE er det første kjøretøyet i vår nye, modulære og svært fleksible varebilarkitektur. På rekordtid har vi tatt VLE fra de første konseptvurderingene til produksjonsstadiet, sier Thomas Klein, sjef for varebiler i Mercedes-Benz, i en pressemelding.
Mercedes-Benz sier Vitoria-fabrikken skal produsere VLE, og de andre V-klasse modellene, Vito og eVito, fleksibelt i henhold til individuelle kunders behov.
DAGENS: Dagens elektriske V-klasse, EQV, kom for fem år siden.Foto: PETER RAAUM
VLE er i utgangspunktet et elektrisk kjøretøy, senere vil den også komme med en forbrenningsmotor.
Produksjonsprosessen skal være karbonnøytral. I over ti år har strømmen til anlegget kommet fra fornybare kilder. I tillegg er det installert solceller.
Anlegget bruker også geotermisk energi til å varme opp bygningene og bruker spillvarmen som genereres under lakkering av kjøretøy.
Annonse
Inntil åtte seter
Mercedes-Benz mener VLE-en skal kombinere det beste fra to verdener: limousinlignende kjøreegenskaper og MPV-lignende allsidighet.
Modellen kan leveres med inntil åtte seter, og målgruppen er familier og selskaper som trenger eksklusiv persontransport.
Det loves også solid rekkevidde, uten at den spesifiseres, i tillegg sier Mercedes-Benz at modellen har vært testet på bane og ved polarsirkelen.
Nøyaktig når VLE er på markedet er uklart, den norske importøren bekrefter at det er neste år, trolig i andre halvdel, men at de vet mer om dette om et par uker.
Den offisielle avdukingen er i første halvdel av 2026.