INTEGRERT: Batteriet i Ferrari Elettrica er integrert i chassiset.

Går over 50 mil:

Ferraris første elbil nærmer seg

Neste år er Ferraris første elbil klar for lansering, nå slippes spesifikasjonene.

Publisert

Ferrari har for første gang sluppet spesifikasjonene på deres kommende, og første, elbil – Elettrica.

Ikke overraskende er ytelsene friske. Det loves over 1000 hestekrefter som skal gi en null-til-hundre-tid på 2,5 sekunder og en toppfart på 310 kilometer i timen.

Stort batteri

Kreftene kommer fra motorer på akslingene foran og bak.

Foreløpig finnes det ingen offisielle biler av det ytre på Elettrica, men bilder av testbiler, med den obligatoriske kamuflasjedesignen, tyder på at det er en bil som kan kalles en cross-over. I samme gate som Purosangue.

Chassiset skal ha en ekstremt kort akselavstand. Her sier Ferrari at inspirasjonen er hentet fra Berlinetta-modeller med midt-/bakmotor, som gir en kjørestilling der føreren er plassert nær forhjulene. 

NOE SÅNT: Det ytre på Elelttrica er ikke kjent, men testbilene som har vært brukt så langt, minner om denne: Ferrari Purosangue.

Målet her å gi bilen komfort og kjøreegenskaper som en GT-bil. Vektfordelingen skal være på 47 prosent foran og 53 prosent bak. Motoren foran kobles ut når det ikke er bruk for den.

Batteriet er utviklet av Ferrari og bygges i deres fabrikk. Den er integrert i gulvet. Dette skal senke tyngdepunktet med 80 millimeter sammenliknet med en tilsvarende modell med forbrenningsmotor.

Og batteriet er stort, 122 kWt, med en 880-volts arkitektur som skal gi en ladefart på 350 kilowatt. Anslått rekkevidde er 530 kilometer. Vekten er oppgitt til å være 2300 kilo.

Lyd

Lyden har alltid vært en viktig del av Ferrari-opplevelsen, og det gjelder også elbilen.

Her skal ikke Ferrari ha falt for fristelsen til å gjenskape lyden av en forbrenningsmotor, i stedet ønsker de å fremheve «de unike egenskapene til den elektriske drivlinjen.» 

Lyden fra Ferrari Elettrica er derfor ikke digitalt generert, men skal være «et direkte og autentisk uttrykk for komponentene: en høypresisjonssensor installert på bakakselen fanger opp frekvensene fra drivlinjen, som forsterkes og projiseres ut i omgivelsene.»

Presentasjonen av den nye elektriske Ferrarien skal fortsette i starten av 2026 med en forhåndsvisning av interiørdesignen. Noen måneder senere, til våren, er verdenspremiere.

Elettrica betyr dog ikke at Ferrari i tiden framover kun skal satse på elbiler, de understreker at selskapet ikke opererer med noen sluttdato for forbrenningsmotoren. 

Powered by Labrador CMS