BATTERIHELSE: Tyske ADAC har testet hvor mye kapasitet et ladehybridbatteri har igjen når det har gått langt.
Foto: ADAC
Mercedes best:
Store forskjeller på ladehybrid-batterier
Helsen til batteriene i en ladehybrid preges av bruksmønsteret, og holdbarheten varierer fra merke til merke. Ett merke peker seg ut i positiv retning.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har testet holdbarheten på batterier i ladehybrider i samarbeid med Aviloo, et selskap som gjør egne batteritester.
Det ble foretatt omtrent 28.500 batterihelsemålinger (state of health, SoH) fra biler fra forskjellige produsenter. SoH indikerer hvor mye av et batteris opprinnelige kapasitet som fortsatt er tilgjengelig.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Ikke fullad
Dataene viser at batteriets aldring varierer betydelig, avhengig av produsent og andelen elektrisk kjøring. I store trekk viser det seg at batteriet i de fleste av de analyserte kjøretøyene vil vare i den gjennomsnittlige levetiden til kjøretøyet.
Samtidig har bruksmønsteret en del å si.
En høyere andel elektrisk kjøring gir generelt flere ladesykluser og fører i gjennomsnitt til større batteriforringelse.
Her mener ADAC at bileierne selv kan bidra til batterilevetiden ved å ikke alltid lade batteriet til 100 prosent. Lading mellom 20 og 80 prosent er mer skånsomt for batteriet.
Når modellene grupperes etter produsent, tegner det seg følgende bilde:
- Mercedes-Benz-biler viser i gjennomsnitt lite problematisk batterialdring.
- For Volkswagen-gruppens biler følger aldringen generelt et konsistent mønster, med bare noen få avvikere.
- BMW-gruppens biler viser også forventet forringelse, men antallet avvikere er merkbart.
- Fords ladehybrider viser klarere aldring i begynnelsen av levetiden, deretter flater kurvene ut. Data for Ford-biler med høyere kjørelengde er imidlertid fortsatt begrensede, noe som gjør det vanskelig å vurdere det videre forløpet av forringelsen.
- Dataene fra Mitsubishi viser at mange kjøretøy i studien har betydelig batterialdring selv etter relativt lav kjørelengde, for så å stabilisere seg noe over tid.
Elbil bedre?
ADAC mener det brede spekteret av resultater i studien viser hvor viktig det er å få utført en batterisjekk før man kjøper en brukt ladehybrid. Basert på erfaring anbefaler ADAC-eksperter følgende SoH-verdier:
- Minst 92 % ved 50.000 km
- Minst 88 % ved 100.000 km
- Minst 84 % ved 150.000 km
- Minst 80 % ved 200.000 km
ADAC føyer til at en elbil er et bedre alternativ hvis man ønsker å kjøre mest mulig elektrisk:
– Erfaring fra ADACs langtidstester viser at mange moderne elbiler er perfekt egnet for daglig bruk, og de større batteriene deres krever færre ladesykluser, noe som betyr at de generelt kan håndtere høy kjørelengde på en pålitelig måte, skriver organisasjonen.
PS: Så langt i år er det levert 2344 nye ladehybrider i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet til veitrafikken. Det gir en markedsandel på 1,85 prosent. I 2020 var tallet totalt 28.877, som tilsvarte en markedsandel på 20,4 prosent.
Les alle Motors biltester: