STOPPER DET SNART? Bildet er fra Nissan-fabrikken i Sunderland, dette skallet ble til en Qashqai.

Flere sliter:

Mercedes og Nissan slår mikrobrikke-alarm

Det er mikrobrikkemangel i bilverdenen igjen. I verste fall vil det føre til store forsinkelser. 

Publisert

En rekke bilprodusenter har nå begynt å saumfare markedet på jakt etter mikrobrikke­leverandører, i en skala som minner om tilsvarende problemer under koronapandemien.

Den utløsende årsaken skriver seg fra Nederland, etter at landets myndigheter tok kontroll over leverandøren Nexperia i september. 

Bakgrunnen var frykt for at Nexperia utleverer teknologi til sitt kinesiske moderselskap, Wingtech. Dette kan igjen sees i sammenheng med at USA har ført opp Wingtech på sine lister over virksomheter som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

Nok til omtrent nå

Kinesiske myndigheter satte dermed foten ned for all eksport av Nexperia-produkter. Flere bilprodusenter ble umiddelbart rammet: 

Nissan opplyser at selskapet går tomme i løpet av den første uken av november. 

– Dette er ikke et lite problem. Det er et stort  problem, sier en av selskapets direktører, Guillaume Cartier, ifølge Automotive News Europe.

Volkswagen sliter muligens enda mer. Ifølge litt eldre opplysninger skulle delelageret holde til og med ut oktober. Honda har allerede senket tempoet ved sine fabrikker i Nord-Amerika, ved enkelte anlegg er all produksjon satt på pause. Listen fortsetter.

Politisk problem

Mercedes-Benz rammes også, og toppsjef Ola Källenius har måttet tåle kritiske spørsmål. For hvorfor er ikke fabrikanten forberedt, i lys av nettopp koronakrisen?

– Dette er en helt annen situasjon, sier svensk-tyskeren.

– Sist gang lærte vil at det vil oppstå problemer hvis man bare har én leverandør. Men her er flaskehalsen politisk, hovedsakelig mellom USA og Kina, med Europa i skvis i midten. Derfor vil også løsningen være politisk, sa han til selskapets investorer 29. oktober.

«Kritisk»

Mens dette pågår, er ringvirkningene merkbare for så å si alle – når store produsenter trenger nye leverandører, blir det konkurranse om kakesmulene.

– Selskapene vil prøve å forhandle med Kina. Myndigheter vil gjøre det samme, og da særlig de amerikanske. Det gjenstår å se hvilke virkninger vi vil se, men situasjonen er sannsynligvis kritisk, sier analytiker Klaus Schmitz i Arthur D. Little til Reuters

Powered by Labrador CMS