UUNGÅELIG: Volvo-sjefen Håkan Samuelsson (74) er overbevist om at elbilene er totalt dominerende om ti år.

Den elektriske framtiden:

Volvo-sjefen: Noen merker vil forsvinne

Håkan Samuelsson mener at bilindustrien står foran en stor omstillingsprosess, som ikke alle vil takle.

Publisert Sist oppdatert

Håkan Samuelsson ble gjeninnsatt som Volvo-sjef tidligere i år, etter å ha fratrådt stillingen i 2021.

Han er overbevist om framtidens biler er elektriske.

– Det er ingen vei tilbake. Det kan ta litt lengre tid i noen regioner, men retningen er klar, sier Samuelsson til Bloomberg [for abonnenter].

Samtidig har ikke 2025 vært særlig bra for Volvo. Den svensk/kinesiske bilprodusenten har opplevd et markant fall i etterspørselen av Volvos biler, ikke minst de elektriske.

Urovekkende

– Det er veldig urovekkende, men egentlig ingen stor overraskelse for meg. I fjor importerte vi EX30-er i store mengder fra Kina. Så kom tollsatsene på 28 prosent, og det var umulig å fortsette. Vi flyttet bilen til Gent (Belgia). Nå trapper vi opp.

I tillegg skal leverings­tidene ha bidratt til dårligere salg av modellen i år. EX30 var nummer tre på Europa-listene i 2024, mens den endte på en tolvteplass i første halvår av 2025.

EUROPA: Tidligere i år startet produksjonen av EX30 i Belgia, noe som gjør at modellen ikke får straffetoll i Europa. Modellen ble laget i Kina i starten.

Samuelsson mener mye av tapet i år kan knyttes til nettopp EX30, og at dette nå skal snus med produksjon i Europa.

Og han er sikker på at elektrifiseringen er riktig vei å gå for Volvo.

Elektrifisering gjør dem sterkere

– Volvo vil bli sterkere, hvis vi elektrifiserer raskt. Men vi trenger nye ladehybrider, elbiler med reservemotor, som en bro fram til lading er overalt. Strategisk sett har ikke satsingen endret seg.

Han mener det realistisk sett kan gå litt ut på 2030-tallet, avhengig av tempoet på utbygging av ladeinfrastuktur ulike steder i verden, og kundeetterspørselen.

Han anslår at om en tiårs tid vil alle nye biler være elektriske, og de vil være billigere. Det vil også gjøre at bilindustrien kan se helt annerledes ut enn vi har vært vant til fram til nå.

– Det vil være nye dominerende aktører, akkurat som Ford, GM, Toyota og Volkswagen var i den gamle verden. I den nye verden vil det være to eller tre veldig sterke kinesiske merker. Det gjør rommet for de gamle vanskeligere. Så dette vil utløse en bølge av omstilling. Noen selskaper vil tilpasse seg nye omstendigheter og overleve. Andre ikke.

Powered by Labrador CMS