BLIR VIKTIG: Volvo EX60 spiller en sentral rolle i Volvos framtid.

Elektrisk framtid:

Volvo EX60 får samme pris som lade­hybriden

Volvo sier de er avhengig av elbilene for å tjene penger.

Publisert Sist oppdatert

Under et investormøte i Stockholm har Volvo presentert retningen de staker ut for årene som kommer.

Selv om sjefen, Håkan Samuelsson, nylig sa at de forlenget forbrennings­motorens levetid, er det tydelig at det er de elektriske bilene som skal gi penger i kassa.

Vekstdriver

– Elektrifisering er muligheten for oss og den viktigste driveren for vekst. I en hyper­konkurransepreget bransje er vårt unike forhold til Geely også en sterk ressurs for å skape en bedre kostnads­struktur og utvikle attraktive regionale biler, sa Samuelsson under investormøtet.

SNIKBILDE: Volvo har ikke vist noen skikkelige bilder av EX60, så langt, de kommer i januar.

Svenske Allt om elbil sier Volvos driftssjef Erik Severinson trekker fram at det er i elbilsektoren det er vekst, mens biler med forbrenningsmotor taper markedsandeler.

– Det er dumt å satse på noe som minsker, sier Severinson.

Her blir lanseringen av EX60 i januar 2026 en svært viktig faktor. Den elektriske arvtakeren til dagens XC60 treffer midt i det største bilsegmentet på verdensbasis, den mellomstore SUV-en.

Synergier

Dermed forventer Volvo en vekst i deres elbilandel, og er sikre på at modellen skal være «banebrytende når det gjelder pris, ytelse og kostnad».

– De viktigste byggesteinene for lønnsom elektrifisert vekst er reduksjoner i variable kostnader støttet av maskinvaresynergier med Geely, ytterligere indirekte kostnads­reduksjoner og strukturelt lavere investeringer, sier Fredrik Hansson, finansdirektør.

Dette skal foregå gjennom felles innkjøp av maskinvare, i samarbeid med Geely. 

Severinson mener lanseringen av EX60 vil øke deres elektriske kundegrunnlag med over 200 prosent. 

– Og den skal være prissatt som en tilsvarende ladehybrid, men med bedre marginer.

Det betyr at ladehybriden og elbilen har lik pris der avgiftene er de samme, mens avgiftsregimet i Norge vil gjøre at elbilen fortsatt vil være rimeligere enn ladehybriden.

Powered by Labrador CMS