– Elektrifisering er muligheten for oss og den viktigste driveren for vekst. I en hyperkonkurransepreget bransje er vårt unike forhold til Geely også en sterk ressurs for å skape en bedre kostnadsstruktur og utvikle attraktive regionale biler, sa Samuelsson under investormøtet.
SNIKBILDE: Volvo har ikke vist noen skikkelige bilder av EX60, så langt, de kommer i januar.Foto: VOLVO
Svenske Allt om elbil sier Volvos driftssjef Erik Severinson trekker fram at det er i elbilsektoren det er vekst, mens biler med forbrenningsmotor taper markedsandeler.
– Det er dumt å satse på noe som minsker, sier Severinson.
Her blir lanseringen av EX60 i januar 2026 en svært viktig faktor. Den elektriske arvtakeren til dagens XC60 treffer midt i det største bilsegmentet på verdensbasis, den mellomstore SUV-en.
Annonse
Synergier
Dermed forventer Volvo en vekst i deres elbilandel, og er sikre på at modellen skal være «banebrytende når det gjelder pris, ytelse og kostnad».
– De viktigste byggesteinene for lønnsom elektrifisert vekst er reduksjoner i variable kostnader støttet av maskinvaresynergier med Geely, ytterligere indirekte kostnadsreduksjoner og strukturelt lavere investeringer, sier Fredrik Hansson, finansdirektør.
Dette skal foregå gjennom felles innkjøp av maskinvare, i samarbeid med Geely.
Severinson mener lanseringen av EX60 vil øke deres elektriske kundegrunnlag med over 200 prosent.
– Og den skal være prissatt som en tilsvarende ladehybrid, men med bedre marginer.
Det betyr at ladehybriden og elbilen har lik pris der avgiftene er de samme, mens avgiftsregimet i Norge vil gjøre at elbilen fortsatt vil være rimeligere enn ladehybriden.