PRIS: Motor Gruppen håper pris og design vil lokke kunder til Changan Deepal. Dette er modellen S07.

Nytt fra Kina:

Vil selge 2000 biler av et merke du neppe har hørt om

Motor Gruppen kommer med nok et elbilmerke fra Kina. Til høsten er de klare med en modell til, som ser ut til å bli Norges desidert billigste bil med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Changan er Kinas fjerde største bilprodusent, med en rekke merker i stallen. Nå tar ett av disse veien til norske butikker, Changan Deepal.

Det er Motor Gruppen som er den norske importøren, de har fra før av Mitsubishi og Hongqi.

– Changan skal være mye bil for pengene, sier Vidar Eriksen, sjef for Motor Gruppen.

4x4

Den første modellen fra Changan Deepal som skal selges i Norge, er S07, en SUV som er 475 centimeter lang, med en oppgitt rekkevidde på 475 kilometer fra et batteri på 80 kWt.

Litt utpå høsten kommer en modell til, S05. Den vil ta seg av det aller meste av salget, ifølge Eriksen.

– Vi antar at S05 vil stå for 90 prosent av salget. Og målet er å selge til sammen 2000 Changan Deepal neste år.

4X4: Changan Deepal S05 har firehjulsdrift, og skal bli billig.
MOTOR GRUPPEN: Sjefsdesigner Jakob Pettersson og sjef Vidar Eriksen.

Årsaken til at S05 vil selge mer, er at den har firehjulsdrift. S07, derimot, har bakhjulsdrift. 

S05 er 460 centimeter lang, altså fortsatt i bra familiestørrelse.

Prisen for modellen som kommer først, S07, gir klare hint om hvorfor Eriksen tror de kan selge et par tusen biler. Den koster 399.900 kroner. Det er drøyt 60.000 kroner under Tesla Model Y med bakhjulsdrift.

S05 har de ennå ikke en norsk pris på, men alt tyder på at den vil bli Norges billigste bil med firehjulsdrift. I dag er det Suzuki e Vitara og den så å si identiske Toyota Urban Cruiser som er det, med en startpris på 335.000 kroner.

Eriksen antyder at de vil legge seg 30.000 under det.

Designet i Italia

Her kan det tilføyes at S05 er 32 centimeter lengre enn e Vitara og Urban Cruiser.

Changan har altså flere merker, og Eriksen sier det er aktuelt å ta inn andre etter hvert. Produsenten har hatt kontorer i Europa i 20 år. I dag har de et utviklingssenter i Storbritannia og et designsenter i Torino i Italia.

I Torino er det svenske Jakob Pettersson som er sjef. Han har tidligere jobbet for Saab og Lynk & Co. Han ønsker at Deepal skal skille seg litt ut.

– Målet har vært at bilene skal ha fine proporsjoner, være balanserte, sier han.

Han peker på lysdesignen foran, der det ikke er den nærmest standardiserte lysstripen, men separate lykter med det han kaller stjernedesign i kantene. Dette går igjen på alle modellene, noe som er gjort for at de ulike modellene skal ha gjenkjennbare trekk.

Stusselig ladefart

– Vi har mange modeller, så får vi se hvem som passer best for de ulike stedene.

Han peker på at kinesere liker sedaner og MPV-er med seks og sju seter, mens Europa heller vil ha SUV-er.

– Vi gjør også tilpasninger til de ulike markedene på samme modell. Både når det gjelder hva slags teknologi som er tilgjengelig av underholdning, og understell.

SAMME: Lengden til Deepal S07 er omtrent som Tesla Model Y.
MINIMALISTISK: Rene flater og få knapper i Deepal S07

Under en liten prøvetur med S07 framsto bilen som en behagelig farkost. Bilen har en stor, justerbar, skjerm i midten og head-up-display foran føreren. Interiøret er minimalistisk, i pene materialer.

218 hestekrefter og en egenvekt på 2073 kilo gjør at bilen ikke er spesielt kvikk, men den har til gjengjeld veldig god lydisolering, med doble vinduer hele veien.

Trolig en god langtur-bil, helt til du skal lade. En ladefart på 93 kilowatt er stusselig, og 10 til 80 prosent lading skal ta 48 minutter. Det er lenge.

S07 er på plass i norske butikker om kort tid, mens S05 kommer i oktober. Deretter er planen at det kommer en SUV til i B-segmentet neste år.