PÅ EGEN KJØL: ... i hvert fall foreløpig. Bildet viser Leapmotor B10 under en pressevisning i Cannes i år.

Svært billig:

Vurderer å sette Opel-logo på denne

Den kinesiske elbilen Leapmotor B10 kan dukke opp på det europeiske markedet, under et langt mer familiært merkenavn.

Publisert

Leapmotor laget modellen B10 med uttalt mål om global distribusjon, og den selges allerede i Europa. Så vidt det er.

Stellantis-merkene

Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

For temmelig nøyaktig to år siden kjøpte Stellantis seg inn i Leapmotor (20 prosent), og mye kan tyde på at bilen vil bli parallell-lansert under et av storkonsernets merker – Opel – på våre kanter. Informasjonen kommer via anonyme kilder, men Automotive News Europe vurderer dem som pålitelige.

– Ingen avgjørelse er tatt ennå. Dette er likevel en interessant mulighet til å kunne tilby en velutstyrt og rimelig kompakt-SUV, sier kilden.

Stellantis-fabrikken i Zaragoza i Spania er utpekt som produksjonssted, et anlegg der Opel Corsa, Opel Mokka og Citroën C3 Aircross lages i dag. 

Havner Opel-varianten på båndene i samme fabrikk, vil den antakelig lett utkonkurrere sitt helkinesiske søsken, siden det ikke er straffetoll på biler som ferdigstilles på europeisk jord. 

Og prisen er allerede lav: I Tyskland selges B10 for under 30.000 euro.

Modellen har bakhjulsdrift og batterier på enten 58 eller 67 kWt, hvilket gir WLTP-rekkevidder på henholdsvis 36 og 43,4 mil. Bilen er drøyt 4,5 meter lang. Som så ofte med kinesiske biler har den en del standardutstyr som andre gjerne tar seg godt betalt for, som panoramatak, 360-kamera, trådløs lading og høyttalere rundt hele kupeen.

Leapmotor har så langt solgt rundt 16.500 biler i Europa i år, men B10 har knapt bidratt til dette tallet. Den mindre elbilen T03 står for drøyt 11.000 eksemplarer, SUV-en C10 for litt over 5000 – og B10 bare 313.  

Powered by Labrador CMS