PARADOKS: – Det hadde jo vært et rart paradoks om det hele skulle kjøre av veien med et rødgrønt Storting, sier Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller om regjeringens momsforslag.

DEBATT:

Elbil-gimmick?

Kanskje hadde elbilskeptikerne rett da de hevdet at den norske elbilsuksessen kun var en gimmick norske myndigheter ville smykke seg med, skriver Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS

Publisert

Dette er et leserinnlegg.
Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Arbeiderparti-regjeringen foreslår i sitt statsbudsjett en så kraftig opptrapping av elbilmomsen at elbilsalget kan strupes. De begrunner forslaget blant annet med at alle nye personbiler som selges allerede er fullelektriske, og at 2025-målet dermed er nådd.

Det regjeringen glemmer, er at det ikke er andeler i et nybilmarked som står for utslippene. Det er det bilene på veien som gjør. Og rundt to tredjedeler av bilene som går på norske veier er fortsatt fossile. Derfor heier vi iherdig på SV og MDG som tar opp kampen mot regjeringen i de pågående budsjettforhandlingene.

Store norske leksikon definerer en gimmick som et påfunn for å vekke oppmerksomhet. Gjerne tiltrekkende, men samtidig unyttig.

Utsetter elektrifiseringen

Om regjeringen ikke har ambisjoner om å raskt fase ut alle de mange bilene som fortsatt står for store utslipp, så kan man nesten vurdere å sette gimmick-stempel på både elbilpolitikken og 2025-målet.

I mitt hode er 2025-målet bare et delmål, på vei mot en fullelektrisk bilpark.

Vi har fått det ledende fagmiljøet i Menon Economics til å regne på hvordan slike raske avgiftsøkninger påvirker evnen til å kutte utslipp fra veitrafikken. Sammenhengen er åpenbar, og målbar i konkrete utslipp.

Kort forklart: Avgiftsøkninger i det tempoet regjeringen foreslår utsetter elektrifiseringen av den norske bilparken. Og bidrar til det med økte utslipp som tar oss vekk fra klimamålene Norge har forpliktet seg til.

Rammer vanlige folk

Regjeringen kan skjule seg bak et innfridd 2025-mål eller myter om elbilen som et overklassefenomen. Men sannheten er at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, med signaler om full elbilmoms fra 1. januar 2027, rammer vanlige folk, og bidrar til økte utslipp.

En viktig del av elbilsuksessen frem til nå har vært bred politisk innsats, drevet frem av enkeltpartier og -politikere som genuint har ønsket å kutte utslipp.

Elbilpolitikken holdt stø kurs gjennom åtte år med blåblått flertall. Det hadde jo vært et rart paradoks om det hele skulle kjøre av veien med et rødgrønt Storting. SV og MDG har nå tilgang til nødbremsen i forhandlingene om statsbudsjettet.

100.000 i året

Jeg er innforstått med at moms skal fases inn videre for elbiler, men en mer forsvarlig plan innebærer å videreføre dagens nivå frem til 1. januar 2027, og deretter senke innslagspunktet for momsberegningen med 100.000 kroner år for år frem til full moms.

En forutsigbar og trinnvis opptrapping legger til rette for at man samtidig med moms-innfasingen også kan lykkes med å nå viktige klimamål.

Den utslippsfrie elbilismen kan sidestilles helt med andre transportformer som tidligere ble sett på som mer bærekraftige. Den elektriske personbilen er en del av løsningen, der den fossile forgjengeren var en del av problemet. Det betyr at den kan, og må, bidra til å nå viktige klimamål fremover.

Eneste hinder på veien nå er en utøylet iver etter større avgiftsinntekter fra personbilsalget.

Powered by Labrador CMS