JUBEL PÅ HJEMMEBANE: Stor interesse for nyhetene på gigantutstillingen i Shanghai.

Analyse av Kinas bilindustri:

Spår at 100 kinesiske fabrikanter vil forsvinne

Kina har brakt inn helt nye produksjonsprinsipper i bilindustrien, men kampen koster. Et ledende analysebyrå tror mer enn 100 kinesiske bilfabrikanter kan bli borte de neste årene.

Publisert

AlixPartners, et amerikansk konsulentbyrå med god posisjon i bilindustrien, skriver i en ny rapport at kinesernes nye produksjonssmodell er i ferd med å forandre bilindustrien fullstendig:

  • Bilene kommer dobbelt så raskt til markedet, med inntil 50 prosent lavere investeringskost og en betydelig kostandsfordel per bil.

  • Kinesiske produsenter har nå 67 prosent av hjemmemarkedet, og utenlandske fabrikanter fortsetter å tape markedsandeler.

  • I Europa vil kineserne doble sin markedsandel til 10 prosent innen 2030.

  • KI-drevne løsninger vil kutte utviklingstid og kostnader med ytterligere 20 prosent de neste årene.

Men det er en bonanza som ikke alle kommer til å overleve.

Xiaomi-rakett

Av de 129 fabrikantene som hadde nullutslippsbiler i butikkene i 2024, er det bare 15 stykker som er ventet å være finansielt greit posisjonert i 2030 – med hånd om til sammen vel 75 prosent av markedet.

Noen store fabrikanter er allerede i pluss, andre har en god utvikling, men lampene blinker for den store hopen.

Den kinesiske bilindustrien er i en intens priskrig på hjemmemarkedet, der modellene koster betydelig mindre enn det vi her i Europa ser på som «interessant prisede nybiler».

Men det er åpent hvilke aktører som faktisk klarer å bygge seg en trygg posisjon i det ekstremt konkurransedrevne markedet. Flere av de veletablerte merkene kan være utsatt, mens nye aktører – som mobilselskapet Xiaomi – gjør entre med forbløffende resultater.

Avskriver milliardbeløp

AlixPartners venter at kampen hjemme vil få flere kinesiske fabrikanter til å kaste blikket ut i verden, ikke minst mot Europa.

En økning i salget av kinesiske biler i Europa på rundt 800.000 i 2030, skal vektes mot en reduksjon på 400.000 færre Kina-produserte biler fra europeiske fabrikanter.

Ifølge selskapets analyser forbereder vestlige fabrikanter seg på avskrivninger på nærmere 200 milliarder kroner de neste årene som følge av denne markedsutviklingen.

Samtidig beregner selskapet kostnadene på de nye amerikanske tollsatsene til i overkant av 300 milliarder kroner i 2026. Det vil kunne få betydning for hvor de forskjellige bilselskapene velger å plassere sine poletter.

Smartere bruk

Rapporten fra AlixPartners peker på to utfordringer for fabrikantene de neste årene:

Særlig viktig blir bedre løsninger og smartere bruk av førerstøttefunksjoner, ikke minst med tanke på selvkjøring.

De kinesiske fabrikantene leder dette kappløpet, både når det gjelder teknologi og kostnader. Og teknologigapet er i ferd med å vokse seg veldig stort mellom biler med lavutslippsteknologi og biler med tradisjonelle drivlinjer.

Dernest blir det avgjørende viktig, mener AlixPartners, at fabrikantene klarer å omsette ny KI-teknologi i konkrete produkter og bedrede produksjonsprosesser.

Og der er kineserne på vinnersporet, tror konsulentselskapet.

– Den kinesiske bileksporten har blitt noe dempet av nye tollsatser og geopolitisk usikkerhet, men eksporten av Kinas «nye driftsmodell» – drevet av partnerskap og fellesforetak (joint ventures) – får stadig bedre fotfeste, sier Yichao Zhang i AlixPartners.

Powered by Labrador CMS