MÜNCHEN (Motor): Selskapet presenterte sine tanker om en elektrisk Octavia – sin Vision O – under et arrangement i München mandag kveld.
Men Skoda er tilbakeholdne med detaljer og tidsplaner.
STORSATSING: En elektrisk Octavia vil være Skodas største løft, mener Skoda-sjef Klaus Zellmer.Foto: PETER RAAUM
– Det er 3,6 millioner grunner til at vi forbereder dette, sier sjef Klaus Zellmer, med henvisning til antallet Octavia-kunder som har løftet Skoda til topps i stasjonsvogn-segmentet.
Designretningen som sjefdesigner Oliver Stefani peker ut, bygger trofast på kjære Skoda-prinsipper:
Enkelthet, funksjonalitet og plass.
Ny skjerm
Førermiljøet er ribbet og lekkert redesignet, med en lav skjerm for den nøkkelinformasjon du ønsker i hele bredden mellom A-stolpene, litt som BMW har introdusert med sin stripe i bunnen av frontruta. Hos Skoda kommer et tilsvarende på en egen fysisk skjerm på toppen av dashbordet.
Funksjonaliteten kommer til uttrykk gjennom smarte bokser i alle dørene – alle utstyrt med hver sin paraply i beste Simply Clever-ånd. Også i bagasjerommet er det nå bokser med lokk som kan favne for eksempel ladekabler eller løse gjenstander.
Og plass, selvfølgelig: Bagasjerommet er stasjonsvognromslig med 650 liter i denne konseptversjonen.
I det ytre har fronten fått en oppsiktsvekkende kraftig forandring, der Tech-Deck er litt blitt til Tech Loop – med en bred U under lysstripen.
Den samme U’en er tatt igjen bak, der Skoda-logoen ligger i en lysstripe over U’en.
Annonse
Det største steget
– Vision O er et av våre største steg, sier Zellmer om konseptversjonen – hvilket tilsier at det vil materialisere seg som noe mer enn et konsept.
Men det vil gå tid.
– Vision O viser vei for neste generasjon av designfilosofien Modern Solid, og hvordan fremtidens Skoda-modeller kan bli seende ut. Utviklingen er spennende for Skoda fremover, selv om det er litt ventetid til vi ser en elektrisk stasjonsvogn fra Skoda på norske veier. Allerede i 2026 utvider vi vår elektriske modellportefølje med to helt nye modeller, sier Martine Behrens, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller AS, i en pressemelding.
Og det er da selvfølgelig ikke noen Octaviaer hun tenker på – men først og fremst lille Epiq, som ble vist frem i München mandag morgen.
PS: Konseptbilen ble vist uten B-stolper og med 3D-printede nakkestøtter. Begge deler vil ganske sikkert endres på denne bilens ferd mot å bli en fullverdig, produksjonsklar Octavia.