SELVE NORDSTJERNEN: Polestar 5 blir merkets første Grand Tourer.

Her er Polestar 5:

Polestars heftigste modell koster 1,2 mill.

Omsider er Polestar 5 klar i sin endelig versjon: Den rimeligste versjonen av deres Grand Tourer får startpris på 1.259.000 kroner.

Publisert

MÜNCHEN (Motor): Bilen ble lansert i forbindelse med IAA-utstillingen i München mandag kveld. Den kommer i to utgaver, Dual Motor og en Performance-versjon som startet på 1.528.000 kroner.

Kjøremaskinen kommer på en spesialutviklet plattform i limt aluminiumsstruktur, og en egenutviklet bakmotor som i rene tall ikke gjør skam på merket:

Bakmotoren har effekt på 450 kW, samlet får Dual Motor 650 kW (med 1015 Nm). Performance gjør 0–100 på 3,2 sekunder, mens Dual Motor trenger 3,9. Begge har elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.

Med 800V-teknologi kan den lades med makseffekt på 350 kW (10–80 prosent på 22 minutter). Batteripakken på 112 kWt (106 kWt netto) gir rekkevidde på 670 km (565 på Performance-utgaven).

For fire (eller fem)

Bilen er i utgangspunktet utformet som en fireseter, og passasjerer i baksetet kan styre både firesoners klimaanlegg, oppvarming, ventilasjon og massasje når armlenet er nede, heter det i en pressemelding. 

Baksetene er formet i samme stil som Recaro-forsetene og kan legges ned individuelt for bedre komfort.

Når armlenet løftes, opprettes en femte sitteplass i en forskjøvet løsning som gir mer skulderplass og gjør Polestar 5 til en femseter.

– Vår visjon for Polestars design, teknologi og bærekraftsretning er ikke lenger en drøm, men en virkelighet kundene våre kan kjøpe. Polestar 5 er både et flaggskip og en ledestjerne for bransjen, sier Polestar-sjef Michael Lohscheller.S

Powered by Labrador CMS