KINESERNE KOMMER: Parallelt med at stadig nye kinesiske bilmerker gjør sitt inntog i Europa, blir kundene mer åpne for biler derfra.

Undersøkelse i åtte land:

Europeere har blitt mer positive til kinesiske elbiler

En undersøkelse gjort i åtte europeiske land viser at holdningene til kinesiske biler er i endring.

Publisert Sist oppdatert

Nær 40 prosent av respondentene sier de nå er mer villige til å vurdere en kinesiskprodusert elbil emm de var for ett år siden.

Undersøkelsen

  • Bilprodusenten Zeekr har gjort en europeisk undersøkelse der over 8000 personer er spurt om holdninger til elbiler og elektrifisering, inkludert synspunkter på kinesiske merker og barrierer for eierskap av elbiler.
  • Undersøkelsen er gjort i samarbeid med selskapet Markettiers i Belgia, Danmark, Tyskland, Nederland, Norge, Sverige, Sveits og Storbritannia.

– Fordelene med elbiler er allment kjent, men vi forstår at ikke alle markeder eller aldersgrupper er like mottakelige for dem som andre, sier Lothar Schupet, administrerende direktør for Zeekr Europa, i en pressemelding.

Som et bilmerke fra Kina, med en stor stab i Sverige, er Zeekr også interessert i å finne ut hva det har å si for europeiske bilkunder.

– Vi ønsket å se enda dypere på de positive og negative synspunktene forbrukere over hele Europa har på elbiler generelt og kinesiske elbiler spesielt, for å bedre forstå hvilke hindringer det eventuelt er for å komme inn på markedet, sier Schupet

Elbil-hissig

Undersøkelsen viser at de nordiske markedene viser størst interesse for elektrifisering. Eksempelvis sa 62 prosent av respondentene i Sverige at de var interessert i å eie en elbil innen utgangen av 2027, sammenlignet med 52 prosent for Europa som helhet. 

Yngre forbrukere viser sterkest interesse. 62 prosent av 35 til 44-åringer som var interessert i å eie en elbil i  2028. 

Mens de eldre er klart mer skeptiske. Av de over 55 år var det kun 45 prosent som ønsket eie en elbil i 2035.

EU har tidligere vedtatt at det fra 2035 kun skal selges nullutslippsbiler i nybilsektoren.

Noe er som før

Det kommer også fram av holdningene til biler produsert i Kina er i endring.

På spørsmål om respondentene var mer åpne for å kjøpe en kinesisk elbil nå  enn de var for 12 måneder siden, svarte 38 prosent at de var det, mens 17 prosent sa at de ikke var det. 

Folk i Storbritannia, som er Europas nest største personbilmarked, var minst sannsynlige til å ta en elbils opprinnelsesland med i betraktningen i kjøpsbeslutningen sin. 59 prosent mente opprinnelses landet ikke er viktig. 

Mens sveitsere mener at kinesiske premiumelbiler nå er like gode som tilsvarende biler fra Vesten.

Pris avgjør

Samtidig er det en ting som ikke har forandret seg siden elbilene gjorde sitt inntog: 

Det er kostnad, rekkevidde og lading som er de viktige barrierene i det elektriske skiftet. 

Zeekr tror teknologiutvikling og investeringer i infrastruktur vil bidra til å overvinne disse barrierene.

Powered by Labrador CMS