EKSPANDERER: Store bilaktører fra Kina, som batteriproudsenten Contemporary Amperex Technology Co., gjerne forkortet til CATL, ekspanderer utenfor hjemlandet.

Bilprodusenter:

Nå investerer kinesiske selskaper mest i utlandet

Kinesiske selskaper satser stadig mer utenfor det hjemlige markedet, som er preget av overproduksjon og priskrig.

Publisert

En knallhard priskrig og en overflod av bilprodusenter har ført til at selskaper knyttet til den kinesiske bilproduksjonen for første gang i 2024 hadde større investeringer utenfor landets grenser enn på hjemmebane, melder Automotive News.

Bilrelaterte selskaper investerte rundt 16 milliarder dollar i utlandet i fjor, hovedsakelig i batteriproduksjon, mot 15 milliardene dollar som ble brukt hjemme, ifølge en rapport fra analyseselskapet Rhodium Group som ble publisert 18. august.

Historisk skifte

Tallene representerer et «historisk skifte» etter at rundt 80 prosent av investeringene har foregått innenlands i en årrekke, skriver Rhodium Group i rapporten.

– Det faktum at utenlandske investeringer nå overgår innenlandske, gjenspeiler et mettet kinesisk marked og det er strategisk fristende å ekspandere i utlandet for høyere avkastning, sier Armand Meyer, senioranalytiker hos Rhodium, og en av forfatterne av rapporten.

Omtrent tre fjerdedeler av de utgående investeringene kom fra batteriprodusenter, noe som gjenspeiler den kapitalintensive naturen til industrien. 

Lokal produksjon

Store batteriprodusenter som Contemporary Amperex Technology Co., Envision Group og Gotion High-Tech Co. har fulgt eksisterende kunder som Tesla og BMW, drevet av høye transportkostnader og forespørsler om lokal forsyning, ifølge rapporten.

Selskapene gjøre dette til tross for at det gjerne er dyrere å produsere utenfor Kina, at tar lengre tid å bygge opp og at prosjektene oftest er utsatt for strengere regulering. 

En bakenforliggende årsak er tollbarrierer, som gjør at biler produsert i Kina får høye prispåslag i flere regioner – noe  som igjen gjør at mange bilprodusenter ønsker å bygge biler mer lokalt.

Samtidig må kinesiske firmaer håndtere Beijings økende bekymring for teknologioverføring, tap av arbeidsplasser og industriell uthuling. Dette kan føre til strengere kontroll av utgående investeringer.

Powered by Labrador CMS