EKSPORT: Veksten på hjemmebane har stoppet opp for Byd, mens eksporten øker.
Foto: BYD
Priskrig og lavere salg:
Strammer seg til for BYD på hjemmebane
BYD, Kinas største bilmerke, har vokst i en rasende fart de senere årene, men nå har det stoppet opp.
Kinesiske BYD har hatt en formidabel vekst de siste årene, nå mener Bloomberg Hyperdrive [for abonnenter] at det er mørke skyer på himmelen for Kinas største bilmerke.
Det er en ekstrem priskrig på hjemmemarkedet, som nå har nådd slike høyder at myndighetene i Beijing nylig lovet å tøyle «irrasjonell konkurranse» i elbilsektoren.
Myndighetene mener priskrigen truer økonomisk og industriell vekst.
Og BYD er en av pådriverne i priskrigen. I slutten av mai kuttet selskapet prisene med inntil 34 prosent, noe som utløste tilsvarende rabatter i hele sektoren.
Det betyr også at BYD, og andre bilprodusenter i Kina, har måttet knipe skikkelig inn på marginene hvis de skal levere det antallet biler de har lovet.
Stagnert
Salget til BYD har i tillegg stagnert på hjemmebane. Leveransene falt med 8 prosent i juni sammenliknet med året før. Det er særlig Geely, Xpeng og Xiaomi som spiser markedsandeler, mens BYD var blant de største taperne.
På den positive siden så er resultatene fra eksport langt bedre:
Her ser det ut til at de når målet med 800.000 enheter. Marginene på eksportbilene er også langt bedre enn for dem som selges hjemme.
BYD legger fram halvårsresultatet i august.
P.S. I Norge har BYD hadde en solid vekst gjennom årets seks første måneder. Med 2411 nye biler er BYD største kinesiske merke, og kan vise til en vekst på 128 prosent i så langt i 2025, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Les alle Motors biltester: