DAGENS: Neste generasjon MG4 får en smak av framtiden, med faststoff-teknologi. Dagens utgave er på vei til å bli faset ut, neste lanseres i Kina om kort tid.

Ny teknologi:

MG først med semi-faststoffbatteri

Med den nye MG4 blir MG den første bilprodusenten som tar i bruk faststoffbatterier i masseproduksjon.

Publisert

Den nye utgaven av MG4, som lanseres på hjemmemarkedet i Kina neste måned, kommer med batteriteknologi som mange trodde lå et stykke fram i tid.

Ifølge MG, gjengitt i Electrek, kommer MG4 til å ha et batteri som bruker faststoffteknologi. 

– Det nye batteriet, levert av QinTao Energy, inneholder bare fem prosent elektrolytt, sier merkesjef Chen Cui.

Semi-faststoffbatteriet skal gi en rekkevidde på opptil 537 km i den kinesiske CLTC-syklusen, med en energitetthet på 180 wattimer per kilo. Byds Blade-batteri skal i dag ha rundt 160 wattimer per kilo.

MG sier at den nye MG4 skal ha en batteripakke på 70 kWt, med bakhjulsdrift og 161 hestekrefter.

Prisen skal konkurrere med Byd Dolphin, som i Norge koster fra 299.900 kroner.

MG4 er litt større enn Dolphin: 440 centimeter lang og 184 centimeter bred.

Powered by Labrador CMS