SNART I BUTIKKEN: Nye Leaf blir viktig for Nissan – av mange grunner.

Betaler milliarder til BYD:

Elbilpioner kjøper Kina-kvoter for å unngå gigantbot

Nissan ga verden elbil-bestselgeren Leaf. Nå må de selv kjøpe utslippskvoter fra kinesiske BYD for å redde seg unna kjempebøter for høye CO2-tall.

Publisert Sist oppdatert

Salg av utslippskvoter er en attraktiv inntektskilde for elbilprodusenter i en tid da de tradisjonelle bilfabrikantene sliter med miljøavtrykket på sine fossilmodeller.

Også Nissan har handlet kvoter tidligere, men da som partner i det nå krakelerende konsernsamarbeidet med Renault og Mitsubishi.

Nå står de på egne bein.

Eller, rettere, på ett bein.

For øyeblikket er Ariya deres eneste elektriske modell med et visst salgsvolum. EUs bøter slår inn hvis fabrikantens samlede CO2-utslipp per solgte bil i snitt ligger over 93,6 gram/km – og rammer med 95 euro per overstigende gram per bil.

Avtaler i fleng

Ifølge estimater fra ACEA (lobby­grupperingen til de europeiske bilfabrikantene) risikerer Europas bilfabrikanter bøter på over 15 milliarder euro (ca. 175 milliarder kroner) i år.

Mange fabrikanter har løst problemet ved å kjøpe kvoter, slik at deres utslipp regnes sammen med tallene til rene elbilfabrikanter.

Bare inneværende år er det anslag på at Tesla kan tjene over 10 milliarder kroner på salg av slike kvoter.

Nå har Tesla avtaler løpende med blant annet Toyota, Ford, Mazda, Subaru og flere av Stellantis-merkene. Mercedes-Benz har en slik Geely-styrt avtale med blant annet Volvo og Polestar, mens kinesiske Xpeng har avtale med koreanske KG Mobility.

Kvotebehovet styres av de ulike merkenes faktiske produksjon og salg, og det er uklart om flere av de tradisjonstunge fabrikantene fortsatt trenger kvoter – eller om EUs krav har presset dem til så lave flåteutslipp at de unngår bøter.

Bedring på vei

Automotive News skriver at elbilene per nå bare utgjør 6,5 prosent av Nissans totale produksjon, og at bensinmodeller og hybrider vil trekke utslippene opp over EU-grensen.

Det er imidlertid lysning i sikte for det japanske merket i 2026.

En ny generasjon Nissan Leaf er allerede på vei til butikkene.

Samtidig kommer både Micra og Juke som elbiler i løpet av relativt kort tid, og dermed vil Nissan plutselig ha fire elektriske modeller i porteføljen.

Powered by Labrador CMS