IKKE NOK: Ifølge et analysebyrå har ikke europeiske bilfabrikker nok å gjøre, og aller verst er det med Stellantis, som blant annet eier Opel.

Analyse:

Stor over­kapasitet i europeisk bilproduksjon

Veksten i den europeiske bilbransjen stoppet i pandemien, og den har ikke kommet tilbake. Det gjør at mange bilselskap har stor, og kostbar, overkapasitet. Samtidig kommer kineserne. 

Publisert Sist oppdatert

Leveransene av nye biler økte med 0,9 prosent i fjor i Europa, til rundt 13 millioner kjøretøy, ifølge ACEA, den europeiske bilprodusentorganisasjonen.

Analysebyrået AlixPartner mener at kinesiske merker, som Byd og MG, kan kapre 10 prosent av markedet innen 2030.

– Europeiske bilprodusenter vil miste mellom én og to millioner kjøretøy til kinesiske merker i de kommende årene. Kinesiske bilprodusenter vil nå en markedsandel på rundt fem prosent i Europa i år, sier Fabian Piontek, administrerende direktør for AlixPartners i Tyskland til Automotive News.

Åtte fabrikker for mye

Dette gjør at mange europeiske bilprodusenter kan måtte legge ned fabrikker, ettersom mange allerede sliter med overkapasitet.

Generelt er bilfabrikker lønnsomme når de klarer å produsere minst 250.000 kjøretøy årlig. Hvis kinesiske bilprodusenter selger nærmere to millioner biler i året i Europa innen 2030, som anslag viser at de kan klare, vil Europa ha omtrent åtte fabrikker for mange, mener rådgiverne i AlixPartners.

Etter flere tiår med vekst har ikke etterspørselen kommet tilbake til nivåene man så før pandemien. 

Dyrt å stenge

Dette har blant annet medført at Volkswagen-gruppen stengte fabrikken i Zwickau i Tyskland i en uke denne måneden, mens Stellantis midlertidig stanser produksjonen ved fabrikker som produserer modeller som Fiat Panda og Alfa Romeo Tonale.

AlixPartners mener det ser mørkest ut for Stellantis, der de europeiske fabrikkene opererer på rundt 45 prosent kapasitet. Samtidig planlegger Byd fabrikker i Ungarn og Tyrkia, mens Chery tar over en tidligere Nissan-fabrikk i Barcelona.

Fabrikknedstegninger er i tillegg tidkrevende og kostbart på et kontinent der fagforeningene står sterkt.  

AlixPartners anslår at det å stenge en stor fabrikk med rundt 10.000 arbeidere koster rundt 1,5 milliarder euro, og at prosessen tar ett til tre år.

Powered by Labrador CMS