SKILLER SEG UT: Renault 5 Turbo 3E ser ut som lekebil, men blir virkelighet.

Oslo Motor Show:

Norske kunder vil ha en Renault 5 til 1,8 millioner

Renault 5 Turbo 3E er en heftig tolkning av den ferske elbilen 5 E-tech, og den skal i produksjon, med en pris og ytelser som ingen andre småbiler kan matche.

Publisert

På Oslo Motor Show er det en flere bilmerker som viser fram nye modeller som dukke opp på norske veier om ikke lenge. 

Det meste er biler som ligger i et prisleie som kan passe mange, men noen er mer spesielle.

Og den aller drøyeste nyheten på gulvet i Lillestrøm er Renault 5 Turbo 3E. 

Inspirert av 1980-tallet

– Vi har allerede fem norske kunder som er svært interesserte, og tre av disse har betalt depositum, sier Roger Andersen, pr- og markedssjef hos den norske Renault-importøren.

Nå høres kanskje ikke antallet norske interessenter så veldig voldsomt ut, men dette da heller ikke en vanlig elbil. 

5 Turbo 3E er laget over samme idé som Renault 5 Turbo som kom i 1980. Altså en utgave som er ekstremt mye mer heftig enn utgangspunktet, som i dag er den ganske ferske og elektriske Renault 5 E-tech. 

BREDDE: Med masse krefter i bakhjula, blir det breie dekk og ditto karosseri.

5 Turbo 3E skal lages i 1980 eksemplarer, som et hint til den originale utgaven, og depositumet er på 50.000 euro, tilsvarende 580.000 kroner etter dagens kurs.

Produksjonen skal settes i gang i starten av 2027, med en anslått pris som starter på 162.000 euro, rundt 1,9 millioner kroner. Til sammenlikning starter 5 E-tech på 250.000 kroner.

Motor i hjula

– Kundene vil bli invitert ned på fabrikken før produksjonen starter, slik at de kan være med på å bestemme hvordan bilen skal se ut. Det er klart at det kan gjøre bilen enda dyrere, sier Andersen.

Som med modellen på 1980-tallet er det ekstreme visuelle grep, hvor særlig den heftige breddingen av hjulbuene, og svære luftinntak foran og på sidene, viser at dette er noe som skal gå fort.

ORIGINALEN: Renault 5 Turbo ble bygget i to versjoner mellom 1980 og 1984.

Andersen forteller at bilen kommer med to elmotorer, begge bak, og de skal være i hjulene. Dette gjør at vekten til motorene ikke trenger å fjæres av, siden de allerede er i den delen av bilen som er i direkte kontakt med underlaget.

I 1980 var det vilt med 160 hestekrefter i en Renault 5 – 5 Turbo 3E antas å by på 555 hestekrefter. Det betyr null til hundre på rundt tre sekunder.

Også elbilteknikken i 5 Turbo 3E er på et annet nivå enn den vanlige 5 E-tech, med et batteri på 70 kWt og en ladefart på 350 kilowatt. Standardversjonen har 40 eller 52 kWt og en ladetopp på 100 kilowatt.

Vekten på de to er ganske lik, i underkant av 1,5 tonn.

Ifølge Andersen vil bilene bli bygget i et lavt volum over tid, slik at de 1980 bilene ikke vil være ferdig produsert før det har gått ett år eller to.

– Vi gleder oss til å se bilene på norske veier, de vil garantert vekke oppmerksomhet, sier Andresen.

Powered by Labrador CMS