STOR INTERESSE: Bildet er fra Shanghai-utstillingen i april i 2023.

Seks distrikter:

Dropper elbil-subsidier i Kina

I store, kinesiske områder er elbil-subsidier satt på pause.

Publisert

Ifølge Reuters har minst seks områder i Kina satt en stopp for subsidiering av elbiler, i hvert fall foreløpig. Bare fem av områdene blir navngitt – Xinjiang, Chongqing, Shenyang, Luoyang og Zhengzhou – men disse alene har til sammen et folketall på godt over 80 millioner.

Luoyang og Zhengzhou opplyser rett og slett at pengene til dette formålet, fra Kinas øverste myndigheter, har tatt slutt. 

Chongqing og Shenyang oppgir noe vagere at det handler om en justering for å bruke midler mer effektivt.

Ønsker høyere forbruk

Subsidier er en viktig del av Kinas hjemlige politikk, for å få folk til å bruke penger. Bakgrunnen er en langvarig boligkrise og bekymringer knyttet til lønnsvekst og arbeidsledighet, faktorer som gjør at forbruket blir lavere. 

Det gis subsidier til mange dyre produkter, som hvitevarer. Og selvsagt til det dyreste de fleste kjøper, nest etter bolig, nemlig biler.

Det har ikke blitt sagt noe offisielt om videreføring av elbilsubsidier fra sentralt hold, selv om tidligere utsagn tyder på at det kan komme mer penger i juli. 

«Zero-mileage used cars»

Det er likevel et stort «men»: Subsidiene gjør naturligvis elbiler enda billigere, i et marked som kan synes å være i ferd med å kollapse på grunn av en langvarig og stadig eskalerende priskrig. 

Problemet har blitt forsterket ved at mange forhandlere har begynt å selge «bruktbiler» med bagatellmessig kilometerstand svært billig. 

Dette skyldes i stor grad krav om å innfri salgsmål, samt overproduksjon –  forhandlerne må bli kvitt en del av lagerbeholdningen. Dessuten er sjelden bruktbiler underlagt de samme tariffene som nye, når produktene selges ut av landet.

Les mer om priskrigen her: