PLASS: Den elektriske Toyota Hilux leveres med double cab, som skal være «i tråd med globale kundepreferanser.»

Toyota Hilux:

Pickup for dem som ikke skal så langt

Med niende generasjon blir Toyota Hilux for første gang tilgjengelig med en elektrisk drivlinje, men det spørs om den tilfredsstiller dagens elektriske forventninger.

Publisert Sist oppdatert

Niende generasjon av Toyota Hilux er straks klar for det norske markedet, og denne gangen med en drivlinje som er helt elektrisk.

Dette er første gang den etter hvert legendariske pickup-modellen byr på utslippsfri kjøring, og det er grunn til å tro at dette vil gjøre den ekstra interessant i det norske markedet.

Batteri i ramma

Toyota sier utgaven har beholdt terrengegenskapene, og det skal være første gang Toyota Multi-Terrain System brukes i en elbil.

Batteriet er integrert i ramma, som skal gi god beskyttelse mot skader og vanninntrengning.

– Vi forventer at Hilux BEV vil være et attraktivt valg for norske bedrifter som møter stadig strengere krav til nullutslippsløsninger – for eksempel innen bygg- og anleggsbransjen – og som samtidig krever den ledende holdbarheten og fremkommeligheten Hilux er kjent for, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge, i en pressemelding.

Den nye Hilux-generasjonen er i samme størrelse som dagens utgave, 532 centimeter lang, 186 centimeter bred og 185 centimeter høy. Vadedybden er 70 centimeter, mens bakkeklaringen er 20 centimeter.

Bilen leveres med permanent firehjulsdrift. Den fremre e-akslen leverer et dreiemoment på 205 newtonmeter, mens den bakre gir 268 newtonmeter.

Går kort

Nyttelasten vil være 714 kilo, og maksimal hengervekt er oppgitt til 1600 kilo.

Så langt er alt bra, men så var det rekkevidden.

Hilux er utstyrt med en batteripakke på 59,2 kWt, og Toyota sier foreløpige tester indikerer en rekkevidde på 240 kilometer, og som selskapet selv skriver: «Faktisk rekkevidde påvirkes av faktorer som klima, bruk av klimaanlegg og lastevekt.»

I Motor og NAFs rekkeviddetest vinteren 2025 var det gjennomsnittlige avviket fra WLTP-rekkevidden på 18,6 prosent – altså minus. 

Ford F-150 Lightning har en oppgitt rekkevidde på 429 kilometer, mens KGM Musso skal klare 379 kilometer.

Ladefarten til Hilux er 150 kilowatt, som skal gi en 10 til 80 prosent-tid på 30 minutter.

Hilux vil også være tilgjengelig med en hybrid drivlinje.

Produksjonen av den elektriske Hilux starter i desember, og den norske importøren skal åpne for bestillinger i første kvartal av 2026, med leveringer fra andre kvartal. Prisen er ennå ikke klar.

Hybridvarianten kommer til Norge i tredje kvartal, mens en utgave som går på hydrogen er ventet i 2028.

Powered by Labrador CMS