TIL FJELLS: Polestar 2 fremst blant et knippe biler vi hadde i rekkeviddetest i vinter.

Polestar skroter også «Norefjell»:

Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde

Enda en gang dropper Polestar en fjelldestinasjon fra reklamen. Samtidig vil ikke selskapet kommentere plutselige endringer i oppgitt rekkevidde for Polestar 2.

Publisert Sist oppdatert

Minst fire ganger har Polestar endret markedsføringen for rekkevidden til elbilsuksessen Polestar 2. Nå har de også skrotet Norefjell.

Skidestinasjonene Hemsedal og Norefjell har vært sentrale i Polestars markedsføring av rekkevidde.

Først hevdet Polestar at «et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 km, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin.»

Men etter at flere rekkeviddetester, blant annet hos Motor, viste faktisk rekkevidde langt under 47 mil, endret plutselig Polestar reklamen.

I januar skrev Motor at Hemsedal plutselig var byttet ut med Norefjell i en ellers identisk tekst.

Les mer om Polestar:

Endret igjen

Nå er også lovnaden om å komme seg til Norefjell fjernet fra markedsføringen.

I stedet sto denne teksten på Polestars nettsider frem til 1. mai: «Batteripakken…oppfyller alle kjørebehov».

Fra og med mai er det gjort ytterligere endringer i markedsføringen. Nå skriver Polestar dette på nettsidene sine om rekkevidde:

«Mange faktorer inne i og utenfor bilen kan påvirke bilens faktiske rekkevidde… Siden du sjeldent kjører fra 100% til et helt flatt batteri vil virkelig rekkevidde også oppleves å være lavere enn WLTP-rekkevidden.»

– Misvisende

NAF mener endringene i markedsføringen av Polestars rekkevidde er en innrømmelse fra Polestar om at de har lovet for mye.

– Endringene i Polestars konkretiserte markedsføring fremstår for oss som en erkjennelse av at markedsføringen har vært misvisende, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Samtidig som rekkevidden modereres kraftig i deler av markedsføringen, skrur Polestar opp rekkevidden i andre deler av markedsføringen.

Nå hevder Polestar at en av modellene har en WLTP-rekkevidde på opptil 540 kilometer (det oppgis 510 - 540km).

Dette skal gjelde for den nye Single Motor-varianten med den største batteripakken og forhjulsdrift.

I rekkeviddetesten til Motor og NAF nå sist vinter gikk Polestar-versjonen med 468 km WLTP-rekkevidde kun 344 km.

I markedsføringen fremgår det heller ikke om oppgitt rekkevidde er for såkalt blandet kjøring, som er det mest reelle, eller for bykjøring – som gir høyere antall kilometer enn blandet kjøring.

Tause

Da Motor i vinter avslørte Polestars endring fra Hemsedal til Norefjell, sa daværende pressekontakt for Polestar, Rebecca Goodchild, at de «ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen» sin.

Nå er Polestar tause.

Motor har stilt Polestars nye kommunikasjonssjef Kristin Fjeld følgende spørsmål:

  • Hvorfor har dere fjernet også Norefjell fra markedsføringen?
  • Hvilken kjøremodus for WLTP på 540 km?
  • Har Polestar utført nye WLTP-målinger?

Disse spørsmålene ønsker ikke Fjeld å svare på.

PS: Etter at denne artikkelen ble publisert, opplyste Kristin Fjeld i Polestar at 540 km rekkevidde er foreløpig beregnet rekkevidde for en nylig lansert versjon, og at endelig rekkevidde vil komme senere i år.

Her er alle Motors biltester: