TIL FJELLS: Polestar 2 fremst blant et knippe biler vi hadde i rekkeviddetest i vinter.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Polestar skroter også «Norefjell»:
Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde
Enda en gang dropper Polestar en fjelldestinasjon fra reklamen. Samtidig vil ikke selskapet kommentere plutselige endringer i oppgitt rekkevidde for Polestar 2.
Minst fire ganger har Polestar endret markedsføringen for rekkevidden til elbilsuksessen Polestar 2. Nå har de også skrotet Norefjell.
Skidestinasjonene Hemsedal og Norefjell har vært sentrale i Polestars markedsføring av rekkevidde.
Først hevdet Polestar at «et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 km, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin.»
Men etter at flere rekkeviddetester, blant annet hos Motor, viste faktisk rekkevidde langt under 47 mil , endret plutselig Polestar reklamen.
I januar skrev Motor at Hemsedal plutselig var byttet ut med Norefjell i en ellers identisk tekst.
Les mer om Polestar:
Priskrig tilspisser seg:
Polestar setter ned prisene
Lovforslag:
Polestar frykter å bli utestengt fra USA
Konseptbil:
Polestar viser framtiden på Oslo Motor Show
Bytter knapper:
Polestar 4 må på verksted
Ny Polestar-sjef snur opp-ned:
Legger om planene etter nytt krisekvartal
USA:
Vil stanse import av alle biler laget i Kina
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Liten bedring, men:
Polestar gikk 190.000 i minus per leverte bil
Sveriges radio:
Polestar-sjefen fikk sparken
Har passert én dollar:
Rask vekst for Polestar-aksjen
Skrur opp med Vivaldi:
Norsk teknologi kaprer plass i stadig flere nye biler
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
Merkevarelojalitet:
Elbilkunder bryr seg mindre om merker
Kvartalsresultat:
Vekst for Polestar, men tallene er lave
USA-undersøkelse:
Elendige tall for europeiske giganter, Tesla og Polestar
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Prøvekjørt: Polestar 3
Denne SUV-en er Polestars beste bil til nå
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kinesisk vekst:
Første kinesiske merke – Geely topp-10 i verden
Satser videre:
Polestar 2 erstattes i 2027
Sikrer driften:
Polestar skaffer seg finansiering
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse:
Hva skal vi med apper når vi heller kan møte folk?
Endelig på plass i Norge:
– Derfor erstattet vi bakvinduet med et kamera
Endelig i Norge:
Viser kø av elbilnyheter for norske bilfans
Salgsstart nå:
Prisen på Polestar 4 er klar
Hundrevis må gå:
Polestar varsler oppsigelser
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Tøffe tider:
Svensk bank verdsetter Polestar til null
Liten vekst:
Polestar leverte svakere enn ventet
Billanseringer i år:
Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene
Ny nettleser på plass:
Nå kan du google på ekte i en Polestar
Fullades på 10 minutter:
Her er elbilen som skal bryte lademuren
Også i Volvo ...?
Geely investerer i Nios batteribytte-teknologi
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Første tur med Polestar 3:
Polestars SUV-debut frister på pris og rekkevidde
Ny kurs:
Polestar skal snu skuta med luksussatsing
Avhengig av milliardhjelp:
Polestar taper 195.000 kr per bil
Stygge tall:
Illevarslende tap for Polestar
Øker salget i Russland:
Volvos eier Geely er svartelistet av Ukraina
USA-undersøkelse:
Bensinbiler med best kvalitet, Polestar og Tesla skuffer stort
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Elbiltesten, sommer 2023:
Satte ny sommerrekord
Elbiltesten, sommer 2023:
Jeepy! Denne og 31 andre er klare for elbiltesten
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Trøbbel for svensk-kinesere:
Polestar må nedbemanne kraftig
Polestar 4 lansert:
Lot bakruta forsvinne i et hav av tulipaner
Gruppetest:
Fem familiebiler under momsgrensen
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Polestar 2 gjør som Volvo:
Bytter fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift
Nei til fossilt brensel:
Polestar-sjef fillerister Toyotas elbil-strategi
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Sliter på børsen:
Polestar får gigantlån fra Volvo
Polestar med neste konseptmodell:
Ny Polestar-roadster markerer farvel til Volvo
Polestar 2 for populær ...
Nå får du ikke bestilt den kanskje beste versjonen
Se Polestar 3-spesifikasjonene:
Dette blir prisen på Polestars nye luksus-SUV
Polestar med «nytt» grep:
Til denne bilen får du bilnøkkel du må kaste
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Euro NCAP-resultatene for 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
Amerikaner overtar:
Toppsjefen går i Volvo
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Nytt bilde av Polestar 3:
Amerikanerne får egen fabrikk, europeerne får bil fra Kina
Viste Polestar 5:
Nå vinker Polestar farvel til bakruta
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Prøveprosjekt fra Volvo og Polestar:
Nå kan du bestille servicen hjem på døra
Låner fra sportsbilen:
Tester grensene med «et beist» av en Polestar 2
Gode elbil-nyheter:
Volvo, Polestar og Mercedes får bedre ladeordninger
Polestar skroter også «Norefjell»:
Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde
Polestar 2 blir rimeligere:
Lanserer Polestar 2 i enklere og rimeligere varianter
Barnesykdommene kureres:
Slik har de fikset elbilene som var fulle av feil
Elbiler kan stoppe plutselig:
Enda en tilbakekalling for Volvo og Polestar
Oppgraderer infotainment-systemet:
Volvo skroter gammel teknologi, får kinesisk hjelp
Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Tyskerne lader til ny kamp om elbiltronen
Fem stjerner i Euro NCAP-test:
Polestar-suksess i sikkerhetstest
Polestar endret rekkevidde-reklamen:
Polestar-eiere kan få prisavslag etter nye rekkeviddetall
Byttet skidestinasjon etter rekkevidde-bom:
Derfor kuttet Polestar rekkeviddeløftet med 186 km
Disse 10 er «Beste bilkjøp»-finalistene:
Ingen bensin- eller dieselbiler blant finalistene
Glem betalingsløsning og smarttelefon:
Polestar 2 får integrert parkerings-app
Forbrukerrådet om nybil-problemer:
«Det må ikke gå på sikkerheten løs»
Tilbakekaller 1.735 biler i Norge:
Kaller inn for å fikse alvorlige feil på Polestar 2
«Jeg sier ikke at vi slår Tesla»:
Lover bedre rekkevidde for Polestar
Dramatisk med ny Polestar 2:
Tror «røykutvikling» var fordampet kjølevæske
Bekrefter inntrykket fra Motor-tester:
Volvo-elbil skuffer i rekkeviddetest
«Plutselig bare stopper bilen»:
Tilbakekaller halvparten av Polestar 2-bilene i Norge
Polestar med store ambisjoner:
Bygger ny fabrikk og lover ny Model S-konkurrent
Polestar-sjefen om «rene» elbiler:
«Som sjef for et elbilmerke burde jeg ikke si dette...»
Barnesykdommer plager nytt elbilmerke:
Misnøye i Polestar-forumene etter brakdebut
Bilsalget i august:
Disse nykommerne vil prege bil-Norge
Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
Prøvekjørt: Polestar 2
Går rett i strupen på Tesla Model 3
Norske kunder må vente Polestar 2:
Ettertraktet elbil blir forsinket
Skal utfordre Tesla Model 3:
Starter produksjonen av Polestar 2 denne uken
Avduker konseptbil:
Polestars fjerde vil vekke oppsikt
Sjekk Elbilkalenderen:
Elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020
Viser fram Volvo Polestar Engineered i 60-serien:
Lokker med en heftigere Volvo
Vi har prøvekjørt Polestar 1:
En liten forsmak til 1.665.000 kroner
Kunsten å kjøpe bil:
Polestar setter bilen på utstilling
En strøm av nyheter i 2020:
Disse 10 elbilene gleder vi oss mest til
Endret igjen Nå er også lovnaden om å komme seg til Norefjell fjernet fra markedsføringen.
I stedet sto denne teksten på Polestars nettsider frem til 1. mai: «Batteripakken…oppfyller alle kjørebehov».
Fra og med mai er det gjort ytterligere endringer i markedsføringen. Nå skriver Polestar dette på nettsidene sine om rekkevidde:
«Mange faktorer inne i og utenfor bilen kan påvirke bilens faktiske rekkevidde… Siden du sjeldent kjører fra 100% til et helt flatt batteri vil virkelig rekkevidde også oppleves å være lavere enn WLTP-rekkevidden.»
– Misvisende NAF mener endringene i markedsføringen av Polestars rekkevidde er en innrømmelse fra Polestar om at de har lovet for mye.
– Endringene i Polestars konkretiserte markedsføring fremstår for oss som en erkjennelse av at markedsføringen har vært misvisende, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Samtidig som rekkevidden modereres kraftig i deler av markedsføringen, skrur Polestar opp rekkevidden i andre deler av markedsføringen.
Nå hevder Polestar at en av modellene har en WLTP-rekkevidde på opptil 540 kilometer (det oppgis 510 - 540km).
Dette skal gjelde for den nye Single Motor-varianten med den største batteripakken og forhjulsdrift.
I rekkeviddetesten til Motor og NAF nå sist vinter gikk Polestar-versjonen med 468 km WLTP-rekkevidde kun 344 km.
I markedsføringen fremgår det heller ikke om oppgitt rekkevidde er for såkalt blandet kjøring, som er det mest reelle, eller for bykjøring – som gir høyere antall kilometer enn blandet kjøring.
Tause Da Motor i vinter avslørte Polestars endring fra Hemsedal til Norefjell, sa daværende pressekontakt for Polestar, Rebecca Goodchild, at de «ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen» sin.
Nå er Polestar tause.
Motor har stilt Polestars nye kommunikasjonssjef Kristin Fjeld følgende spørsmål:
Hvorfor har dere fjernet også Norefjell fra markedsføringen? Hvilken kjøremodus for WLTP på 540 km? Har Polestar utført nye WLTP-målinger? Disse spørsmålene ønsker ikke Fjeld å svare på.
PS: Etter at denne artikkelen ble publisert, opplyste Kristin Fjeld i Polestar at 540 km rekkevidde er foreløpig beregnet rekkevidde for en nylig lansert versjon, og at endelig rekkevidde vil komme senere i år.
Her er alle Motors biltester:
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna