
Polestar skroter også «Norefjell»:
Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde
Enda en gang dropper Polestar en fjelldestinasjon fra reklamen. Samtidig vil ikke selskapet kommentere plutselige endringer i oppgitt rekkevidde for Polestar 2.
Minst fire ganger har Polestar endret markedsføringen for rekkevidden til elbilsuksessen Polestar 2. Nå har de også skrotet Norefjell.
Skidestinasjonene Hemsedal og Norefjell har vært sentrale i Polestars markedsføring av rekkevidde.
Først hevdet Polestar at «et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 km, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin.»
Men etter at flere rekkeviddetester, blant annet hos Motor, viste faktisk rekkevidde langt under 47 mil, endret plutselig Polestar reklamen.
I januar skrev Motor at Hemsedal plutselig var byttet ut med Norefjell i en ellers identisk tekst.
Les mer om Polestar:
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
-
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
-
Euro NCAP-resultater 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Amerikaner overtar:
Toppsjefen går i Volvo
-
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
-
Nytt bilde av Polestar 3:
Amerikanerne får egen fabrikk, europeerne får bil fra Kina
-
Viste Polestar 5:
Nå vinker Polestar farvel til bakruta
-
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
-
Prøveprosjekt fra Volvo og Polestar:
Nå kan du bestille servicen hjem på døra
-
Låner fra sportsbilen:
Tester grensene med «et beist» av en Polestar 2
-
Gode elbil-nyheter:
Volvo, Polestar og Mercedes får bedre ladeordninger
-
Polestar skroter også «Norefjell»:
Dropper fjell-reklame, men lover lengre rekkevidde
-
Polestar 2 blir rimeligere:
Lanserer Polestar 2 i enklere og rimeligere varianter
-
Barnesykdommene kureres:
Slik har de fikset elbilene som var fulle av feil
-
Elbiler kan stoppe plutselig:
Enda en tilbakekalling for Volvo og Polestar
-
Oppgraderer infotainment-systemet:
Volvo skroter gammel teknologi, får kinesisk hjelp
-
Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Tyskerne lader til ny kamp om elbiltronen
-
Fem stjerner i Euro NCAP-test:
Polestar-suksess i sikkerhetstest
-
Polestar endret rekkevidde-reklamen:
Polestar-eiere kan få prisavslag etter nye rekkeviddetall
-
Byttet skidestinasjon etter rekkevidde-bom:
Derfor kuttet Polestar rekkeviddeløftet med 186 km
-
Disse 10 er «Beste bilkjøp»-finalistene:
Ingen bensin- eller dieselbiler blant finalistene
-
Glem betalingsløsning og smarttelefon:
Polestar 2 får integrert parkerings-app
-
Forbrukerrådet om nybil-problemer:
«Det må ikke gå på sikkerheten løs»
-
Tilbakekaller 1.735 biler i Norge:
Kaller inn for å fikse alvorlige feil på Polestar 2
-
«Jeg sier ikke at vi slår Tesla»:
Lover bedre rekkevidde for Polestar
-
Dramatisk med ny Polestar 2:
Tror «røykutvikling» var fordampet kjølevæske
-
Bekrefter inntrykket fra Motor-tester:
Volvo-elbil skuffer i rekkeviddetest
-
«Plutselig bare stopper bilen»:
Tilbakekaller halvparten av Polestar 2-bilene i Norge
-
Polestar med store ambisjoner:
Bygger ny fabrikk og lover ny Model S-konkurrent
-
Polestar-sjefen om «rene» elbiler:
«Som sjef for et elbilmerke burde jeg ikke si dette...»
-
Barnesykdommer plager nytt elbilmerke:
Misnøye i Polestar-forumene etter brakdebut
-
Bilsalget i august:
Disse nykommerne vil prege bil-Norge
-
Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
-
Motor har prøvekjørt Polestar 2:
Går rett i strupen på Tesla Model 3
-
Norske kunder må vente Polestar 2:
Ettertraktet elbil blir forsinket
-
Skal utfordre Tesla Model 3:
Starter produksjonen av Polestar 2 denne uken
-
Avduker konseptbil:
Polestars fjerde vil vekke oppsikt
-
Sjekk Elbilkalenderen:
Elbil-lanseringene du bør merke deg i 2020
-
Viser fram Volvo Polestar Engineered i 60-serien:
Lokker med en heftigere Volvo
-
Vi har prøvekjørt Polestar 1:
En liten forsmak til 1.665.000 kroner
-
Kunsten å kjøpe bil:
Polestar setter bilen på utstilling
-
En strøm av nyheter i 2020:
Disse 10 elbilene gleder vi oss mest til
-
Prisen klar på Polestars utfordrer til Tesla 3:
Bare noen tusenlapper skiller erkerivalene
-
Bekrefter lansering:
Første helelektriske Volvo klar i 2019
-
Polestar 3 utfordrer Tesla Y:
Kommer med sporty SUV
-
Volvos elbil-merke med ny modell:
Varsler priskrig mot Tesla
Endret igjen
Nå er også lovnaden om å komme seg til Norefjell fjernet fra markedsføringen.
I stedet sto denne teksten på Polestars nettsider frem til 1. mai: «Batteripakken…oppfyller alle kjørebehov».
Fra og med mai er det gjort ytterligere endringer i markedsføringen. Nå skriver Polestar dette på nettsidene sine om rekkevidde:
«Mange faktorer inne i og utenfor bilen kan påvirke bilens faktiske rekkevidde… Siden du sjeldent kjører fra 100% til et helt flatt batteri vil virkelig rekkevidde også oppleves å være lavere enn WLTP-rekkevidden.»
– Misvisende
NAF mener endringene i markedsføringen av Polestars rekkevidde er en innrømmelse fra Polestar om at de har lovet for mye.
– Endringene i Polestars konkretiserte markedsføring fremstår for oss som en erkjennelse av at markedsføringen har vært misvisende, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Samtidig som rekkevidden modereres kraftig i deler av markedsføringen, skrur Polestar opp rekkevidden i andre deler av markedsføringen.
Nå hevder Polestar at en av modellene har en WLTP-rekkevidde på opptil 540 kilometer (det oppgis 510 - 540km).
Dette skal gjelde for den nye Single Motor-varianten med den største batteripakken og forhjulsdrift.
I markedsføringen fremgår det heller ikke om oppgitt rekkevidde er for såkalt blandet kjøring, som er det mest reelle, eller for bykjøring – som gir høyere antall kilometer enn blandet kjøring.
Tause
Da Motor i vinter avslørte Polestars endring fra Hemsedal til Norefjell, sa daværende pressekontakt for Polestar, Rebecca Goodchild, at de «ønsker å være tydelige og ærlige i kommunikasjonen» sin.
Nå er Polestar tause.
Motor har stilt Polestars nye kommunikasjonssjef Kristin Fjeld følgende spørsmål:
- Hvorfor har dere fjernet også Norefjell fra markedsføringen?
- Hvilken kjøremodus for WLTP på 540 km?
- Har Polestar utført nye WLTP-målinger?
Disse spørsmålene ønsker ikke Fjeld å svare på.
PS: Etter at denne artikkelen ble publisert, opplyste Kristin Fjeld i Polestar at 540 km rekkevidde er foreløpig beregnet rekkevidde for en nylig lansert versjon, og at endelig rekkevidde vil komme senere i år.
Her er alle Motors biltester:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene
-
74
Test: Toyota Corolla STV (hybrid)
Gammel sjel i ny kropp
-
74
Test: Kia e-Niro (elbil)
Best i budsjettklassen
-
74
Test: Volvo V60 T8 (ladehybrid)
Skjønnhetens pris