Elbilene utgjør en stadig større del av nybilsalget, men de fleste bileiere har mange spørsmål når de vurderer overgangen til en elektrisk bil.
Hvor langt går bilen på én lading?
Og hvor raskt lader den?
Det er to nøkkelspørsmål som det er vanskelig å gi svar på med to streker under. Vær- og kjøreforhold påvirker tallene kraftig. Og dessuten: Kjørestrekningens topografi kan gi ganske dramatiske utslag, særlig fordi elbiler regenerer og får mer energi ved kjøring i nedoverbakker.
Våre tester er altså heller ikke en fasit du kan sette to streker under, men de gir en pekepinn på hvordan de mange bilene presterer under sammenliknbare forhold. Ikke bruk dem for mer enn indikasjoner.
Nedenfor finner du tabeller med oversikt over enkelttestene, pluss lenker hvor du kan klikke deg fram til de detaljerte resultatene fra hver test.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i eco-modus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Rekkeviddetesten sommer 2023
32 biler deltok i fint vær – nær sagt ideelle forhold. Det ga utslag i rekord og noen utmerkede resultater, likevel klarte bare halvparten av modellene WLTP-rekkevidden.
(JAC-en hadde bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.)
Rekkeviddetesten vinter 2023
29 biler var med, hvorav én prototype – Hongqi EHS9 med større batteri. Dagen bød på klassisk, norsk vinter, der temperaturene stort sett lå mellom minus fem og minus ti.
Fra sjåførene som kom seg helt opp på fjellet, ble det uoffisielt meldt om minus nitten grader. Dermed stoppet en del biler tidligere enn antatt, men ikke desto mindre ble det levert en vinterrekord: Tesla Model S tilbakela 530 kilometer.
VINTER 2022 (vær: Lettskyet, fra 0 til -10 grader)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Batteripakke
Tesla Model 3 LR Dual motor
614 km
521 km
−15,15
14,7
14,8
Standard
255/45 R19
Ikke oppgitt
Mercedes-Benz EQS 580 4matic
645 km
513 km
−20,47
18,3
20,7
AMG-pakke
265/40 R21
90/107,8
BMW iX xDrive50
591 km
503 km
−14,89
21,4
21,0
Kun individuelt utstyrt
255/50 R21
105,2/111,5
Tesla Model Y LR Dual motor
507 km
451 km
−11,05
16,9
15,8
Standard
235/45 R18
Ikke oppgitt
Volkswagen ID.3 PRO S
539 km
435 km
−19,29
16,3
17,3
Bl.a. førerass.- og intr.top sport-pakke
215/50 R19
77/82
Kia EV6 2WD
528 km
429 km
−18,75
16,5
17,3
Exclusive
–
77,4/–
Kia EV6 4WD
484 km
428 km
−11,57
18,0
17,6
GT Line
235/55 R19
77,4/–
NIO ES8 LR 7-seter
488 km
425 km
−12,88
21,5
19,1
Signature Edition
265/45 R21
100/100
Volkswagen ID.4 Pro
485 km
414 km
−14,64
18,4
18,4
Pro
235/50 R20 T XL (f) – 255/45 R20 T XL (b)
77/82
Hyundai Ioniq 5 2WD
481 km
408 km
−15,18
16,8
17,2
Premium
235/55 R19
72,6/77,4
BMW i4 M50
497 km
406 km
−18,31
19,0
19,6
Supercharged
245/40 R19
80,7/93,9
Skoda Enyaq iV80X
477 km
403 km
−15,51
18,2
19,0
Bl.a. Komfortpakke Pluss
235/55 R19 (f) – 255/50 R19 (b)
77/82
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
456 km
402 km
−11,84
22,4
21,5
-
R20
83,7
Polestar 2 LR Single motor
517 km
400 km
−22,63
18,6
17,9
Standard
245/45 R19
75/78
Audi e-tron GT
463 km
392 km
−15,33
21,1
20,6
Bl.a. Assistentpakke Plus
245/45 R20 (f) – 285/40 R20 (b)
85/93,4
Xpeng P7
470 km
383 km
−18,51
19,4
16,2
High Performance
245/45 R19
80,9/–
Audi e-tron Q4 40
485 km
380 km
−21,65
18,6
19,8
Bl.a. Assistentpakke Plus
235/50 R19 (f) – 255/50 R19 (b)
76,6/82
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)
460 km
369 km
−19,78
17,7
18,8
Premium
235/55 R19
72,6/77,4
BYD Tang
400 km
356 km
−11,00
21,6
23,4
Executive Pack
265/40 R22
86,4
Volkswagen ID.4 GTX
466 km
353 km
−24,20
18,6
21,7
Bl.a. førerass.- og intr.top sport-pakke
235/50 R20 (f) – 255/45 R20 (b)
77/82
Audi e-tron Q4 50 quattro
459 km
349 km
−23,97
19,1
21,4
Businesspakke Plus
235/50 R20 (f) – 255/45 R20 (b)
76,6/82
Skoda Enyaq iV80
509 km
347 km
−31,83
17,7
20,3
Bl.a. Komfortpakke Pluss
235/55 R19 (f) – 255/50 R19 (b)
77/82
Tesla Model 3 SR
448 km
346 km
−22,87
14,0
15,4
Standard
235/45 R18
Ikke oppgitt
Polestar 2 LR Dual motor
476 km
340 km
−28,57
20,2
21,8
Standard
245/45 R19
75/78
Cupra Born
395 km
339 km
−14,18
15,4
16,9
First Born
215/50 R19
58/62
Volvo C40 Recharge
437 km
333 km
−23,80
21,1
22,3
Recharge Pro
235/50 R19 (f) – 255/45 R19 (b)
75/78
Mercedes-Benz EQA 250
401 km
331 km
−17,46
17,7
19,5
AMG-pakke
235/50 R19
66,5/79,8
BMW iX xDrive40
402 km
316 km
−21,39
20,7
21,6
Fully Charged
255/50 R21
71/76,6
Mercedes-Benz EQB 350 4matic
407 km
315 km
−22,60
18,1
20,8
AMG-pakke
235/50 R19
66,5/79,8
Opel Mokka-e
338 km
263 km
−22,19
16,2
16,4
Ultimate
215/60 R17
45/50
Peugeot e-2008
320 km
228 km
−28,75
15,6
17,9
GT Pack
215/55 R18
45/50
Rekkeviddetesten sommer 2021
21 biler var med i sommertesten. Tre av dem gikk kortere enn WLTP. Tesla Model 3 LR gikk lengst, ikke overraskende, mens BMW iX3 gjentok de overraskende sterke resultatene fra vintertesten. SUV-en gikk 23 prosent lengre enn oppgitt WLTP.
SOMMER 2021 (vær: Lettskyet, pent vær, 15-20 grader)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Batteripakke
Tesla Model 3 LR
614 km
654,9 km
6,66
14,8
12,4
Long Range AWD
235/45 R18
82
Ford Mustang Mach-E RWD
610 km
617,9 km
1,30
16,5
15,0
Teknopakke + panoramatak
225/60 R18
88/99
Ford Mustang Mach-E AWD
540 km
551,9 km
2,20
18,7
16,0
AWD Long Range Rapid Red
225/55 R19
88/99
Volkswagen ID.3 Pro S
539 km
564,0 km
4,64
16,2
13,5
Pro S 5-seter
215/50 R19
77/82
Skoda Enyaq
520 km
522,0 km
0,38
17,2
14,5
iV80 High + Suite
235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)
77/82
Hyundai Kona
484 km
537,0 km
10,95
14,7
12,1
Premium Long Range
215/55 R17
64
Volkswagen ID.4 1st Max
487 km
532,0 km
9,24
18,2
14,5
1st Max
235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)
77/82
Polestar 2
470 km
467,0 km
−0,64
15,6
16,6
Standard (Snart Long Range Dual Motor Launch Edition)
245/45 R19
75/78
Audi e-Tron GT quattro
468 km
528,1 km
12,84
20,1
16,1
GT quattro Pro
265/35 R21 (f) – 305/30 R21 (b)
83,7/93,4
Ioniq 5
460 km
502,0 km
9,13
17,7
14,4
Premium
235/55 R19
72,6
Xpeng G3
451 km
438,9 km
−2,68
14,7
-
Premium
215/55 R17
66
BMW iX3
450 km
556,2 km
23,60
19,0
13,3
Fully Charged Edition
245/45 R20 (f) – 275/40 R20 (b)
74/80
Tesla Model 3 SR
448 km
454,4 km
1,43
14,2
12,2
Standard Range Plus RWD
235/45 ZR18
65
Volkswagen ID.3 1st Plus
420 km
421,0 km
0,24
16,2
13,3
1st Plus
215/50 R19
58
Mercedes EQA
417 km
451,8 km
8,35
18,1
15,0
Progressive Edition
235/55 R18
66,5
Volvo XC40 Recharge
415 km
445,4 km
7,33
24,0
17,5
Recharge P8 AWD
235/50 R19 – 255/45 R19
75/78
Citroën ë-C4
350 km
345,0 km
−1,43
14,3
13,1
Shine
195/60 R18
46/50
Opel Mokka-e
324 km
332,4 km
2,59
15,6
13,8
Ultimate
215/55 R18
46/50
Fiat 500
298 km
307,8 km
3,29
14,9
12,4
La Prima Kabriolet
205/45 R17
42
Honda e
210 km
236,2 km
12,48
17,8
13,4
Advanced
205/45 ZR17 (f) – 225/45 R17 (b)
32/35,5
Mazda MX-30
200 km
219,6 km
9,80
19,0
13,2
Cosmo
215/55 R18
35,5
Rekkeviddetesten vinter 2021
Vi hadde 27 biler klar til test i sprengkulde i januar, men måtte utsette på grunn av pandemien.
Seks uker senere fikk vi kjørt en nedskalert test med et knippe av de nye eller forbedrede modellene.
Ingen store overraskelser, men en forbedret Tesla Model 3 (som kom lengst) og BMWs nye SUV iX3 hadde særlig positive resultater – sistnevnte kom nesten like langt som oppgitt rekkevidde.
VINTER 2021: De 10 testbilene i foto-parade på Gålå.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Ford Mustang Mach-E
610 km
502 km
−17,70
16,5
19,0
2WD
225/60 R18
Tesla Model 3
580 km
514 km
−11,37
14,8
13,6
Long Range
235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD
540 km
430 km
−20,37
18,7
20,0
AWD Long Range
225/60 R18
Polestar 2
468 km
344 km
−26,49
19,3
21,0
Standard
245/45 R19
Xpeng G3
451 km
341 km
−24,39
14,7
16,7
Smart
215/55 R17
BMW iX3
450 km
432 km
−4,00
19,0
17,0
Fully Charged Edition
245/50 R19
VW ID.3
418 km
340 km
−18,66
15,8
16,6
First Plus
215/55 R18
XC 40 Recharge P8
409 km
332 km
−18,82
23,9
21,8
Recharge Pure Electric P8
255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4
337 km
261 km
−22,55
14,2
16,3
Shine
195/60 R18
Lexus UX 300e
309 km
257 km
−16,82
17,0
19,0
Premium
215/60 R17
En supplerende test ble kjørt i NAF-regi noen dager senere, etter samme rute og modell, med disse bilene:
VINTER 2021 supplerende test i NAF-regi (overskyet, fra 0 grader til -5, våt veibane)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Porsche Taycan
464 km
385 km
−17,02
21,1
21,0
4S PBP
265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Mini Cooper SE
230 km
173 km
−24,78
230,0
15,2
SE Experience
195/55 R16
Opel Corsa e
337 km
251 km
−25,51
16,8
16,7
Elegance
205/45 R17
Peugeot e-208
340 km
240 km
−29,41
14,7
17,7
GT
205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense
320 km
250 km
−21,87
14,7
17,1
Grand Chic
215/55 R18
Fiat 500 Icon
300 km
230 km
−23,33
14,7
15,6
Icon
Ikke kjent
Mazda MX-30
200 km
165 km
−17,50
19,0
18,0
First Edition
Ikke kjent
Honda e
210 km
162 km
−22,85
17,8
19,2
Advanced
Ikke kjent
Rekkeviddetesten sommer 2020
Denne sommertesten viser at rekkevidde-anslagene kan slå begge veier: Mens alle i vintertesten gikk kortere enn oppgitt, endte samtlige 29 biler i sommertesten lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.
Utslagene kan være kjempestore og ulike mellom modellene. Opel Ampera-e, som gikk nesten 30 prosent kortere enn oppgitt i vintertesten, trillet hele 21 prosent lengre enn WLTP-noteringen i fint sommervær.
SOMMER 2020 (pent sommervær, ingen nedbør, 20 grader)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Tesla Model S
610 km
645 km
5,73
19,0
13,9
Long Range
245/45 R19
Tesla Model 3
560 km
612 km
9,28
16,0
11,9
Long Range Dual Motor
235/45 ZR18
Tesla Model X
507 km
546 km
7,69
22,6
17,3
Long Range
255/45 R20
Hyundai Kona
480 km
568 km
18,33
14,7
12,3
Premium
215/55 R17
Kia e-Niro
455 km
524 km
15,16
15,9
11,9
Exclusive
215/55 R17
Kia e-Soul
452 km
520 km
15,04
15,7
12,2
Exclusive
215/55 R17
Xpeng G3
450 km
506 km
12,44
14,7
13,1
Smart
215/55 R17
Porsche Taycan
450 km
475 km
5,55
21,1
17,4
4S PBP
265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Jaguar I-Pace
436 km
454 km
4,12
21,2
17,8
Nordic Edition
R20
Opel Ampera-e
423 km
512 km
21,04
16,5
11,4
Premium
215/50 R17
Mercedes-Benz EQC
404 km
434 km
7,42
22,3
18,2
AMG
255/40 R21
Renault Zoe
380 km
453 km
19,21
17,3
11,4
Intens
195/55 R16
Audi e-tron 55 Sportback
376 km
436 km
15,95
23,9
19,8
S-Line
265/45 R21
Audi e-tron 55
370 km
399 km
7,83
24,3
20,3
Advanced Business
265/45 R21
Nissan Leaf 62 kWt
385 km
396 km
2,85
18,0
13,7
E+Tekna
215/50 R17
Peugeot e-208
340 km
346 km
1,76
14,7
13,4
GT
205/45 R17
Opel Corsa e
337 km
358 km
6,23
16,8
12,9
Elegance
205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense
320 km
351 km
9,68
14,7
13,3
Grand Chic
215/55 R18
Hyundai Ioniq
311 km
342 km
9,96
13,8
11,1
Premium
205/60 R16
Peugeot e-2008
310 km
332 km
7,09
15,6
13,7
GT-Line
215/55 R18
BMW i3
310 km
319 km
2,90
15,5
12,5
120 Ah Fully Charged
155/60 R20
Nissan Leaf 40 kWt
270 km
305 km
12,96
20,6
11,9
N-Connecta
215/50 R17
MG ZS EV
263 km
310 km
17,87
18,6
13,7
Luxury
215/50 R17
Skoda Citigo-e iV
258 km
280 km
8,52
16,0
N/A
Style
185/50 R16H
Seat Mii Electric
258 km
278 km
7,75
14,6
10,3
Launch Edition
175/65 R14
VW e-Up!
251 km
289 km
15,10
14,5
9,7
Entry
165/65 R15
Mini Cooper SE
234 km
272 km
16,23
15,8
11,3
Experience
195/55 R16
VW e-Golf
222 km
259 km
16,66
15,7
11,4
Exclusive
205/55 R16
Nissan e-NV200
200 km
278 km
39,00
25,9
13,7
Evalia (Premium)
185/65 R15
Rekkeviddetesten vinter 2020
I norsk vintervær kan du glemme WLTP-rekkevidden, det vet alle som har litt erfaring som elbil-eiere. Men hvor mye kortere går bilene egentlig? I denne testen, som ble gjort i moderat vintertemperatur og med litt slaps i veien på deler av turen, endte bilene mellom 10 og 30 prosent bak den lovede rekkevidden.
De tre Tesla-modellene gikk aller lengst, men også populære modeller som Hyundai Kona og Audi e-tron 55 hadde meget gode resultater.
VINTER 2020 (skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)
Bilmodell
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
Forbruk (målt) kWt/100 km
Utstyrsnivå
Dekk
Tesla Model S
610 km
469 km
−26,26
19,0
20,0
Long Range
245/45 R19
Tesla Model 3
560 km
404 km
−27,79
18,0
18,5
Long Range Dual Motor
235/45 ZR18
Tesla Model X
507 km
419 km
−17,24
22,6
21,7
Long Range
255/45 R20
Jaguar I-Pace
470 km
333 km
−23,44
21,2
23,4
400 PS Auto
235/65 R18
Kia e-Niro
455 km
360 km
−20,81
15,9
17,2
First Edition
215/55 R17
Kia e-Soul
452 km
352 km
−22,12
15,7
18,1
Exclusive
215/55 R17
Hyundai Kona
449 km
404 km
−9,91
15,4
15,5
Premium
215/55 R17
Opel Ampera-e
423 km
296 km
−29,81
16,5
20,0
Premium
215/50 R17
Mercedes-Benz EQC
417 km
307 km
−24,01
22,3
25,4
AMG-Line
235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak)
Audi e-tron Quattro 55
415 km
341 km
−11,42
24,3
24,4
Advanced Business
N/A
Renault Zoe
395 km
313 km
−16,76
17,2
16,1
R135 Edition One
195/55 R16
Nissan Leaf 62 kWt
385 km
298 km
−22,42
18,0
N/A
E+Tekna
215/50 R17
Audi e-tron Quattro 50
332 km
259 km
−13,38
23,9
N/A
Advanced Sport
N/A
Hyundai Ioniq
311 km
269 km
−10,19
13,8
13,1
Premium
205/60 R16
BMW i3
310 km
245 km
−20,71
13,1
15,6
120 Ah Fully Charged
155/70 R19
Nissan Leaf 40 kWt
270 km
208 km
−22,63
20,6
16,5
Tekna
205/55 R16
VW e-Golf
222 km
198 km
−10,77
15,9
14,9
Exclusive
R16
VW e-Up!
251 km
226 km
−9,96
16,0
13,0
Entry
R14
Seat Mii Electric
260 km
226 km
−12,17
16,0
13,2
Launch Edition
R14
Skoda Citigo-e iV
260 km
220 km
−14,73
16,0
13,6
Style
R16
Rekkeviddetesten sommer 2019
Den aller første testen vi kjørte bestod av bare 9 biler, og vi kjørte en annen rute enn senere, så resultatene kan ikke sammenliknes med senere tester. Fra start i Oslo gikk turen til Drammen, så til Hønefoss, Bagn, Dokka og Gjøvik før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen.
Som senere ble bilene kjørt på fartsgrensen til de gikk tomme for strøm.