UTENFOR EU-KOMMISJONEN: Polestar markerer at de fortsatt vil at EU-kravene fra 2023 skal bestå i 2035.

Polestar:

Protesterer mot lettelse i utslippskrav

Det har foregått en heftig kamp rundt EUs utslippskrav, som etter den opprinnelige planen skal slå inn fra 2035.

Publisert Sist oppdatert

Det var ventet at EU-kommisjonen skulle komme med en revurdering av kravet om at det ikke skal selges nye bensin- og dieselbiler i regionen fra 2035 – og det skjedde tirsdag.

Les mer om det her.

Utfallet var spådd etter lekkasjer og ble da også omtrent som forventet – at det blir lov å selge biler som går på fossilt drivstoff også etter 2035. Dette skjer ved å  åpne for at ti prosent av nybilsalget fortsatt kan være fossilt etter dette årstallet, i stedet for et krav om hundre prosent nullutslipp.

Markering

Dette liker ikke bilprodusenten Polestar. 

10. desember gjennomførte produsenten en markering utenfor EU-kommisjonen i Brussel. En kortesje med biler kjørte forbi med budskapet «Still Committed, Still Electric», som en oppfordring til EU om å ikke svekke målet om at nye personbiler skal være utslippsfrie i 2035.

Les også:  Spania gir over 15 mrd. til elbilskifte

– En fossilbil som bygges i 2035, kan fortsatt forurense tjue år senere. Å gå fra et tydelig mål om hundre prosent nullutslipp til nitti prosent kan virke som en liten justering, men hvis vi trekker oss tilbake nå, skader vi ikke bare klimaet. Vi svekker også Europas evne til å konkurrere, sier Michael Loscheller, administrerende direktør i Polestar, i en pressemelding.

Press

Presset mot det opprinnelige vedtaket om å forby bensin- og dieselbiler fra 2035 har kommet fra en rekke politikere og bilprodusenter i Europa. Vedtaket stammer fra 2023.

Opprinnelig var det meningen at EU-kommisjonen skulle komme med et svar 10. desember, men det har blitt utsatt.

Polestar lager som kjent kun elbiler, og Loscheller mener elektrifiseringen vil skape langsiktig verdiskapning, og med det arbeidsplasser, i lang tid framover:

– Å snu kursen vil gjøre det motsatte, forlenge levetiden til utdaterte industrier i noen få år, mens resten av verden går videre. Rene, elektriske løsninger er klare og allerede i bred bruk. Europa har ikke et etterspørsels­problem, men et tillits­problem. I Polestar er vi fortsatt overbevist, elektrisk er den eneste veien videre, og vi sier nei til forbrennings­motorer.

Powered by Labrador CMS