NYHET: Jeep Avenger, du ser den for første gang i elbiltesten 6. og 7. juni.

Elbiltesten, sommer 2023:

Jeepy! Denne og 31 andre er klare for elbiltesten

Plutselig ble bensinikonet elektrisk. Og like plutselig debuterer Jeep Avenger på norske veier i sommerens utgave av verdens største elbiltest.

Publisert Sist oppdatert

Følg rekkeviddetesten i denne lenken!

Slik tester vi

  • Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.
  • Bilene kjøres på fart­sgrensen til de er tomme for strøm.
  • Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøtte­systemer, auto­pilot og adaptiv cruise control.

Vi vet det er mange som er spente på modellen som kanskje mer enn noen symboliserer skiftet fra de tradisjonelle forbrenningsmotorene til framtidens batterielektriske. En elektrisk Jeep var utopi for bare noen år siden. Nå er den en realitet.

Og skal du få se den på norsk jord for første gang, så er det bare å stille seg opp et sted langs ruten vi kjører i elbiltesten.

Kanskje fortrinnsvis et sted den står stille, altså et sted vi tar obligatoriske pauser: På Circle K-stasjonene ved Kallerud ved Gjøvik, Vinstra og Dombås.

Slik velges bilene

  • Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer.
  • Klikk på denne teksten, så kommer du til alle tidligere resultater – det du gjerne må kalle «maratontabellen» vår.
  • Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.

Følg rekkeviddetesten i denne lenken!

Alle til Dombås?

Avenger kommer også med den større batteri­pakken og sterkere motoren som blir å finne i alle elbiler fra det store Stellantis-konsernet framover. Også DS 3 med denne opp­graderingen er med i årets test.

Det er varslet god norsk sommer på testdagen. Og erfaringsmessig oppnår bilene sine WLTP-tall, og vel så det, under slike forhold. Det betyr at hele feltet på 32 biler ganske sikkert vil komme de 34 milene til Dombås, innen de tar til høyre opp stigningene mot Dovre.

● Under følger en kort presentasjon av bilene. Helt nederst kan du se en tabell med mer informasjon om deres spesifikasjoner.

Følg rekkeviddetesten i denne lenken!

AUDI Q8

Her er alle bilene:

HYUNDAI IONIQ 6

Audi Q8: Utseendemessig er det bare entusiaster som kan skille den fra den gamle bestselgeren e-tron. Men rekkevidden er blitt mye bedre.

Hyundai Ioniq 6 (2WD): Testfeltets mest omdiskuterte design. Med klassens beste aerodynamikk og bakhjulsdrift, vil den kjøre langt.

MERCEDES-BENZ EQS SUV 580

Les test her

NIO EL7

Mercedes EQS SUV 580 4MATIC: Det ypperste Mercedes-Benz har å by på av luksus i øyeblikket.

Nio EL7: Splitter ny stor-SUV med mulighet for både batteribytte og batteriabonnement.

Nio ET5: En opplagt konkurrent til Tesla Model 3. Nå får den sin første mulighet til å hamle opp med rekkeviddekongen.

Toyota bZ4X AWD: Har fått oppgradert programvare og justert kilometervisning – og er endelig å betrakte som klar for Norge.

XPENG G9

Les test her

Xpeng G9: På papiret har denne det meste man kan ønske seg – til en god pris. Er den like god i virkeligheten?

SUBARU SOLTERRA

Jeep Avenger: Den aller ferskeste nyheten i feltet. Kommer med siste generasjon batteri og motor fra Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.)

DS 3

Subaru Solterra: Har hatt de samme utfordringene som tvillingen Toyota bZ4X, og de samme viktige oppgraderingene.

DS 3: Den lille sjarmøren har fått større batteri og flere hester (samme som Avenger), og har plutselig langt mer konkurransekraft.

POLESTAR 2

Les test av forrige versjon her

Polestar 2: Går igjennom et spennende skifte fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift på innstegsmodellene, og generelt bedre rekkevidde.

XPENG P7

Les test av forrige versjon her

BMW I7

Xpeng P7: Kraftig – og nødvendig – oppgradert versjon av en modell som har vært på markedet en stund.

BMW i7: Luksuslimousin i klassisk forstand, bare at den er helelektrisk. Men utseendet diskuteres.

BMW iX1

Les test her

BYD ATTO 3

BMW iX1: Etterlengtet elektrisk versjon av den minste SUV-en fra BMW. Firehjulsdrift standard.

BYD HAN

BYD Atto 3: Nykommeren i den rimeligere familieklassen satser på komme 10 mil lenger enn vinterens 311 km.

JAC E-JS4

BYD Han: En vaskekte sedan med høy langturkomfort som bør passere 50 mil.

KIA EV6 GT

JAC e-JS4: Fikk en tøff start i vinterens test og klarte knapt å varme opp sjåfør og passasjer på 30 mil. Revansjesugen nå.

Kia EV6 GT: Den tøffeste utgaven av EV6 må holdes i tøylene. I så fall vil den passere 40 mil uten problemer.

MERCEDES-BENZ EQB 250

Les test her

Mercedes-Benz EQB 250: Trivdes ikke så godt i vinterens test, og var blant bilene med størst rekkeviddetap.

MERCEDES-BENZ EQE

Les test her

Mercedes-Benz EQE 350 4Matic: Den kanskje beste modellen i EQE-utvalget debuterer i elbiltesten.

MG 4

Les test av EQE 300 her

MG 5

MG 4: Minst, men mest moderne fra MG-familien. Det viser også rekkevidden. Bør passere 40 mil.

MG MARVEL

MG 5: En helelektrisk stasjonsvogn er et sjeldent syn. Med dagens vær- og førevarsel blir den også å se nord for Dombås.

NIO ET7

MG Marvel: I teorien skal denne stoppe først, med offisiell rekkevidde på 370 km. Men kan den overraske?

NISSAN ARIYA

Nio ET7: Den elegante sedanen er skapt for langer turer. På papiret skal den gå nærmere 60 mil.

Nissan Ariya 2WD: Det blir interessant å se hvor effektiv denne er sommerstid. Offisiell rekkevidde er 533 km. I vinter stoppet den på 400 km.

TESLA MODEL S

Les test her

Tesla Model S LR: Gikk hele 530 kilometer i testen i januar, som er vinterrekord. Den bør enkelt gå minst 10 mil til nå.

TESLA MODEL X PLAID

Les test her

TESLA MODEL Y

Tesla Model X Plaid: Kolossen med over 1000 hestekrefter gikk 444 km i vinter, med sedvanlig lavt rekkeviddetap. Pluss 10 mil også her?

Tesla Model Y RWD: Rimeligste versjon av Norges mest solgte bil, har en mindre, og ikke fullt like energieffektiv, batteripakke.

TOYOTA BZ4X

Les test av AWD her

Toyota bZ4X RWD: Også den mest attraktive modellversjonen, med firehjulsdrift og 18 toms hjul, er nå oppgradert.

ID. BUZZ

Les test av AWD her

VW ID. Buzz: Retrobussen har mer plass og sjarm enn rekkevidde – men bør passere 40 mil under gode forhold.

VOYAH FREE

Les test her

HONGQI E-HS9

Voyah Free: Stoppet etter 391 km i vinterens test. På papiret skal den bikke 50 mil med noen meter ...

Hongqi E-HS9 LR: Med som prototype i vinter, og stoppet på 389 km. Det betyr at testens største bil kan strekke seg mot 50 mil nå.

Les test her

BIL Pris testmodell Drift Batteri, netto Batteri, brutto Dekk foran Dekk bak WLTP fra–til WLTP forbruk, kWh/100km
Mercedes-Benz EQB 250549 938Forhjulsdrift66,5 kWh-215/60-R18215/60-R18Opptil 473 kilometer16,3
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC1 034 9694MATIC firehjulstrekk89 kWh-255/45-R19255/45-R19Opptil 600 km (EQE 350 4MATIC) og opptil 645 km (EQE 300)17,6
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV1 924 5564MATIC firehjulstrekk108,4 kWh-275/45-R21275/45-R21Opptil 610 km21,3
Toyota bZ4X515 900AWD64 kWh71,4 kWh235/60R18235/60R18415-46616,3
Toyota bZ4X461 500FWD64 kWh71,4 kWh235/60R18235/60R18444-51114,7
BMW i7 xDrive601 965 7754WD101,7105,6255/40-R21285/35-R21591 - 62519,5
BMWiX1 xDrive30676 4004WD64,766,5245/40-R20245/40-R20417 - 44017,3
Tesla Model S Dual Motor Firehjulsdrift1 147 7524WDIkke oppgittIkke oppgitt255/45R19285/40R19600 km – 634 km18,7
BYD ATTO3399 9002WD (forhjulsdrift)60,48 kWt-Continental 235/50 R18 dekkContinental 235/50 R18 dekk420 km (kombinert) – 565 km (urban)15,6
BYD HAN614 9004WD85,4 kWh-245/45 R19 dekk245/45 R19 dekk521 km – 662 km kombinert / urban18,5
Hyundai IONIQ 6522 369RWD77,4225/55R18225/55R18519-614 km14,3
Subaru Solterra544 1504WD6471,4235/50-20235/50-20416-46618
Nissan Ariya516 9952WD87 kwh91 kwh235/55/19235/55/1953318,25
JAC e-JS4374 9002WD65,768,8225/45/18225/45/18433-588Ikke oppgitt
Hongqi E-HS9999 9904WD120kWt21"21"51522
Kia EV6 GT749 900AWD (4WD)77,4 kWhFabrikken opererer kun med ett tall fr batteristr.255/40R21255/40R21424 km20,6
DS 3 E-Tense380 300FWD50, 8 kWh54 kWh195/60 R18195/60 R18395 - 40315,5
AUDI Q8 Sportback e-tron 551 242 8294WD106 kW/t114 kW/t265/45 R21265/45 R21487 - 60022,2
Volkswagen ID. Buzz750 100RWD77 kWh82 kWh235/45 R21265/40 R21416-402 km21,4
NIO ET7634 7504WD ( AWD)90 KWh100 kWh20”20”445 - 580 km19
NIO EL7669 0004WD ( AWD)90 kWh100 kWh20”20”391 - 509 km21,6
NIO ET5438 2504WD ( AWD)90 kWh100 kWh19”19”540 - 59018,6
Tesla Model X Plaid1 466 7404WDIkke oppgittIkke oppgitt265/45R20275/45R20543 km – 576 km21,4
Tesla Model Y Bakhjulsdrift441 844RWDIkke oppgittIkke oppgitt255/45R19 XL255/45R19 XL455 km – 533 km15,7
MG 4346 300RWD64 kWh61,7 kWh215/50 R 17215/50 R 17Ingen info16,6
MG 5372 890FWD61,1 kWh57,4 kWh215/50 R 17215/50 R 17Ingen info17,9
MG Marvel R434 890RWD70 kWh65 kWh235/45 R 19235/45 R 19Ingen info19,4
Xpeng G9707 9254WD93,198Fra 460 km (Standard Range) og opptil 570 km (Long Range) *endelig typegodkjenning gjenstår.21,3
Xpeng P7525 1504WD82,7 kWt86,2 kWtFra 505 km (AWD og Wing Edition) og opptil 576 km (RWD Long Range).*Endelig typegodkjenning gjenstår.19,2
Voyah Free763 8004WD106 kWt100 kWtHjulstørrelse: 255/45 R20Hjulstørrelse: 255/45 R2020,2
Jeep AvengerSummitFWD51kWh54kWh215/55 R18215/55 R18392-40015,65
Polestar 2598263RWDikke ennå8219"19"610-65415,35

Følg rekkeviddetesten tirsdag 6. juni på Motor.no.