NYHET: Jeep Avenger, du ser den for første gang i elbiltesten 6. og 7. juni.
Foto: JEEP
Elbiltesten, sommer 2023:
Jeepy! Denne og 31 andre er klare for elbiltesten
Plutselig ble bensinikonet elektrisk. Og like plutselig debuterer Jeep Avenger på norske veier i sommerens utgave av verdens største elbiltest.
Følg rekkeviddetesten i denne lenken!
Slik tester vi
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Vi vet det er mange som er spente på modellen som kanskje mer enn noen symboliserer skiftet fra de tradisjonelle forbrenningsmotorene til framtidens batterielektriske. En elektrisk Jeep var utopi for bare noen år siden. Nå er den en realitet.
Og skal du få se den på norsk jord for første gang, så er det bare å stille seg opp et sted langs ruten vi kjører i elbiltesten.
Kanskje fortrinnsvis et sted den står stille, altså et sted vi tar obligatoriske pauser: På Circle K-stasjonene ved Kallerud ved Gjøvik, Vinstra og Dombås.
Slik velges bilene
Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer. Klikk på denne teksten, så kommer du til alle tidligere resultater – det du gjerne må kalle «maratontabellen» vår.Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.
Følg rekkeviddetesten i denne lenken!
Alle til Dombås? Avenger kommer også med den større batteripakken og sterkere motoren som blir å finne i alle elbiler fra det store Stellantis-konsernet framover. Også DS 3 med denne oppgraderingen er med i årets test.
Det er varslet god norsk sommer på testdagen. Og erfaringsmessig oppnår bilene sine WLTP-tall, og vel så det, under slike forhold. Det betyr at hele feltet på 32 biler ganske sikkert vil komme de 34 milene til Dombås, innen de tar til høyre opp stigningene mot Dovre.
● Under følger en kort presentasjon av bilene. Helt nederst kan du se en tabell med mer informasjon om deres spesifikasjoner.
● Følg rekkeviddetesten i denne lenken!
AUDI Q8
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Her er alle bilene:
HYUNDAI IONIQ 6
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Audi Q8: Utseendemessig er det bare entusiaster som kan skille den fra den gamle bestselgeren e-tron. Men rekkevidden er blitt mye bedre.
Hyundai Ioniq 6 (2WD): Testfeltets mest omdiskuterte design. Med klassens beste aerodynamikk og bakhjulsdrift, vil den kjøre langt.
MERCEDES-BENZ EQS SUV 580
Foto: MERCEDES-BENZ AG
Les test her
NIO EL7
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Mercedes EQS SUV 580 4MATIC: Det ypperste Mercedes-Benz har å by på av luksus i øyeblikket.
Har du lest disse sakene?
NIO ET5
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Nio EL7: Splitter ny stor-SUV med mulighet for både batteribytte og batteriabonnement.
Nio ET5: En opplagt konkurrent til Tesla Model 3. Nå får den sin første mulighet til å hamle opp med rekkeviddekongen.
Toyota bZ4X AWD: Har fått oppgradert programvare og justert kilometervisning – og er endelig å betrakte som klar for Norge.
XPENG G9
Foto: PETER RAAUM
Les test her
Xpeng G9: På papiret har denne det meste man kan ønske seg – til en god pris. Er den like god i virkeligheten?
SUBARU SOLTERRA
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Jeep Avenger: Den aller ferskeste nyheten i feltet. Kommer med siste generasjon batteri og motor fra Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.)
Subaru Solterra: Har hatt de samme utfordringene som tvillingen Toyota bZ4X, og de samme viktige oppgraderingene.
DS 3: Den lille sjarmøren har fått større batteri og flere hester (samme som Avenger), og har plutselig langt mer konkurransekraft.
POLESTAR 2
Foto: STEFAN ISAKSSON
Les test av forrige versjon her
Polestar 2: Går igjennom et spennende skifte fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift på innstegsmodellene, og generelt bedre rekkevidde.
XPENG P7
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Les test av forrige versjon her
BMW I7
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Xpeng P7: Kraftig – og nødvendig – oppgradert versjon av en modell som har vært på markedet en stund.
BMW i7: Luksuslimousin i klassisk forstand, bare at den er helelektrisk. Men utseendet diskuteres.
BMW iX1
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Les test her
BYD ATTO 3
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
BMW iX1: Etterlengtet elektrisk versjon av den minste SUV-en fra BMW. Firehjulsdrift standard.
BYD HAN
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
BYD Atto 3: Nykommeren i den rimeligere familieklassen satser på komme 10 mil lenger enn vinterens 311 km.
BYD Han: En vaskekte sedan med høy langturkomfort som bør passere 50 mil.
JAC e-JS4: Fikk en tøff start i vinterens test og klarte knapt å varme opp sjåfør og passasjer på 30 mil. Revansjesugen nå.
Kia EV6 GT: Den tøffeste utgaven av EV6 må holdes i tøylene. I så fall vil den passere 40 mil uten problemer.
MERCEDES-BENZ EQB 250
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Les test her
Mercedes-Benz EQB 250: Trivdes ikke så godt i vinterens test, og var blant bilene med størst rekkeviddetap.
MERCEDES-BENZ EQE
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Les test her
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic: Den kanskje beste modellen i EQE-utvalget debuterer i elbiltesten.
MG 4
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Les test av EQE 300 her
MG 4: Minst, men mest moderne fra MG-familien. Det viser også rekkevidden. Bør passere 40 mil.
MG 5: En helelektrisk stasjonsvogn er et sjeldent syn. Med dagens vær- og førevarsel blir den også å se nord for Dombås.
NIO ET7
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
MG Marvel: I teorien skal denne stoppe først, med offisiell rekkevidde på 370 km. Men kan den overraske?
NISSAN ARIYA
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Nio ET7: Den elegante sedanen er skapt for langer turer. På papiret skal den gå nærmere 60 mil.
Nissan Ariya 2WD: Det blir interessant å se hvor effektiv denne er sommerstid. Offisiell rekkevidde er 533 km. I vinter stoppet den på 400 km.
TESLA MODEL S
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Les test her
Tesla Model S LR: Gikk hele 530 kilometer i testen i januar, som er vinterrekord. Den bør enkelt gå minst 10 mil til nå.
TESLA MODEL X PLAID
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Les test her
TESLA MODEL Y
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Tesla Model X Plaid: Kolossen med over 1000 hestekrefter gikk 444 km i vinter, med sedvanlig lavt rekkeviddetap. Pluss 10 mil også her?
Tesla Model Y RWD: Rimeligste versjon av Norges mest solgte bil, har en mindre, og ikke fullt like energieffektiv, batteripakke.
TOYOTA BZ4X
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Les test av AWD her
Toyota bZ4X RWD: Også den mest attraktive modellversjonen, med firehjulsdrift og 18 toms hjul, er nå oppgradert.
ID. BUZZ
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Les test av AWD her
VW ID. Buzz: Retrobussen har mer plass og sjarm enn rekkevidde – men bør passere 40 mil under gode forhold.
VOYAH FREE
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Les test her
HONGQI E-HS9
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Voyah Free: Stoppet etter 391 km i vinterens test. På papiret skal den bikke 50 mil med noen meter ...
Hongqi E-HS9 LR: Med som prototype i vinter, og stoppet på 389 km. Det betyr at testens største bil kan strekke seg mot 50 mil nå.
Les test her
BIL
Pris testmodell
Drift
Batteri, netto
Batteri, brutto
Dekk foran
Dekk bak
WLTP fra–til
WLTP forbruk, kWh/100km
Mercedes-Benz EQB 250 549 938 Forhjulsdrift 66,5 kWh - 215/60-R18 215/60-R18 Opptil 473 kilometer 16,3
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC 1 034 969 4MATIC firehjulstrekk 89 kWh - 255/45-R19 255/45-R19 Opptil 600 km (EQE 350 4MATIC) og opptil 645 km (EQE 300) 17,6
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV 1 924 556 4MATIC firehjulstrekk 108,4 kWh - 275/45-R21 275/45-R21 Opptil 610 km 21,3
Toyota bZ4X 515 900 AWD 64 kWh 71,4 kWh 235/60R18 235/60R18 415-466 16,3
Toyota bZ4X 461 500 FWD 64 kWh 71,4 kWh 235/60R18 235/60R18 444-511 14,7
BMW i7 xDrive60 1 965 775 4WD 101,7 105,6 255/40-R21 285/35-R21 591 - 625 19,5
BMWiX1 xDrive30 676 400 4WD 64,7 66,5 245/40-R20 245/40-R20 417 - 440 17,3
Tesla Model S Dual Motor Firehjulsdrift 1 147 752 4WD Ikke oppgitt Ikke oppgitt 255/45R19 285/40R19 600 km – 634 km 18,7
BYD ATTO3 399 900 2WD (forhjulsdrift) 60,48 kWt - Continental 235/50 R18 dekk Continental 235/50 R18 dekk 420 km (kombinert) – 565 km (urban) 15,6
BYD HAN 614 900 4WD 85,4 kWh - 245/45 R19 dekk 245/45 R19 dekk 521 km – 662 km kombinert / urban 18,5
Hyundai IONIQ 6 522 369 RWD 77,4 225/55R18 225/55R18 519-614 km 14,3
Subaru Solterra 544 150 4WD 64 71,4 235/50-20 235/50-20 416-466 18
Nissan Ariya 516 995 2WD 87 kwh 91 kwh 235/55/19 235/55/19 533 18,25
JAC e-JS4 374 900 2WD 65,7 68,8 225/45/18 225/45/18 433-588 Ikke oppgitt
Hongqi E-HS9 999 990 4WD 120kWt 21" 21" 515 22
Kia EV6 GT 749 900 AWD (4WD) 77,4 kWh Fabrikken opererer kun med ett tall fr batteristr. 255/40R21 255/40R21 424 km 20,6
DS 3 E-Tense 380 300 FWD 50, 8 kWh 54 kWh 195/60 R18 195/60 R18 395 - 403 15,5
AUDI Q8 Sportback e-tron 55 1 242 829 4WD 106 kW/t 114 kW/t 265/45 R21 265/45 R21 487 - 600 22,2
Volkswagen ID. Buzz 750 100 RWD 77 kWh 82 kWh 235/45 R21 265/40 R21 416-402 km 21,4
NIO ET7 634 750 4WD ( AWD) 90 KWh 100 kWh 20” 20” 445 - 580 km 19
NIO EL7 669 000 4WD ( AWD) 90 kWh 100 kWh 20” 20” 391 - 509 km 21,6
NIO ET5 438 250 4WD ( AWD) 90 kWh 100 kWh 19” 19” 540 - 590 18,6
Tesla Model X Plaid 1 466 740 4WD Ikke oppgitt Ikke oppgitt 265/45R20 275/45R20 543 km – 576 km 21,4
Tesla Model Y Bakhjulsdrift 441 844 RWD Ikke oppgitt Ikke oppgitt 255/45R19 XL 255/45R19 XL 455 km – 533 km 15,7
MG 4 346 300 RWD 64 kWh 61,7 kWh 215/50 R 17 215/50 R 17 Ingen info 16,6
MG 5 372 890 FWD 61,1 kWh 57,4 kWh 215/50 R 17 215/50 R 17 Ingen info 17,9
MG Marvel R 434 890 RWD 70 kWh 65 kWh 235/45 R 19 235/45 R 19 Ingen info 19,4
Xpeng G9 707 925 4WD 93,1 98 Fra 460 km (Standard Range) og opptil 570 km (Long Range) *endelig typegodkjenning gjenstår. 21,3
Xpeng P7 525 150 4WD 82,7 kWt 86,2 kWt Fra 505 km (AWD og Wing Edition) og opptil 576 km (RWD Long Range).*Endelig typegodkjenning gjenstår. 19,2
Voyah Free 763 800 4WD 106 kWt 100 kWt Hjulstørrelse: 255/45 R20 Hjulstørrelse: 255/45 R20 20,2
Jeep Avenger Summit FWD 51kWh 54kWh 215/55 R18 215/55 R18 392-400 15,65
Polestar 2 598263 RWD ikke ennå 82 19" 19" 610-654 15,35
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
Følg rekkeviddetesten tirsdag 6. juni på Motor.no.