MENGDER AV NYHETER: I 2024 kommer det en rekke nye elbilmodeller. Nærmere 50 forskjellige er bekreftet, og en rekke av dem treffer under momsgrensen på 500.000 kroner.

Billanseringer i år:

Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene

I løpet av 2024 vil det bli lansert et stort antall nye elbilmodeller, og det er i all hovedsak biler i et folkelig prisnivå. Se oversikten: 

Publisert

Alfa Romeo

Alfa Romeo kommer med sin aller første elbil, som skal hete Milano. Det er ventet at det blir en liten crossover som er ventet til sommeren, laget på samme plattform som blant annet Fiat 600e og Peugeot 208.

Bilen avdukes i midten av april.

Audi

Audi har to store nyheter på gang.

– Det er verdenspremiere på Q6 e-tron i mars, første biler til Norge før sommeren, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos Audi.

SUV-en Q6 e-tron er bygget på en ny plattform laget for elbiler, den samme som Porsche Macan bruker. Det er ventet en batteripakke på rundt 100 KWt, og bilen skal naturlig nok plassere seg mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron, både i størrelse og pris.

I tillegg skal én bilmodell til komme, basert på samme plattform, den elektriske arvtakeren til A6.

KJENT NAVN: Audi tar A6 inn i den elektriske tidsalderen med A6 e-tron.

– Lansering av A6 e-tron i sommer og første biler til høsten.

Her er det snakk om både sedan og stasjonsvogn.

BMW

iX2 er iX1 med en mer coupe-aktig takprofil. Den er 455 centimeter lang og kan dra en henger på 1,2 tonn. Rekkevidden er mellom 42 og 45 mil, avhengig av utstyr. Ladefarten er 130 kilowatt.

Lanseringen er mars, og prisen går fra 520.000 til 619.900 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

HEMMELIG: BMW har nettopp lansert i5, og den kommer i stasjonsvognsutgave i 2024. Foreløpig er bildene av bilen ganske diffuse.

BMW har nylig startet leveransene på den elektriske 5-serien, i5, innen sommeren skal stasjonsvognversjonen, i5 Touring, være på markedet

Byd

Kinesiske Byd har mye på gang i 2024, melder Simen Wøien Christensen, salgssjef hos den norske importøren.

I første kvartal kommer Dolphin, en kompaktbil på 429 centimeter som skal ha en rekkevidde på 42 mil. Prisen er klar i februar.

KOMPAKT: Byd kommer med kompaktbilen Dolphin, prisen er klar i februar.

I andre kvartal er det klart for Seal U, som er en mellomstor SUV, den følges i tredje kvartal av sedanen Seal. De to modellene er basert på samme plattform, og sedanutgaven skal ha en rekkevidde på godt over 50 mil og en ladefart på 150 kilowatt.

– Så vil det komme en og annen overraskelse underveis, sier Christensen.

Citroën

I mai kommer Citroën med det som kan bli Norges billigste elbil. Importøren sier ë-C3 skal få en pris «godt under 250.000 kroner». Det er en småbil med bagasjerom på 310 liter og en rekkevidde som er oppgitt til 32 mil.

BILLIG: Citroën lanserer en bil som blir blant de aller billigste på markedet.

C3 Aircross kommer på markedet i november og blir noe større enn modellen den erstatter. Den skal inn i konkurranse med de rimeligere SUV-ene.

Cupra

– Cupra Tavascan VZ vil man se på norske veier andre halvdel av 2024. VZ-utgaven får firehjulstrekk, inntil 517 km elektrisk rekkevidde og 340 hestekrefter, sier Alexander Hjermind, kommunikasjonsrådgiver for Cupra i Norge.

SPORTSLIG SUV: Cupras andre elbil, Tavascan, er en SUV med sportslig utseende, og er i slekt med blant annet Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.

Tavascan er bygget på samme plattform som Volkswagen ID.4 og ID.5

De norske prisene er foreløpig ikke klare.

DS

DS melder at de kommer med to nye modeller i 2024, DS 4 E-Tense og DS 6 E-Tense.

Fiat

600e er en kompaktbil som har klare designlikhetstrekk med småbilen 500e. Bilen deler plattform med andre Stellantis-produkter som Peugeot 208, Opel Corsa og Jeep Avenger.

FARGE: Fiat har sagt at de ikke skal tilby sine nye biler i gråfarger, det gjelder blant annet 600e som kommer om noen måneder.

Det skal gi en rekkevidde på 40 mil og 156 hestekrefter. 600e er ventet til Norge i mai.

Ford

Ford kommer med en rekke nye elbilmodeller i år.

Til sommeren kommer Explorer, en SUV som er basert på Volkswagens MEB-plattform, det vil si at bilen er en mellomstor SUV, trolig med spesifikasjoner som man kjenner igjen fra Volkswagen ID.4.

EN AV FLERE: Explorer er en av flere nye elbilmodeller fra Ford i 2024.

Mot slutten av året er det klart for to modeller til. En de sier er «en ny helelektrisk sportslig crossover» og en elektrisk Puma. Dagens Puma er en kompakt-SUV, og det er grunn til å tro at el-versjonen blir det samme.

I tillegg meldes det om nye versjoner av E-Tourneo Courier og E-Tourneo Custom.

Kia

Kia kom med EV9 på tampen av 2023, og i år er det ventet at lillebroren lanseres. Kia EV3 er en kompakt-SUV og har mange av de samme designelementene som EV9.

DESIGN: Kia EV3 følger samme designprofil som den langt større EV9.

Christian Langaard, kommunikasjonssjef hos den norske importøren, sier EV3 vises før sommeren og kommer i butikkene i løpet av året.

MG

MG er på gang med noe som er sjelden vare blant elbilene, en sportsbil, Cybserster.

SPORT: MG triller inn i et segment der det knapt er noen andre med Cyberster, den elektriske sportsbilen.

Dag Asbjørnsen hos den norske importøren sier de venter på en bekreftelse fra fabrikken, men vet at lanseringen er til sommeren. Han anslår at bilen vil være her i fjerde kvartal.

De tekniske spesifikasjonene er foreløpig ukjent.

Mini

Den første elektriske Mini kom i 2020, nå er neste generasjon på vei.

Mini Cooper kommer i to versjoner, E og SE. Cooper E har 184 hestekrefter og en rekkevidde på 30 mil, startprisen er 309.900 kroner. Cooper SE har 218 hestekrefter og en rekkevidde på 40 mil, prisen er 349.900 kroner.

De er ventet til Norge i sommer.

NY GENERASJON: Mini lanserer en ny generasjon Cooper, den får etter hvert selskap av flere elektriske Mini-modeller i løpet av året.

I tillegg vil det komme en helt ny elektrisk Countryman og utover høsten dukker crossoveren Aceman opp.

Opel

Astra Electric lanseres nå i Norge, både som kombi og stasjonsvogn. De har en startpris på 399.900 kroner, og en rekkevidde på 42 mil.

I oktober kommer neste generasjon av Crossland, som kommer til å få et nytt navn. Den skal bygges på samme plattform som Citroën C3 Aircross og blir noe større en modellen den erstatter.

STASJONSVOGN: Opel Astra blir tilgjengelig som stasjonsvogn.

Etterfølgeren til Grandland, som også skal bytte navn, kommer helt mot slutten av året. Størrelsesmessig havner den trolig mellom Peugeot 3008 og 5008 og er bygget på samme plattform som Peugeotene. Det betyr at den blir tilgjengelig med to- og firehjulstrekk, en rekkevidde på inntil 70 mil og mulighet for sju seter.

Peugeot

Det franske bilmerket kommer med tre nye elbilmodeller i løpet av året. Først ut er E-308 i mai. Modellen kommer i to versjoner, kombi og stasjonsvogn, som starter på henholdsvis 388.900 kroner og 398.900 kroner. Rekkevidden er oppgitt til 41 mil.

REKKEVIDDE: Peugeot E 3008 skal etter hvert bli tilgjengelig med firehjulstrekk og batterier som klarer 70 mil.

Måneden etter er det klart for E-3008. E-3008 kommer i første omgang med en rekkevidde på 52 mil. Senere kommer det en utgave som skal klare 70 mil, den blir også tilgjengelig med firehjulstrekk. Det er en mellomstor SUV, som er 454 centimeter lang. Startpris ved lansering er 428.900 kroner.

Mot slutten av året kommer den noe større E-5008.

Polestar

Polestar 2 ble lansert i 2020, og har siden det vært den eneste bilen merket tilbyr, bortsett fra en liten serie i av Polestar 1 da merket ble lansert.

I år kommer det to modeller.

I PRODUKSJON: Polestar 3 er satt i produksjon og vil være på plass i Norge i andre kvartal.

- Polestar 3 settes i produksjon nå i første kvartal, og leveringer starter andre kvartal 2024. Polestar 4 er også bekreftet at kommer til Norge i 2024, sier Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Polestar 3 er en sportslig SUV som er 490 centimeter lang og har en startpris på 825.900 kroner for Long Range Dual Motor, i Launch Edition med Plus- og Pilot-pakke, og 70.000 mer med Performance-pakken. Bilen er laget på samme plattform som Volvo EX90.

Rekkevidden er henholdsvis 61 og 56 mil.

Polestar 4 havner mellom 2 og 4 i størrelse og har en coupe-aktig silhuett, og den kommer uten bakrute. Bilen har ennå ikke fått en norsk pris, men det er antatt at prisen i Europa vil ligge på cirka 60.000 euro.

Porsche

Porsches andre elbilmodell, Macan, er ventet til Norge i løpet av året, ifølge den norske importøren. Det er en bil som er basert på den samme plattformen som Audi A6 e-tron og Q6 e-tron.

Range Rover

Range Rover skal lansere sin første elbil i løpet av andre halvår av 2024, bekrefter den norske importøren.

Renault

Renault har per i dag kun en personbil på markedet i Norge, Megane E-Tech Electric. I løpet av første kvartal får den selskap av Scenic E-Tech Electric.

Det er en mellomstor familiebil hvor det loves rekkevidde på inntil 62 mil, en ladefart på 150 kilowatt og et bagasjerom på 545 liter.

VISES SNART: Renault Scenic E-Tech Electric skal vises i Norge for første gang under eCar Expo på Lillestrøm som åpner 9. februar.

Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske importøren, sier Scenic E-Tech Electric er ventet til Norge i løpet av første kvartal, med en offisiell lansering på eCar Expo på Lillestrøm 9. februar.

Mot slutten av året kommer Renault 5 E-tech Electric, en bil som henter design inspirasjon fra 5-modellen som ble produsert mellom 1972 og 1996.

Smart

Smart #3 er ventet til Norge til våren. Bilen er utviklet av Mercedes og Geely, der tyskerne står for designen og kineserne for teknikken.

#3: Smart lanserte #1 i høst, den følges opp av #3 i år.

#3 er 440 centimeter lang, hvilket betyr at den er drøyt ti centimeter lengre enn #1, som ble lansert i høst.

Bilen er 430 centimeter lang. Produksjonsstart og lansering er planlagt 2024.

Toyota

Toyota følger opp bZ4X med en mindre bil, som selskapet kaller en «urban-SUV».

Volkswagen

Volkswagen har akkurat begynt leveransene av ID.7 i Norge, og i andre halvår kommer stasjonsvognutgaven.

PLASS: Volkswagen ID.7 er snart tilgjengelig som stasjonsvogn.

I tillegg kommer ID. Buzz i en større utgave, 25 centimeter lengre, som også skal ha sterkere motor, større batteri og mulighet for inntil sju seter.

Volvo

Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norway, sier kundeleveringene av Volvo EX30 starter i februar. EX30 er merkets minste SUV og koster fra 321.900 kroner. Innstegsutgaven har en rekkevidde på 34 mil og bakhjulstrekk. Utgaven med større batteri levers med to- eller firehjulstrekk, har en effekt på 272 hestekrefter eller 428 hestekrefter, rekkevidden er henholdsvis 48 og 46 mil og prisen 421.900 kroner eller 451.900 kroner.

STORE FORVENTNINGER: Volvo EX90 skal ta over etter XC90.

Senere på året kommer bilen som skal ta over etter XC90 i Norge, EX90.

– Planen er at de første bilene ankommer Norge i fjerde kvartal

EX90 kommer i to versjoner «Twin» og «Twin Performance». Startprisen er 899.900 kroner. Rekkevidden skal være inntil 58,5 mil. Den har sju seter som standard.

Xpeng

Den norske importøren sier de venter at G6 skal komme til Norge i løpet av 2024. Det er en mellomstor SUV, og blir en konkurrent til Tesla Model Y.

G6 ble lansert i Kina høsten 2023, og koster rundt 360.000 kroner på hjemmemarkedet. Der oppgis rekkevidden til 75 mil, men det er i den optimistiske CLTC-syklusen.

Zeekr

Det europeiske hovedkontoret til Zeeker sier de skal lansere merket i Norge i løpet av første halvår av 2024. Merket har to modeller som så langt er lansert i noen europeiske land. Selskapet er eid av Geely, som også står bak blant annet Lotus og Volvo.

NYTT MERKE: Zeekr blir et nytt merke i Norge i løpet av første halvår, her representert med 001.

Zeekr 001 er en stor familiebil, i kombicoupedesign, som deler plattform med blant annet Polestar 4 og Lotus Eletre.

Zeekr X er en kompakt-SUV med samme plattform som Smart #1 og Volvo EX30.