PILENE PEKER FEIL VEI: Polestars konsernsjef Thomas Ingenlath, her under lanseringen av Polestar 3.

Stygge tall:

Illevarslende tap for Polestar

Andre kvartal bød på nok en nesestyver for bilprodusenten, med tap på over 3,2 milliarder kroner.

Publisert

Polestar Automotive Holding oppgir programvareforsinkelser som en hovedgrunn til tapene, sammen med «sterkere konkurranse» – ifølge Automotive News en klar henvisning til markedsutfordringene i kjølvannet av Teslas prisnedsettelser og billigere modeller fra Kina.

– Det er virkelig ikke enkelt å overbevise forbrukere om at de bør kjøpe en ny bil akkurat nå, sa Polestar-toppsjef Thomas Ingenlath i et intervju avgitt i forbindelse med at tallene ble lagt frem.

Det er særlig i USA og nettopp Kina at Polestar sliter med å få fotfeste. I Sverige og Storbritannia, derimot, meldes det om ganske oppløftende salg.

Polestar leverte 15.765 biler i andre kvartal, en økning på 36 prosent fra samme periode i 2022. Fabrikanten oppgir å ha midler til fortsatt drift ut året, men leter aktivt etter friske penger. Ifølge Automotive News har Polestar flere ganger uttrykt tvil om at dette er en strategi selskapet vil lykkes med.