NYTT PÅ NYTT: I nær framtid kommer det både nye elbilmodeller og merker til Norge.
NYTT PÅ NYTT: I nær framtid kommer det både nye elbilmodeller og merker til Norge.

Endelig i Norge:

Viser kø av elbilnyheter for norske bilfans

eCarExpo viser at det kommer mange nye elbiler til Norge om ikke lenge, og variasjonen er stor.

Publisert

På bilutstillingen eCarExpo i Lillestrøm blir det denne helgen vist fram en rekke elbilnyheter som vil dukke opp på norske veier i tiden som kommer, både fra store og etablerte merker, og fra helt ferske merker i den norske bilfloraen.

Her er et knippe av høydepunktene:

BMW i5 Touring
BMW i5 Touring

BMW i5 Touring

BMW lanserte nylig en elektrisk 5-serie for første gang, og kommer merkets første elektriske stasjonsvogn i i5 Touring. BMWs representanter fortalte at bilen knapt har vært vist offentlig før den sto i Norge, og at de regner med at det er stasjonsvognutgaven som vil være den mest populære i5-en i Norge.

Lotus Emeya

Emeya er en GT-bil som deler mye teknikk og teknologi med SUV-en Eletre. Den er lang, over fem meter, og Lotus representantene lover enda høyere ladefart enn SUV-en, trolig nærmere 400 kilowatt. Bilen skal i produksjon i løpet av året og kommer på markedet neste år.

Lotus Emeya
Lotus Emeya

Mini

Mini er snart klare med en ny generasjon biler. Først ut er Countryman, og så Cooper, som begge er elektriske. Countryman skal klare 462 kilometer, i tillegg klarer den å dra en henger på inntil to tonn. Tohjulstrekk starter på 410.600 kroner, firehjulstrekk på 460.600 kroner. Countryman kommer til Norge i mai. Litt senere kommer Cooper, som nå skal ha en rekkevidde på inntil 40 mil, nær det doble av utgaven den erstatter.

Mini Countryman
Mini Countryman

Polestar 4

Polestar 4 er en litt høyreist sedan – og ventet til Norge i august. Den er unik ved at den ikke har et bakvindu, i stedet er det erstattet med et kamera. Bilen kommer med to motoralternativer, en med bakhjulsdrift, 272 hestekrefter og en rekkevidde på 610 kilometer. Her startprisen 585.300. Versjonen med firehjulstrekk har 544 hestekrefter og en startpris på 648.900 kroner.

Polestar 4
Polestar 4

Renault Scenic E-Tech

Scenic E-Tech ruller inn i det populære familiesegmentet og kan bli en god bidragsyter for Renault. Prisingen er offensiv. Fra 369.900 kroner med det minste batteriet som skal klare 429 kilometer, og fra 439.900 med det største som går inntil 620 kilometer.

Renault Scenic E-tech
Renault Scenic E-tech

Toyota Urban SUV Concept

Toyota viser fram to konseptbiler, den mest interessante for det norske markedet er den som foreløpig bærer navnet «Urban SUV Concept». Det skal bli en bil som er noe mindre enn merkets foreløpig eneste elbil, bZ4X Bilen er ventet å gå i produksjon helt mot slutten av året, med markedslansering neste år.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept

Voyah Dream

Dream er en stor flerbruksbil, 5,3 meter lang, som både kan leveres som sjuseter og som varebil med to seter. Rekkevidden er oppgitt til 482 kilometer og null til hundre skal ta 5,9 sekunder. Sjuseteren har en startpris på 939.000 kroner.

Voyah Dream
Voyah Dream

Zeekr

Zeekr skal etablere seg i Norge i løpet av 2024 og viste fram to modeller som allerede er i salg i andre markeder. Kompaktbilen X og coupe-sedanen 001. Zeekr har samme moderselskap som Lotus, Volvo, Polestar og Smart. Plattformene Zeekr bruker, finner man også hos de andre bilmerkene.

Zeekr 001
Zeekr 001