PÅ REKKE OG RAD: Bildet er tatt dagen etter vinterens rekkeviddetest.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Finregningen er klar:
Her er rekkevidde-dommen – så mye får du per krone
Dette er den endelige dommen over de 24 elbilene vi hadde i vintertest – med GPS-kontrollert rekkevidde, ladetall og en regnelek med nybilpris per kilometer på vintervei.
Vinterens rekkeviddetest ble en av de tøffeste vi har kjørt, ikke på grunn av bitende kulde eller mye snø og slaps, men fordi underkjølt regn gjorde veibanen ekstremt glatt mange steder. Alle bilene måtte stanse og vente i nærmere 45 minutter etter drøyt 12 mil, fordi trailere uten kjetting sperret veien. Dessuten var det ikke mulig å kjøre helt på fartsgrensen i den siste fasen på fjellet.
På grunn av ulike forhold fra år til år, skal ikke våre rekkeviddetester stilles opp mot WLTP-testene som kjøres i laboratorier med sommertemperatur.
Vi kjører en ikke utypisk norsk langdistanserute, der det innbyrdes styrkeforholdet blant de nyeste modellene i en samtidig test gir en indikasjon på hvor godt bilene leverer på rekkevidden de annonseres med.
Tallene endrer seg fra år til år, mer på grunn av vær- og kjøreforholdene enn at bilene nødvendigvis blir bedre. I år var det negative avviket fra WLTP mindre enn de siste årene; 18,6 prosent i år mot 22,4 prosent forrige vinter.
Men i 2020, 2021 og 2022 var avviket på nivå med det vi fikk nå.
Rekkeviddemålingene som live-publiseres under testen, er basert på opplysningene fra bilens trippteller. Tallene nedenfor er avstemt med GPS-trackere som vi har installert i hver bil, og flere av dem avviker noe fra de opprinnelige tallene.
Annonse
Slik vurderer vi bilene i testen – rangert etter distanse kjørt
POLESTAR 3
Kjørt distanse: 537 km – 4,1 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 18,9 kWt/100 km – 8,7 prosent positivt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 32 minutter – maks effekt 190 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1910 kr (med WLTP-rekkevidden: 1832 kr).
Trillet lengre enn noen bil så langt i vår vintertest – og med et av de laveste avvik noensinne fra WLTP. Hadde ekstremt lavt forbruk (målt mot egen WLTP) sammenliknet med de andre i testen. Svært imponerende.
Ikke spesielt god ladetid, to minutter over merkets eget anslag – og 24 prosent unna lovet makseffekt (250 kW) var ladetestens største avvik. Polestar opplyser at bilen bare lader med makseffekt på Tesla Supercharger.
TESLA MODEL 3
Kjørt distanse: 536 km – 23,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 14,0 kWt/100 km – 12,0 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 32 minutter – maks effekt 226 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 813 kr (med WLTP-rekkevidden: 621 kr).
Testfeltets lengste rekkevidde og laveste forbruk etter WLTP, og bekreftet igjen at Tesla er helt overlegen på rekkevidde per krone. Scoret bedre på forbruk enn rekkevidde, med suverent beste vintertall noensinne. Litt høyt forbruk opp mot 15 mil, men bedre etterhvert, likevel forsvant rekkeviddekapasiteten fort.
Ladetallene var ikke spesielt gode, makseffekten var nesten 10 prosent lavere enn lovet – og gjennomsnittlig mottatt effekt var hele 59 prosent unna makseffekten i testen. Bilen hadde altså ikke den flateste ladekurven …
PORSCHE TAYCAN
Kjørt distanse: 504 km – 14,8 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 18,8 kWt/100 km – 9,9 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 19 minutter – maks effekt 287 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 2624 kr (med WLTP-rekkevidden: 2234 kr).
Hadde avvik som var nær – eller lavere – enn det man kan forvente i en vintertest. Gikk 10 mil lengre enn forrige Taycan-versjon vi hadde i vintertest, og er altså en realt forbedret utgave.
Ladetest gikk på lovet tid, men bilen var aldri i nærheten av lovet makseffekt (320 kW).
KIA EV3
Kjørt distanse: 504 km – 14,5 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 15,9 kWt/100 km – 3,2 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 31 minutter – maks effekt 122 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 936 kr (med WLTP-rekkevidden: 800 kr).
Snertne EV3 snek seg over 50 mil, med minimalt forbruksavvik og ladetid akkurat som lovet.
En av testens aller beste biler – og ved siden av Model 3 den eneste som krøp under 1000 kroner per kilometer i levert vinterrekkevidde (beregnet fra nybilpris).
BYD TANG
Kjørt distanse: 479 km – 9,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Oppgir ikke forbruk for hele turen, kun hver 50 km. Ladetid 10-80 prosent: 43 minutter – maks effekt 178 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1589 kr (med WLTP-rekkevidden: 1436 kr).
Første Tang-versjon vi hadde i vintertest (i 2022) hadde 11 prosent avvik fra WLTP, nå krøp bilen under 10 – og det er høyst godkjent.
BYD rapporterer ikke samlet forbruk, bare hver 50. kilometer, men tallene underveis antyder et ganske lavt forbruk målt mot dens høye WLTP-tall (24,0 kWt/100 km).
Klapper gjennom ved ladestolpen, selv om ladetiden var omtrent som lovet: Tre kvarter er ett for mye i dagens konkurranse. Var dessuten bilen med høyest positivt avvik fra lovet ladetid (som er på 170 kW).
AUDI Q6 E-TRON
Kjørt distanse: 477 km – 22,5 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 19,0 kWt/100 km – 2,1 prosent positivt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 22 minutter – maks effekt 279 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1678 kr (med WLTP-rekkevidden: 1299 kr).
Kanongode forbrukstall og betydelig bedre rekkevidde enn identiske Porsche Macan, selv om det ble et rekkeviddeavvik over gjennomsnittet.
Gode ladetall – og totalt sett en solid vintertest. Tok imot 279 kW som mest ved stolpen, 9 kW mer enn lovet.
HONGQI EHS-7
Kjørt distanse: 450 km – 16,7 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Forbruk oppgis ikke for hele distansen samlet. Ladetid 10-80 prosent: 25 minutter – maks effekt 199 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1444 kr (med WLTP-rekkevidden: 1204 kr).
Fikk en besværlig test, så resultatene bør tas med to klyper salt. Skjermene i bilen gikk i svart med 12 prosent rest på batteriet, og den ble da tatt ut av testen. Etter ca. 20 minutters pause kviknet skjermene til igjen, og bilene fortsatte til den mistet motorkraft.
Bilen skal ha ladeffekt på 250 kW hvis ladestasjonen leverer opp til 600A, på vår teststasjon er 500A maks. Ladetid var som lovet, men kunne altså blitt enda bedre, for den var 20 prosent unna lovet makseffekt.
IONIQ 5
Kjørt distanse: 440 km – 19,4 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 18,0 kWt/100 km – 7,1 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 20 minutter – maks effekt 256 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1237 kr (med WLTP-rekkevidden: 997 kr).
En vintertest omtrent som forventet, med litt bedre tall på forbruk enn levert rekkevidde. Avviket i kjørte kilometer på denne oppgraderte versjonen, var dog bedre enn i forrige vintertest (2023).
Tredje kjappeste ladetid.
VW ID.7 GTX TOURER
Kjørt distanse: 434 km – 24,0 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 18,9 kWt/100 km – 11,8 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 26 minutter – maks effekt 201 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1398 kr (med WLTP-rekkevidden: 1062 kr).
Greie forbrukstall, men likevel overraskende høyt avvik på rekkevidden under identiske forhold med sammenliknbare biler.
Leverer som lovet på lading. Står seg greit på pris per leverte km kontra konkurrentene.
FORD EXPLORER
Kjørt distanse: 430 km – 18,1 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 17,5 kWt/100 km – 4,2 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 25 minutter – maks effekt 187 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1313 kr (med WLTP-rekkevidden: 1075 kr).
Helt greie rekkeviddetall på denne firehjulstrekkeren (RWD-utgaven har lengre rekkevidde), men pluss for forbrukstall tett på WLTP.
Ladet raskere enn oppgitt, og har en forbilledlig forvarmingsfunksjon: Trykk på en knapp en time før lading, og få fortløpende informasjon om hvor høy effekt batteriet kan ta imot ved ankomst ladestasjon.
LOTUS EMEYA
Kjørt distanse: 429 km – 14,2 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 22,4 kWt/100 km – 4,7 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 16 minutter – maks effekt 331 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 4624 kr (med WLTP-rekkevidden: 3968 kr).
Bare tre biler hadde lavere avvik på rekkevidde, og forbrukstallene var ganske tett på WLTP.
Helt overlegen på ladetesten, men hadde ladet enda raskere på stolper med større kapasitet. Tok imot 331 kW som mest. En god vintertest.
PORSCHE MACAN
Kjørt distanse: 429 km – 22,3 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 20,9 kWt/100 km – 5,0 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 21 minutter – maks effekt 278 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 3158 kr (med WLTP-rekkevidden: 2454 kr).
Macan er i prinsippet samme bil som Q6 e-tron, men både basemodellen og denne utstyrsvarianten har kortere rekkevidde. Avviket var omtrent likt. Q6 hadde vesentlig lavere forbruk, men også Macan leverte bra vintertall.
Ladet kjapt – som lovet.
PÅ REKKE OG RAD: Fire biler kom seg 429 km – og ikke lenger.Foto: ANDREAS LANGELAND
XPENG G6
Kjørt distanse: 429 km – 22,0 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 19,4 kWt/100 km – 8,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 20 minutter – maks effekt 281 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1164 kr (med WLTP-rekkevidden: 909 kr).
Høyere negativt avvik på rekkevidde enn de andre kinesiske modellene (unntatt Voyah Dream), og hadde dessuten et av testens høyeste avvik på forbruk.
På plussiden: Fjerde raskeste ladetid, som lovet.
BYD SEALION 7
Kjørt distanse: 429 km – 14,5 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Oppgir ikke forbruk for hele turen, kun hver 50 km. Ladetid 10-80 prosent: 31 minutter – maks effekt 185 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1193 kr (med WLTP-rekkevidden: 1020 kr).
Lavere avvik enn gjennomsnittet. BYD rapporterer ikke samlet forbruk, bare hver 50. kilometer, tallene underveis var generelt litt høyere for Sealion enn Seal U (i tråd med WLTP).
Skal hurtiglade intervallet 10–80 prosent på 24 minutter, men var nesten 20 prosent unna lovet makseffekt. Litt skuffende, selv om den var klart raskeste BYD-bil.
Kjørt distanse: 418 km – 16,4 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Oppgir ikke forbruk for hele turen, kun hver 50 km. Ladetid 10-80 prosent: 42 minutter – maks effekt 142 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1061 kr (med WLTP-rekkevidden: 887 kr).
Som Sealion 7 hadde den et helt godkjent rekkeviddeavvik, godt under gjennomsnittet. Forbruket underveis er ikke rapportert samlet.
Ved ladestolpen er det tid for en dobbel comboystrekk. Det trekker ned, selv om det var marginalt raskere enn BYD truet med. Ladet med lovet makseffekt.
NIO EL8
Kjørt distanse: 414 km – 17,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Forbruk oppgis ikke for hele distansen samlet. Ladetid 10-80 prosent: 21 minutter – maks effekt 184 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 2003 kr (med WLTP-rekkevidden: 1649 kr).
Vi har hatt lavere avvik på flere andre Nio-modeller under verre forhold i de siste årenes vintertester (også på ES8 i 2022), nå var det ganske midt på treet. Forbruk rapporteres ikke for strekningen samlet.
Grei ladetid, men var 23 prosent unna lovet makseffekt.
BMW i5 TOURING xDRIVE40
Kjørt distanse: 387 km – 22,1 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 21,0 kWt/100 km – 11,7 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 33 minutter – maks effekt 203 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 2381 kr (med WLTP-rekkevidden: 1854 kr).
Ingen stor test. Hadde rekkeviddeavvik på nivå med Q6 og Macan, selv om i5 var en av seks biler som på grunn av lav oppgitt restrekkevidde ble sendt på sidevei fra Sel, og derfor ikke fikk klatringen til Dombås.
Hadde det høyeste forbruksavviket fra WLTP av alle i testen, og klarte ikke 30 lovede minutter ved ladestolpen.
MERCEDES-BENZ G-KLASSE
Kjørt distanse: 378 km – 14,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 30,1 kWt/100 km – 7,5 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 33 minutter – maks effekt 196 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 6223 kr (med WLTP-rekkevidden: 5310 kr).
En bra test – og en bekreftelse på at denne duger godt nok også for langkjøring vinterstid, selv om det umulig kan være spesialøvelsen for en 3,5 tonn tung elbil.
Prestasjonen skal sees i lys av at bilen var en av seks som ble sendt på sidevei fra Sel, og derfor ikke fikk klatringen til Dombås, men den hadde ikke så voldsomme forbruksutslag på «sin tøffeste» stigning, kneika opp til Lygna. Ladet som lovet.
VOLVO EX30
Kjørt distanse: 368 km – 22,0 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 17,5 kWt/100 km – 2,3 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 28 minutter – maks effekt 158 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1249 kr (med WLTP-rekkevidden: 974 kr).
Endte i tredjedelen med det høyeste rekkeviddeavviket, tross ganske fine avvikstall fra WLTP på forbruk.
Helt OK ladetest.
PEUGEOT E-3008
Kjørt distanse: 364 km – 28,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: Ble ikke målt korrekt. Ladetid 10-80 prosent: 46 minutter – maks effekt 126 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1389 kr (med WLTP-rekkevidden: 991 kr).
En av testens største skuffelser. Nest høyeste avvik på rekkevidde, bare spesielle Voyah Dream var bak. Det blir ikke bedre av at de to Peugeotene var blant de seks som ble sendt på sidevei fra Sel, og derfor ikke fikk klatringen til Dombås. En feil hos oss gjorde at vi ikke fikk forbruksavlesning.
Ny skuffelse ved ladestolpen, der den brukte 16 minutter mer enn lovet – og var 21 prosent unna lovet makseffekt.
PEUGEOT E-5008
Kjørt distanse: 353 km – 27,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 19,1 kWt/100 km – 6,1 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 38 minutter – maks effekt 138 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1520 kr (med WLTP-rekkevidden: 1100 kr).
Samme svake tall som E-3008, marginalt mindre svakt på rekkevidde. Relativt høyt avvik også på forbruk, selv uten klatring til Dombås.
Brukte åtte minutter mer på lading enn anslått.
MINI COUNTRYMAN
Kjørt distanse: 357 km – 10,5 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 17,7 kWt/100 km – 4,3 prosent positivt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 29 minutter – maks effekt 125 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1616 kr (med WLTP-rekkevidden: 1446 kr).
Countryman var eneste bil med positivt avvik i sommertesten og leverte utmerket igjen – med tredje laveste rekkeviddeavvik og nest beste forbrukstall av alle. Bilen var en av seks som ble sendt på sidevei fra Sel, og derfor ikke fikk klatringen til Dombås.
Ladet marginalt bedre enn lovet. En av testens vinnere.
SMART #3
Kjørt distanse: 341 km – 17,8 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 18,0 kWt/100 km – 2,3 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 31 minutter – maks effekt 142 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 1583 kr (med WLTP-rekkevidden: 1301 kr).
En test midt på treet i alle kategorier.
Marginalt mindre avvik på rekkevidde enn gjennomsnittet (slapp også bakken mot Dombås), greie forbrukstall, og lading nesten som lovet.
VOYAH DREAM
Kjørt distanse: 340 km – 29,4 prosent negativt avvik fra WLTP. Forbruk: 27,2 kWt/100 km – 4,6 prosent negativt avvik fra WLTP. Ladetid 10-80 prosent: 42 minutter – maks effekt 121 kW. Pris per rekkevidde-kilometer (testmodell): 2762 kr (med WLTP-rekkevidden: 1948 kr).
Dette er ingen bil som er laget med tanke på langtur i retning den norske fjellheimen, slik sett var resultatet ganske som forventet.
Rekkeviddeavviket var det høyeste av alle i testen. Skal lade 20–80 på 36 minutter, nå tok det 42 minutter fra 10 til 80.
Vil du lese litt mer om noen av modellene? Klikk her.