NYE MODELLER: I år lanserer Polestar to nye modeller, som sammen med frisk kapital, gjør at selskapet nå ser lyst på framtiden.

Sikrer driften:

Polestar skaffer seg finansiering

Polestar hadde et vanskelig 2023, med et svakt salg og stram økonomi. Friske penger skal hjelpe dem over kneika.

Publisert

Polestar hadde et ruskete 2023. Selskapet leverte 54.600 biler på verdensbasis, et godt stykke unna salgsmålene

Dette førte til at den svenske banken SEB verdsatte Polestar-aksjene til null kroner.

Et av tiltakene har vært å redusere arbeidstokken, nå sist i januar, med 450 mennesker.

Det har rett og slett sett litt mørkt ut for bilprodusenten, som er eid av kinesiske Geely.

Nå har bilprodusenten fått litt mer armslag, etter at de har sikret seg finansiering fra et konglomerat av internasjonale banker. Totalt skal det dreie seg om 950 millioner dollar. 

Det er i form av et lån som strekker seg over tre år, som sikrer at de har nok penger til driften.

Ytterligere nedbemmaning

Pengene gjør at Polestar kan fortsette utviklingen nye modeller, som skal gi dem økte inntekter de kommende årene.

- Sammen med full finansiell støtte, og tilgang på innovativ teknologi og ekspertise fra Geely, har vi styrket vår vei til å nå målet om at inntektene skal dekke utgiftene i 2025, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar, i en pressemelding.

For å møte dette kommer Polestar til å nedbemanne ytterligere i 2024, med 15 prosent.

Nye modeller

Målet er at de skal selge 155.000 biler i 2025, ved hjelp av de nye SUV-ene Polestar 3 og Polestar 4. Disse modellene skal selges med god fortjeneste, ifølge pressemeldingen, og sikre inntektssiden.

Så langt har de kun hatt en modell, Polestar 2.

Parallelt med finansieringen har det også foregått en omstrukturering av eierskapet. Volvo skal fortsatt være den største aksjonæren med 18 prosent, mens andel til Geely har økt, slik at de nå er nest størst.

Ingenlath sier omstruktureringen og finansieringen, sammen med kostnadskuttene, gjør selskapet bærekraftig inn i framtiden.

- Begge SUV-ene styrker merket, og de er i et av de raskest voksende segmentene i bilindustrien, det gjør at vi posisjonerer oss for en kraftig vekst i volum og driftsmargin fra andre halvdel av 2024.

De nye modellene blir lansert til sommeren.