MISNØYE I USA: En Polestar med Oregon-skilter.

USA-undersøkelse:

Elendige tall for europeiske giganter, Tesla og Polestar

Volkswagen, Audi og Volvo får en real nesestyver i en ny, amerikansk undersøkelse. Eneste trøst er at tre elbilmerker gjør det enda dårligere.

Publisert Sist oppdatert

Eiere rapporterer bare flere og flere feil ved nye biler, slo J.D. Power fast i fjor

Årets tall viser ingen forbedring, tvert imot.

Analyseselskapet har bedrevet omfattende innsamling av informasjon om kvaliteten på nye biler siden 1987. I årets undersøkelse har 99.144 bileiere deltatt. 

Det som måles, er antallet innmeldte feil per 100 biler.

Tidligere har tallene utelukkende vært basert på brukernes egenrapportering, med de svakhetene som følger av denne fremgangsmåten. 

Det er endret i år. I tallene for 2024 er nemlig også opplysninger fra flere hundre tusen verkstedbesøk inkludert.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Brukertrøbbel

Et par forbehold er likevel på sin plass: 

Dette er en nybil-undersøkelse, det har derfor vært mulig å svare på undersøkelsen etter bare 90 dagers eierskap. 

Brukerne rapporterer til en viss grad om ting de ikke forstår, behersker eller liker. Det velkjente problemet med førerassistanse som varsler om alt mulig, blir nevnt. Et annet eksempel er alarmer som skal gjøre deg oppmerksom på om du har glemt et barn i baksetet. Et tredje: Mange har trøbbel med Teslas nye blinklys, selv i et land med relativt få rundkjøringer.

● Og, selvsagt – mange av merkene er lite relevante for de fleste, norske bilkjøpere.

På årets liste er det noen ganske ekstreme utslag. Fjorårs-«vinneren» Dodge endte nesten sist, med bare Polestar bak seg. Alfa Romeo sto for et nesten like dramatisk fall.

Om dette skyldes de nye verkstedtallene, skal være usagt. Tradisjonelt har det vært slik at nylanseringer har ødelagt statistikken for en del merker. Barnesykdommer, rett og slett.

Premium = dårligere

Noen andre funn som er verdt å merke seg:

Svært mange av problemene oppstår i det man på IT-språk ville kalt «brukergrensesnittet». Bilkjøperne rapporterer om feil ved infotainment­systemer, skjermer, knapper, hendler, Android Auto og Apple CarPlay.

Premiumbiler gjør det dårligere enn andre. Snittet for disse er 232 feil per 100 biler, mot 181 for de øvrige. Dette kan kanskje skyldes mer komplisert teknologi og/eller høyere forventninger hos kjøperne.

Nybillukt er ikke hva det var. I både økende grad og antall rapporteres det om ubehagelig lukt i bilene, og den synes ironisk nok å komme fra  friskluft­anleggene. Nissan og Kia er hederlige, og eneste, unntak.

Personene i undersøkelsen har besvart 227 spørsmål. Deres respons er delt inn i ni kategorier, samt «uspesifisert».

De ni spesifiserte er:

  • Infotainment
  • Funksjoner, kontroller, skjermer
  • Eksteriør
  • Førerassistanse
  • Interiør
  • Motor
  • Seter
  • Kjøreopplevelse
  • Klimakontroll

Her er tallene

Tesla, Rivian eller Polestar, som alle har svært dårlige tall, er halvoffisielle deltakere. Årsaken er at disse nekter J.D. Power å innhente opplysninger i noen stater. 

Rapporterte feil per 100 biler

Merke 2024 2023 2022
Ram149141186
Chevrolet160166147
Hyundai162188185
Kia163170156
Buick164162139
Nissan166180167
Porsche172167200
Lexus174171157
Ford179201167
Honda181190183
Mini182179168
Subaru183185191
Genesis184176156
Infiniti187212204
Jaguar188185210
Mitsubishi191193226
Toyota192194172
Acura193207192
Gjennomsnitt, alle merker195192180
Jeep200191199
GMC201167162
BMW206192165
Mercedes-Benz206201189
Cadillac214170163
Land Rover214203193
Lincoln224208167
Alfa Romeo226143211
Mazda232203180
Volkswagen241249230
Audi242221239
Volvo242250256
Tesla*266257226
Rivian**266
Dodge302140143
Polestar*316313328

Kilde J.D. Power * Tesla og Polestar deler ikke all informasjon ** Det gjør heller ikke Rivian – som er med for første gang, og derfor mangler tall fra 2023 og 2022