Meldingen er publisert i en database som støttes av Ukrainas utenriksdepartement. Der bemerkes det også at Geely aldri har tatt avstand fra de russiske krigshandlingene.
Svartelisten er den samme som nylig fikk mye oppmerksomhet i Norge, da det ble klart at den omfatter Freia-eieren Mondelez.
Også et selskap som Procter & Gamble, produsent av en lang rekke hygieneartikkel-bestselgere, står på listen.
Bakgrunnen er ganske lik for de fleste kritiserte selskapene: De opprettholder driften av sine fabrikker i Russland og markedsfører fortsatt produkter der.
Geely-gruppen
Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group (ZGH)
Har blant annet merkene Geely, Lynk & Co, Geometry, Livian, Proton, Lotus, Volvo, Polestar og Zeekr, samt de elektriske London-drosjene LEVC.
Er også deleiere i en rekke andre merker, deriblant Smart.
Geely har ingen fabrikker i Russland, men produsenten har etter alt å dømme havnet på Ukrainas radar på grunn av en kraftig økning i bilsalget.
Ifølge det samme nettstedet, War & Sanctions, steg Geelys omsetning i Russland med 80 prosent fra 2021 til 2022 – og overskuddet i landet skal ifølge samme kilde ha økt med hele 5101 prosent, til noe over 200 millioner dollar.
War & Sanctions skriver også at Geely har 157 utsalgssteder i Russland, fordelt på 89 byer.
Annonse
«Skjønner ikke»
Undermerket Volvo har trukket seg ut av landet, men eieren Geely har fått heftig kritikk i svenske medier etter at tallene ble kjent. Flere poengterer at den kinesiske fabrikken som lager den kommende modellen Volvo EX30, også leverer biler til Russland.
Geelys toppsjef Daniel Li har tidligere gitt denne kommentaren til Financial Times:
«Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal straffe de russiske bilkjøperne.»
NB:
Det er én bilprodusent til på listen – Great Wall Motor.