Ganske lite er avslørt om Polestar 7. Men produsenten bruker selv uttrykket «premium compact SUV», og dermed kan det rett og slett dreie seg om bilen som etter hvert skal avløse Polestar 2.
I januar erklærte Polestar at 7-eren blir en «europeisk bil», og nå er det klart hvor bilen skal lages – og hvilket tidspunkt Polestar sikter mot for lansering.
Produksjonen skal skje ved Volvos anlegg i Košice i Slovakia.
Dette er en fabrikk som er under bygging, sannsynligvis står den klar neste år.
To år senere, i 2028, skal Polestar 7 bli lansert.
Tross bevisste grep for å fjerne seg fra Volvo – i hver fall designmessig – knytter dermed Polestar enda tettere bånd til merket som tross alt er en stor del av opprinnelsen.
– Et samarbeid med Volvo om utvikling og produksjon av Polestar 7 i Europa er en unik mulighet, og noe som vil styrke vår posisjon i hjemmemarkedet, sier Polestar-sjefen Michael Lohscheller i en pressemelding.
Han nevner felles komponenter som en stor fordel, men understreker at «tilpasninger vil bli gjort for å sikre kjøreopplevelsen og ytelsene Polestar er kjent for».
Annonse
Som EX60
Overfor Autocar har Lohscheller vist til forskjellene mellom søsknene Polestar 3 og Volvo EX90, for å illustrere hvor forskjellige biler som kan lages på samme plattform.
Michael Lohscheller, Polestars toppsjefFoto: POLESTAR
Samme nyhetssted slår fast at Polestar 7 får samme plattform som Volvo EX60.
PS: At valget falt på Slovakia, kan ha ført til en viss skuffelse i Sverige, skriver Carup – som likevel tror samarbeidet kan være svært gunstig for Volvo. Produsenten sliter med salget og kunne ellers fått problemer med å drive fabrikken, heter det.
PPS: Polestar 2 og 4 lages i dag i Kina. Der vil også Polestar 5 bli produsert. Polestar 3 lages ved Volvos fabrikk i South Carolina i USA.