SIKKERHET OG PLASS: Ola Aldensjø, produktsjef hos Polestar, forklarer hvorfor bakruta forsvant på Polestar 4.

Endelig på plass i Norge:

– Derfor erstattet vi bakvinduet med et kamera

For å få til både stilig design og god innvendig plass har Polestar valgt å droppe bakvinduet på Polestar 4.

Publisert

Polestar 4 kommer på markedet rett over sommeren: en stor sedan, med coupeprofil og SUV-aktig bakkeklaring, som skal koste fra 585.000 kroner.

Og det er noe svært uvanlig med denne personbilen, den har ikke en bakrute.

- Vi har flyttet vinduet til taket, sier Ola Aldensjø, produktsjef hos Polestar.

Med det mener han kameraet som er plassert på enden av taket. Det kameraet ser, vises i bakspeilet i bilen. Årsaken til at Polestar valgte en slik løsning starter med sikkerhet.

KAMERA: Ved hjelp av kameravisning på bakspeilet og visning av omgivelsene på skjermen klarer Polestar 4 seg uten bakvindu.

«Et bra baksete»

- Vi ville ha et bra baksete med god plass til beina og beholde skikkelig takhøyde selv om bilen har en sportslig silhuett. Kollisjonssikkerhetsstrukturen som sitter taket ville gjort at det ble dårlig plass til hodet, så vi dro strukturen bakover.

Denne «bjelken» tar plass slik at det ville gått kraftig utover den innvendige høyden, og hadde de trukket setet forover for å dukke unna konstruksjonen, ville beinplassen blitt begrenset.

Ved å plassere strukturen bak hodet til passasjeren er det mulig å beholde god takhøyde og beinplass, men rommet det skulle vært et bakvindu ville vært på brevsprekk-nivå.

- Og med nakkestøtten bak i tillegg, ville det omtrent ikke blitt noe sikt.

Lite lys?

Det finnes andre bilmodeller der man kan velge om man vil ha kamera eller speilvisning bakover, som er fikst hvis man velger å stable bagasjerommet fullt, med Polestar har altså valgt en løsning der bakspeilet må ha kamera.

Det som kan være litt problematisk er at det blir lite lys bak, noe de ønsker å motvirke gjennom et glasstak som går i hele kupeens lengde.

- Det er dimmbart, slik at glasset blitt matt hvis solen skinner forstyrrende kraftig.

Interessant nok har Polestar valgt konvensjonelle sidespeil, til tross for at det de senere årene har blitt mulig å velge kameraspeil på sidene på flere bilmodeller.

Aldensjø mener slike speil ikke er gode nok, at noe av dybden forsvinner i visningen, som er viktig når man skal manøvrere bilen, for eksempel ved parkering. Derfor ble kameraspeil på sidene forkastet tidlig i utviklingen av Polestar 4.