OGSÅ ETTER 2035: Det vil være lov å selge biler som går på fossilt drivstoff i mange år framover i EU.
Foto: GIER OLSEN
Fortsatt eksos:
Tysk avis: Det blir ikke forbud mot nye fossilbiler i EU
Den tyske avisen Bild melder at EU kommer til å gjøre om på vedtaket som sier det skal bli forbudt å selge nye bensin- og dieselbiler fra 2035.
I mars 2023 vedtok EU-landene en forskrift om at alle nye kjøretøy fra 2035 skulle ha nullutslipp.
Dette har en rekke politikere og bilprodusenter protestert på, og det har i høst vært en intens lobbyvirksomhet for å skyve på kravet.
Opprinnelig var det meningen at EU-kommisjonen skulle komme med et svar 10. desember, men det har blitt utsatt.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Reduksjon, ikke forbud
Nå melder den tyske avisen Bild at det kommer forandringer på vedtaket som ble fattet 2023.
– For nye kjøretøyregistreringer fra og med 2035 vil en reduksjon i CO₂-utslipp på 90 prosent nå være obligatorisk for bilprodusentenes flåtemål, i stedet for de tidligere 100 prosentene, sier Manfred Weber i organisasjonen European People's Party, som har deltatt i drøftingene, til avisen.
I tillegg kommer det heller ikke til være noe 100 prosent-mål fra og med 2040.
– Dette betyr at teknologiforbudet mot forbrenningsmotorer er utelukket. Alle motorer som for tiden er produsert i Tyskland, kan derfor fortsette å produseres og selges, sier Weber.
Bild sier at avisen har fått utsagnene bekreftet av EU.
– Vi forblir forpliktet til klimanøytralitet. Men vi sikrer også teknologisk nøytralitet. Dette sender et viktig signal til hele bilindustrien og sikrer titusenvis av industrielle arbeidsplasser, sier Weber.
Uenighet
Det er samtidig flere bilprodusenter som mener at det vil være en stor tabbe å vike fra de opprinnelige planene.
– Å sette 2035 på pause er bare en dårlig, dårlig idé. Jeg har ikke andre ord for det. Hvis Europa ikke tar ledelsen i denne transformasjonen, kan du være trygg på at andre land vil gjøre det for oss, sa nylig Polestar-sjef Michael Lohscheller.
Polestar produserer for øvrig kun elbiler, men også Volvo-sjef Håkan Samuelsson støtter Lohschellers utsagn:
– Jeg ser ikke logikken i å senke farten. Hvis de ikke var obligatoriske, ville sannsynligvis 30 prosent av bilene våre vært uten sikkerhetsbelter. Og hvis man tar i betraktning merkostnadene, ville vi sannsynligvis ikke hatt noen biler med katalysatorer heller, med mindre de var obligatoriske.
Mens BMWs avtroppende sjef Oliver Zipse kommer til å juble for de nye kravene, han har lenge ment at forbudet mot selge nye bensin- og dieselbiler fra 2035 vil knekke bilindustrien i Europa.
– Hvis ikke EU revurderer sin tilnærming, risikerer vi konkurranseevnen og den fremtidige levedyktigheten til en av Europas viktigste industrier, sa Zipse i slutten av november.
For ett år siden innførte EU en tollmur mot elbiler produsert i Kina, noe som flere nå mener har virket helt mot sin hensikt – se saken under:
Har du lest disse sakene fra Motor?